Hur kallt tål slöjstjärtar och när skall man sluta mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mojn
    • February 2005
    • 61

    Hur kallt tål slöjstjärtar och när skall man sluta mata?

    Hur kallt tål slöjstjärtar och när skall man sluta mata?

    Håller på att sänka tempen för mina stora slöjisar för att göra de lekvilliga till våren.

    MVH Michael
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    10 grader enligt artbeskrivningen.
    tror inte du ska sluta att mata...

    Kommentar

    • P.Backstrom
      • January 2006
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av mojn
      Hur kallt tål slöjstjärtar och när skall man sluta mata?

      Håller på att sänka tempen för mina stora slöjisar för att göra de lekvilliga till våren.

      MVH Michael
      Enligt vad jag har lärt mig om Guldfiskar, som tål ner till åtminstånde 4 grader, skall man inte mata dem när vatten temperaturen understiger 10 grader för då slutar deras magar att fungera med vanligt foder.

      Om Slöjstjärtar kan jag inte mycket, men eftersom de är "förädlade guldfisk" och mycket troligt inte tål under 10 grader skulle jag inte rekomendera att sluta att mata dem. Slöjstjärtars matsmältingssystem skiljer sig nog inte från guldfiskars.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag skulle inte ha lägre än 15 grader för Slöjstjärt pga. att den har ett sämre immunförsvar i lägre temperaturer.
        Hur varmt går de i nu.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • mojn
          • February 2005
          • 61

          #5
          Bra att du såg mej Kramfors!

          Jag har läst att man skal gå ner till 10-15 grader. Akvariet är nu i ett underjordiskt garage som har ganska låg temp kalla nätter och jag är orolig att det blir för kallt som det är nu så ligger tempen på ca. 10 grader men var nere på 8 när det var en väligt kall natt. <men målet är att liggapå 12-13 grader.

          Är det ok tror du och är det någon fara med tillfälliga dippar, jag tänkte på att i dammar så kan tempen skilja från dag och natt så är ett par grader hit farligt?

          MVH Michaaael

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är inga problem att det skiljer några grader under dygnet, det bästa vore om du hade en värmar ställd på tex 12 grader.
            Det sliter på fisken att "ställa om" sig om det skiljer för mycket mellan lägst och högsta temperatur under dygnet.
            Lägg därtill att om den har varit där i vinter är inte immunförsvaret på topp.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • kessie
              • February 2006
              • 37

              #7
              Mina slöjstjärtar som lekte pga mitt slarv med högre temp efter städning hade nånstans mellan 12 o 15 grader under hösten i källaren. Matade gjorde jag hela tiden. Kanske blev det en extra "flushing" av algerna jag skrapade från rutan vid den lekutlösande städningen? / lena

              Kommentar

              Arbetssätt...