Vilka fiskar går med slöjisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiindraa
    • February 2006
    • 41

    Vilka fiskar går med slöjisar?

    Hej hej

    Vilka fiskar kan man ha ihop m slöjisar ??

    Funderar på nån gurami, funkar det?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Slöjstjärtar är kallvattensfiskar. Kanska skulle odessabarben fungera, men jag skulle inte rekomendera det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jag har sebrafiskar ihop med mina just nu och det funkar! Sedan har jag ett gäng ancitrus. Funkar det med.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        Jag tror inte att zebrafiskar funkar i längden.
        Prova någon fisk som är lite "bredare" över ryggen. Köp ej Tigerbarb för att dessa kommer att nafsa på slöjstjärtens fenor.
        Om du vill ha en tumregel så ska du tänka att de kommer försöka äta nästan allt de får in i munnen.
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Har haft sebrafiskarna med slöjisarna i flera månader och det finns inte en chans att slöjisarna hinner ifatt dem eller att sebrafiskarna skulle vara i närheten av slöjisarna. Däremot var jag lite orolig för att sebrafiskarna skulle nafsa på slöjisarnas fenor. Sebrafiskar kan va lite kaxiga med det. I alla fall om det är långsamma långfenade fiskar. Min kamphane hade inga fina fenor efter att ha tillbringat några dagar med sebrafiskarna.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ursprungligen postat av figo
            Prova någon fisk som är lite "bredare" över ryggen.
            Figo: När du skriver bred över ryggen hur menar du då? Jag tänker på kulfisk då . De är bredare över ryggen....
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Tiindraa
              • February 2006
              • 41

              #7
              Men vad tror ni om gurami ??

              Har haft tigerbarb förut och det funkar inte..
              Sen har vi kardinal tetror, men risken finns juh att dom blir uppätna.

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av Tiindraa
                Men vad tror ni om gurami ??
                Nä, jag tror inte det, jag svarade lite i din andra tråd om växter... De har så olika behov så det är rent elakt att tussa ihop dem tycker jag personligen. Jag har haft dem ihop men slöjisarna hade knappt några fenor som var hela efter ett tag. Detta var då bara som en akut lösning under nån vecka!!
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Hej hej Är det nån som kan säga några bra växter som man kan ha till slöjstjärtar:confused: Även till guramis.. Tack tack :D
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tiindraa
                    Men vad tror ni om gurami ??

                    Har haft tigerbarb förut och det funkar inte..
                    Sen har vi kardinal tetror, men risken finns juh att dom blir uppätna.
                    Nope! Gurami behöver mycket varmare vatten. Samma sak med kardinaltetra. Plus att kardinalerna skulle nog bli mat åt slöjisarna.

                    Ett stim jättedanios (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=271) kanske, i fall du ställer in tempen på 22-23 grader. Fast de blir ju hela 15 cm långa. Hur stort är akvariet?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tiindraa
                      • February 2006
                      • 41

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Nope! Gurami behöver mycket varmare vatten. Samma sak med kardinaltetra. Plus att kardinalerna skulle nog bli mat åt slöjisarna.

                      Ett stim jättedanios (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=271) kanske, i fall du ställer in tempen på 22-23 grader. Fast de blir ju hela 15 cm långa. Hur stort är akvariet?
                      Jo jag vet att kardinalerna blir mat, skrev juh d så det är ingen bra kombination ..

                      Har inte så stort akvarium 150 L så..

                      Vad jag har läst om gurami så behöver dom 23-28 grader..

                      Men bra att man vet att man inte kan dom.. Annars e de fina fiskar.

                      Kommentar

                      • P.Backstrom
                        • January 2006
                        • 16

                        #12
                        Nu får man nog alla imot sig men, jag har ett 120l kar utan värmare ca 21 grader i det har jag ett lekpar med guldfiskar, de skall tillbaka ut i dammen i vår,
                        Har en kyssgurami som varit ensam har provat att ha den i olika uppvärmda kar först tillsammans med kejsartetror sedan scalarer och sist med svärdbärare ca 3-4 veckor i varje kar, men den såg bara rädd ut åt knappt inget och gömde sig i ett hörn.
                        Men när jag släppte ned den till guldfiskarna då minsann simmar runt och äter och alltid tilsammans med guldfiskarna.
                        Har haft den där en månad nu och den lever fortfarande och ser ut att må bra.
                        Vill helst byta bort den dock, guldfiskarna vill ju inte pussas.

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          I ärlighetens namn vill nog inte kyssguramin pussas heller, säkert mycket trevligare att slippa slåss

                          däremot vill den nog ha ett större kar än både 120 och 150l.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tiindraa
                            Vad jag har läst om gurami så behöver dom 23-28 grader..

                            Men bra att man vet att man inte kan dom.. Annars e de fina fiskar.
                            Ja fast 23 grader är ju minimum och jag kan inte tänka mig att den skulle må bra att bo så kallt i längden. Blåguramis kan dessutom vara lite aggro mot varandra och hålls bäst ensamma.

                            P.Backstrom: Att kyssguramin har ändrat beteende beror säkert inte på den lägre tempen utan på sällskapet. Det vore väl konstigt om h*n mådde bättre vid en för arten för låg temperatur.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • P.Backstrom
                              • January 2006
                              • 16

                              #15
                              Håller med både Nils och batski.
                              Men nu får den vara där den ser ut att trivas, har försökt att få någon intresserad av ett byte till någon mindre fisk men misslyckat.
                              Så nu får den vara kvar där, den mår ju bättre nu alternativet vore ju att klippa huvudet av den och det vill jag inte, har inte gjort det med någon fisk tidigare och vill inte börja nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...