Slöjstjärt vilar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jensen
    • March 2006
    • 26

    Slöjstjärt vilar på botten

    Jag har fem slöjstjärtar varav två är cyklopögon. Införskaffade för en vecka sedan till mitt 60-liters-akvarium.
    Samtliga är slöa och ligger vid botten, alternativt flyter vid ytan och är mycket passiva. Alla utom en äter flingorna jag matar med.
    Jag har perfekta vattenvärden, möjligtvis med undantag för totalhårdhet GH som som ligger mellan 2 och 5. Syresättningen är god.
    Jag kan inte förstå vad problemet är och i djuraffären där jag köpte dem får jag inga uttömmande svar direkt.
    Någon som vet vad det kan bero på att de är så passiva?
    Mycket tacksam för svar
    Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vilka vattenvärden har du.
    När något är fel då är det första att göra ett 30 % vattenbyte och se om det blir bättre, släck även ljuset.
    Syresättningen är god räcker inte den ska vara bra.
    Har du testat ammonium.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Jensen
      • March 2006
      • 26

      #3
      Tack snälla för svaret!
      Mina värden: NO2:0, NO3:0, GH:2 eller 5 (lite svårt att avläsa), KH:5, PH:7
      Syresättningen uppskattar jag till mycket god. Hur mäter jag den? Jag har pump med luftventil som förser vattnet med många små bubblor.

      Jag gjorde ett 30% vattenbyte och släckte lyset i förrgår kväll utan resultat och tände igen igår em.

      Jag upplever att fiskarnas tillstånd blir sämre och sämre för var dag trots samma vattenvärden konstant.
      Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Nja, NO3 0, vad har du för test.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Jensen
          • March 2006
          • 26

          #5
          Jag har JBL Easy Test 5 in 1 Teststickor
          Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Är testerna nya så att de visar rätt, så är dina värden inte onormala om akvariet varit i gång en vecka då det inte kommit igång någon nämvärd oxidering av ammonium, ändå borde du ha lite nitrit.
            Sluta mata och avvakta, ha ljuset släckt för att minska stressen.
            Sätt till 1,5 gram jodfritt salt upplöst i vatten per liter vatten.
            Vad har du för filter?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Jensen
              • March 2006
              • 26

              #7
              Jag använder en Tetratec pump med filter i skumplast.
              Ska jag använda vanligt jodfritt bordsalt menar du?
              Jag har tillsatt bakteriekultur för några dagar sedan. Teststickorna är nyköpta.
              Nu ligger samtliga fiskar på botten och bara väntar. De kippar ej efter andan utan är mycket lugna.
              Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Grovsalt är lättare att lösa i halv varmt vatten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Jensen
                  • March 2006
                  • 26

                  #9
                  Vad gör saltet för fisken?
                  Hur mäter jag lättast upp 90 gram salt då jag saknar våg?
                  Är överdoserning av salt farligt för fisken?
                  Om saltet inte hjälper, vad är nästa steg? Jag börjar tappa hoppet känner jag men vill så hemskt gärna få det att funka.
                  Tacksam för dina svar "Kramfors"!
                  Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    100 gram grovsalt är drygt 1 dl, något beroende på om det tagit upp fukt ur luften.
                    Saltet hjälper fisken att utjämna osmos så en fisk som inte är pigg kan andvända sina krafter till att bli frisk.
                    Salt är också något bakterie hämmande.
                    Salt i måttliga mängder är relativt ofarligt för de flesta fiskar.

                    När fiskar gör som dina och alla fiskar är drabbade är det som regel något fel på vattnet ammoniak, nitrit för högt eller lågt pH.
                    Stress kan också orsaka skygghet.
                    Har de varit så sedan de kom till akvariet kan det vara stress relaterat.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Jensen
                      • March 2006
                      • 26

                      #11
                      Om det är stress som orsakar mina fiskars beteende, vad kan det vara som stressar dem?
                      Jag var noga med att vänja dem vid mitt vatten då de kom hit. Akvariet är placerat i lugn miljö. De är fredliga och slåss ej med varandra.
                      Har läst att bottenmaterialet kan stressa om det är för ljust. Jag har engelsk sjösten.
                      Kan de bli stressade av pumpen? Den surrar en del och jag störs själv av det en aning. Vattnet är dock inte särskilt strömt.
                      Växter har jag ganska snålt med. En större men låg växt finns dock. Kanske behöver de höga att gömma sig bland?
                      Hittade havssalt utan tillsatser i livsmedelsbutiken. Men jag har svårt att få det att lösa sig.
                      Tack för tipset och dina svar!
                      Senast redigerad av Jensen; 08 March 2006, 17:50.
                      Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Havsalt innehåller naturligt jod.
                        En vibrerande pump kan påverka stressen.
                        Slöjstjärten ska ha engelsk sjösten.
                        Var de så från början så är det bara att vänta då går det över.
                        Det är stressande att håvas upp i butiken stoppas i en påse och transportera till ett nytt ställe, de kanske nyligen kommit till butiken.
                        Vattenberedningsmedel gör stressen mindre.
                        Det bästa saltet är vakuumsalt som är helt rent.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Jensen
                          • March 2006
                          • 26

                          #13
                          Okej. Jag läste om havsalt på ett annat forum där de hade diskuterat salter där naturligt havsalt presenterades som ett bra alternativ. Jag som bara är amatör trodde såklart att "utan tillsatser" betydde utan jod. Vad tar fiskarna för skada av jod? Jag har ju hunnit använda det nu...
                          Borde jag investera i en pump utanför akvariet för att ge fiskarna en lugnare miljö?
                          Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            #14
                            Jag tycker det låter som en bra idé! Vad gör man inte för sina kära husdjur...

                            Lycka till med dina fiskar!!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jensen
                              Okej. Jag läste om havsalt på ett annat forum där de hade diskuterat salter där naturligt havsalt presenterades som ett bra alternativ. Jag som bara är amatör trodde såklart att "utan tillsatser" betydde utan jod. Vad tar fiskarna för skada av jod? Jag har ju hunnit använda det nu...
                              Borde jag investera i en pump utanför akvariet för att ge fiskarna en lugnare miljö?
                              det går säkert bra det är många som andvänder havssalt.
                              Läs under innehåll och jod. http://www.shenet.se/ravaror/salt.html
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...