Ancistrus i munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sping
    • March 2006
    • 2

    Ancistrus i munnen

    En av mina slöjstjärtar har tuggat i sig en ancistrus, men den har inte fått i sig hela. Rumpan sticker ut! Jag såg det för snart en timme sedan och den verkar inte ha lyckats få i sig mer av ancistrusen på den tiden. Har någon erfarenheter av detta? Eller några råd om man kan göra något eller vad som kommer att hända???
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Jag har en gång hittat en fisk död som hade svalt en annan fisk halvt (precis som din gjort). Jag antar att den kvävdes... Så du får hoppas på att den lyckas få ner resten.
    /Mattias

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      dra ut skiten
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Sping
        • March 2006
        • 2

        #4
        Jag har fått ut den tack vare bra tips från en hjälpande människa på Kramfors Koi! Tack!!
        Man tar försiktigt tag i slöjstjärten med ena handen och det som sticker ut ur munnen med den andra, i mitt fall rumpan på en ancistrus. Sedan för man upp slöjstjärten mun mot vattenytan och när den kommer ovanför ytan så öppnar slöjstjärten reflexmässigt gapet och med lite hjälp så släpper den taget! Fast det tog några försök innan jag fick ett grepp om slöjstjärten, den var ju inte direkt med på noterna...
        Detta tips gällde specifikt denna typ av fiskar, så det är nog bäst att höra sig för innan man ger sig på någon anna sort kanske!
        Senast redigerad av Sping; 14 March 2006, 19:03.

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Hur mår Ancistrusen då?
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            jag har innan använt en pincett på en scalar som tyckte om mina guppys och dragit ut en sådan ur munnen på den... kanske hade tur...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • hfh75
              • April 2005
              • 595

              #7
              Som sagt.... hur gick det med ancistrusen..?

              /Fredrik
              /Fredrik

              -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Mina Ancistrusar har klarat sig

                Ursprungligen postat av Sping
                En av mina slöjstjärtar har tuggat i sig en ancistrus, men den har inte fått i sig hela. Rumpan sticker ut! Jag såg det för snart en timme sedan och den verkar inte ha lyckats få i sig mer av ancistrusen på den tiden. Har någon erfarenheter av detta? Eller några råd om man kan göra något eller vad som kommer att hända???
                Men däremot kan den största slöjstärten försöka sig på deras pellets med jämna mellanrum, hon har den i munnen, spottar ut, tar in den igen och det ser väldigt vådligt ut, men hon klarar det.
                Då hon var yngre försökte hon sig på engelsk sjösten och en sten fastnade i gapet en gång, vi skulle just ta till pincetten då hon lyckades få loss den.
                Slöjstjärtar, alla tiggarhundars motsvarighet.
                I
                MY

                Kommentar

                Arbetssätt...