Aggresiva slöjstjärtsbarn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kessie
    • February 2006
    • 37

    Aggresiva slöjstjärtsbarn

    Mina gulliga bebisar beter sig som pirayor... De största äter de minsta, en del har nafsade fenor mm. De har ca 22 grader, tänt 16 tim/dag, matas 3 ggr/dag.
    Hur får man dem lugnare? Sänka tempen, mata mindre/mer, släcka tidigare?
    Jag ska försöka att dela upp dem lite, de största får flytta över i mitt "riktiga" akvarium, med räkor och platy.
    Jag måste även starta upp ett extra akvarium, hur länge ska jag vänta innan de kan flytta in?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Slöjstjärten äter allt som den får in i mun.
    16 tim ljus är mycket.
    Du får sortera dem efter storlek eller mycket större akvarium.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #3
      Hur lätt är det att få slöjstjärts bebisar??
      har ju fyra st och två av dom verkar vara honor och de andra två hanar.. om ja kollat rätt.. vilket ja tror..
      hur ska man gå till väga?

      Kommentar

      • Tikkatikkatini
        • February 2006
        • 181

        #4
        Hur lätt är det att få slöjstjärts bebisar??
        har ju fyra st och två av dom verkar vara honor och de andra två hanar.. om ja kollat rätt.. vilket ja tror..
        hur ska man gå till väga? skulle så gärna vilja få några.. köpte tre nya slöjjisar idag som ja inte hunnit/kunnat könsbestämma..

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Det är rätt svårt i akvarium, men det ska vara mycket lättare om man har de i en damm.
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • Tikkatikkatini
            • February 2006
            • 181

            #6
            hmm.. men står det inte nånstans om att man ska sänka temperaturen och sen efter ett tag hastigt höja den till typ 24 grader?? vill gärna ha små ynglisar av dom

            Kommentar

            • kessie
              • February 2006
              • 37

              #7
              Mina lekte pga mitt slarv... råkade hälla i varmare vatten när jag städade... De övervintrade i källaren och hade nog bara typ 14-17 grader innan... Äggen kläcktes i ca 17-18 grader
              Sen skärpte jag mig och höjde tempen och höll den jämn. Matade noga i början, med flytande färdigbabydroppar.
              Drygt 60 yngel blev det, ca 1/3 slöjstjärtar. Resten blir väl typ feta guldfiskar.
              Rekommenderar väl inte att slarva, men jag har en känsla av att det "daltas" med slöjstjärtarna. Våra bor ju ute om sommaren och är väl rätt tåliga.
              Lycka till / lena

              Kommentar

              Arbetssätt...