Mina Kilfläcksrasboror har dött..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demiurgen
    • January 2006
    • 31

    Mina Kilfläcksrasboror har dött..

    Köpte tio stycken i fredags och idag då jag kom hem från jobbet låg sju stycken döda.

    Alla vattenvärden är bra men ph kan vara lite för högt (7-7,5).

    Jag har dem tillsammans med guramis och kampfisk. Är det PH eller kan det vara så att de har blivit sönderstressade av guramisarna (10 cm)?


    Jag koppade in dem enligt konstens alla regler så det kan vara problemet men bör inte vara det.

    Kort sagt, varför dog mina fiskar någon?
    (har även en agamyxis som kan döda småfisk men det var inga bitmärken på dem)
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    tråkigt att höra...

    hur var fiskarna i butiken? hur såg de ut när du koppat in de i akvariet? hur har de dött? en efter en? är de försvunna?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • demiurgen
      • January 2006
      • 31

      #3
      de såg fina ut och var väldigt aktiva fram tills nu. Alla har dött mellan middagen och klockan 22.00 då jag kom hem nu. Jag hittade fem stycken men två är spårlöst borta, antagligen uppätna av kampfiskarna och malarna.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        oj då, tio fiskar som dog på den tiden? det är ingen förgiftning av nåt slag?

        de andra fiskarna verkar ok eller?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • demiurgen
          • January 2006
          • 31

          #5
          alla andra verkar helt ok.

          Det var sju som dog så jag har tre stycken kvar som nog känner sig lite ensamma. Tror inte det kan va någon förgiftning eftersom jag inte har gjort något speciellt med akvariumet. Inte en aning vad det kan vara. På de fyra dagar som har gått borde de ha aklimatiserat sig. Känns som att det borde ha visats tidigare om det var något problem men de har varit jättefina fram tills nu.

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            ja, det låter ju väldigt mysko, hoppas nån annan har några ideer på vad som kan ha hänt...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • demiurgen
              • January 2006
              • 31

              #7
              Hoppas det, tack för att du försökte iaf.

              Kommentar

              • lovlie
                • October 2005
                • 140

                #8
                Ursprungligen postat av demiurgen
                Köpte tio stycken i fredags och idag då jag kom hem från jobbet låg sju stycken döda.

                Alla vattenvärden är bra men ph kan vara lite för högt (7-7,5).

                Jag har dem tillsammans med guramis och kampfisk. Är det PH eller kan det vara så att de har blivit sönderstressade av guramisarna (10 cm)?


                Jag koppade in dem enligt konstens alla regler så det kan vara problemet men bör inte vara det.

                Kort sagt, varför dog mina fiskar någon?
                (har även en agamyxis som kan döda småfisk men det var inga bitmärken på dem)
                Hej jag köpte 6 st alla har klarat sig haft dem i sen 14 feb. De visar lekbeteende tyvärr blir det inga yngel för de behöver att man mörklägger hela akvariumet vilket inte går för de andra invånarna. Jag har hört att när man koppar in nya fiskar bör de ha något beredningsmedel för de är känsliga. Väldigt trevliga fiskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...