Guldfisk, hur snabbt växer de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CissiB
    • October 2004
    • 25

    Guldfisk, hur snabbt växer de?

    Tycker inte att mina guldfiskar har växt tillräckligt sedan jag skaffade dem. De köptes som ca. 4-5 cm för 1,5 år sedan. Nu är de ca. 11-12 cm. Jag har tre stycken (vanliga - ej slöjstjärt) i 150 liter öppet akvarium utan värme, ger mat 2-3 ggr per dag. Guldfiskpellets, frysta tinade räkor, brocoli eller ärtor. Svårt att ange mängden, men jag ger inte mer än de äter upp med det samma. Sedan simmar de bort och verkar inte vilja ha mer för stunden. I baljan finns också en äppelsnigel.

    Jag är medveten om att det här är en fisk med potential att bli 30-35 cm, och att min inomhusdamm är alldeles för liten vilket i längden kommer att hämma både tillväxt och livslängd om jag inte gör något åt det. Men vad är den normala tillväxttakten för guldfiskens första två, tre år?

    Cecilia
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Hur ofta och mycket vatten byter du.
    Perfekt vatten ger större fiskar.
    Högre temp ger större fiskar.
    Arv och gener bestämmer också fisken storlek.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • CissiB
      • October 2004
      • 25

      #3
      Jag byter 30% varje vecka, och har rumstemperatur. Dvs vintertid ca. 17-18 grader och sommartid 20-24 grader.

      /Cecilia

      Kommentar

      • Fjedde
        • March 2006
        • 3

        #4
        Mina var färdigväxta efter 2 år de var då ca 30cm redan,
        så det låter som om dina skulle kunna växa på sig en hel del,
        borde vara stoleken som gör att de inte är större skulle tro att de kanske inte blir fullstora, hade ngra inne då blev de bara 5cm på 3år.
        Dammen är iof 25Kbm & de går där året runt kan ju vara därför.

        Kommentar

        Arbetssätt...