Slöjstjärt vilar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jensen
    • March 2006
    • 26

    #46
    Hej igen!

    Jag vill bara skriva lite om hur det har gått de senaste dagarna, för de som följt min berättelse.

    Efter att ha avlägsnat tre har jag nu två slöjstjärtar kvar. De har blivit avsevärt piggare och det gläder mig så att se dem simmandes och med slöjorna utfälda igen.

    Jag har begripit att mitt akvarium är för trångt för slöjstjärt och överväger att skaffa ett större snart.

    Tack alla som engagerat sig i mitt inlägg! Jag har fått mycket hjälp av er.

    Vad jag funderar mest på just nu är vad som är lämplig mat för slöjstjärt. Jag har gett mina mycket små doser av 'vanligt' flingfoder och mygglarver. Hur fungerar sallad o ärtor som variation? Bör man överhuvudtaget variera?
    Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #47
      Hej, skönt att höra att de simmar med utfällda slöjor. Klart tecken att de mår bättre.

      Se inlägget "En sönderstressad sjuksköterska behöver hjälp med... " eller sök på foder. Torr frysta mygglarver går bra men efter mina och andras problem med de frysta så avstår jag helt från dessa.

      De två gyllene reglerna för mig om slöjstjärt är:
      1. rent vatten
      2. sparsam fodring

      Många utav slöjstjärts typerna har avlats för att att ses ovanfrån och ett öppet akvarie kostar mindre.

      Verkar vara lättare att sköta och det är trevligt att ha ha ett stort akvarium att se ner i och att se från sidan. Att ha växter som är till del under vatten och med kronan över...

      Paludarium



      Mvh, cri

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #48
        Hej:-)
        1. rent vatten(basic:-)
        2.mat 1 ggr/dag minimum:-)
        s.k öppet akvarium knappast mindre dyrt än ett "vanligt akvarium
        MVH Marita
        Senast redigerad av martal; 13 March 2006, 20:33.
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #49
          Ursprungligen postat av martal
          Hej:-)
          1. rent vatten(basic:-)
          2.mat 1 ggr/dag minimum:-)
          s.k öppet akvarium knappast mindre dyrt än ett "vanligt akvarium
          MVH Marita
          Jag hade matat antingen en gång per dag eller delat up samma mängd på två gånger. det är lättare att mata ihjäl än fisk än att svälta den.

          Tja, ett öppet kar är väl billigare så tillvida att täckglas kostar en hundralapp
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Jensen
            • March 2006
            • 26

            #50
            Jag trodde det var för ofta att mata varje dag. Varannan dag trodde jag räckte. Men alla säger så olika saker överallt att man blir helt förvirrad ju
            Det jag brukar ha i åminne är hur lätt det är att överdosera och att jag hellre matar för sällan

            (kanske är det dumt att fortsätta på denna tråden då det inte längre handlar om ursprungsproblemet)
            Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

            Kommentar

            Arbetssätt...