Erfarenhet av Microrasbora Kubotai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #61
    Ursprungligen postat av TinaM
    Men kubotaierna räknas ju som en svår fisk. Vad är det som gör dem svåra?

    Akvariehobby här i Uppsala tog hem ett 60-tal kubotaier för några dagar sedan och så dog de alla i princip över en natt. Enligt personalen fick de vita prick sjukan.

    Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?
    Det är inte en svår fisk, och jag har aldrig hört någon påstå det heller. Och de skulle knappast dö av vita prick över en natt.

    Sen om de är VF eller inte spelar nog mindre roll då de inte är så ömtåliga.

    Här kan du för övrigt se en bild på dem (och andra fiskar) i deras naturliga biotop:

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #62
      Ursprungligen postat av oaken
      Det är inte en svår fisk, och jag har aldrig hört någon påstå det heller. Och de skulle knappast dö av vita prick över en natt.

      Sen om de är VF eller inte spelar nog mindre roll då de inte är så ömtåliga.

      Här kan du för övrigt se en bild på dem (och andra fiskar) i deras naturliga biotop:

      http://www.petfrd.com/forum/showthre...asbora+kubotai

      Det var skönt att höra. Tack för länken. Tyvärr ser mina kar inte alls ut som i filmen, men jag hoppas att de kommer att trivas hos mig även om miljön ser annorlunda ut. Vad jag förstår så vill denna lilla krabat ha utrymme att simma i och det skall jag försöka se till att de får i mitt 720.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #63
        Dom finns i handeln igen! Började bli desperat och hade bestämt mig för att åka ner till Åleds i veckan, och så fick jag syn på dem av en slump när jag skulle köpa trädgårdsslang. Vilken tur att jag aldrig kan låta bli att titta i akvarier!

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #64
          Ursprungligen postat av TinaM

          Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?
          Gabbi hälsar: "Det är rätt sällan vi får veta om de är odlade eller viltfångade. I den mån vi vet skriver vi också ut det. Att bara vara odlad är dessutom ingen garanti för att man är van vid ett visst vatten, jämför odlad i Sthlm, odlad på Gotland och odlad i Tjeckien. Vad gäller foder har vi ju möjlighet att prova ett flertal om fisken tex inte skulle äta, (men det händer nästan aldrig) och sedan informera kunden om vad de äter.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • änglafisken
            • May 2009
            • 2

            #65
            Hej!
            Jag har just köpt 10 rasbora kubotai på bonnie djurcenter i glostrup utanför köpenhamn där jag bor. Jag har dem tillsammans med 11 söta rasbora galaxy. Får se om de trivs ihop De har de fiskarna i den djuraffären just ni i allafall, tips om ni vill ha dem och bor i malmö kanske?
            Senast redigerad av änglafisken; 14 May 2009, 09:50.

            Kommentar

            • Rhapsody
              • March 2003
              • 17

              #66
              Jag har nu haft mina 15st? i ca en månad och det är en matglad snabbsimmande välstimmande å ruggigt snygg firre. Hos mig går dom i ett 240 med 2 T5 rör och jag tycker dom gör sig bra i ett väl upplyst kar.
              Matade fiskarna i karet direkt dom kom i för att undanleda dom andra fiskarna och kubotaierna började äta även dom. Jag tror jag tappade 2 fiskar en var hängig och en hittade jag död men efter det har dom varit välmående. Kan tänka mig att den är duktig på att äta fiskyngel då det är en matglad fisk. Jag tror att Rolle på akvariecenter har några kubotaier kvar...
              Senast redigerad av Rhapsody; 21 May 2009, 10:25.
              mvh Erik

              Min Zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=74147

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #67
                En liten uppdatering på mina små gröna som jag haft i ca 4 månader.

                Efter två månader från köpet avlivade jag en som blev mager och började simma dåligt. En vecka senare var det samma visa med en annan och ytterligare en vecka senare en tredje. Symptomen var de samma - fisken magrar av och får svårt att simma. Någon här skrev om att hon/han haft samma problem.

                De resterande verkar må prima och har även lekt i mitt 720 nyligen, i javamossan. Det blev dock inga yngel av dessa, då de är snabba på att käka upp vad de producerat och rödmunnarna är givetvis ivriga att hjälpa till med rensningen.

                Det är underbara fiskar som har en massa hyss för sig, så jag funderar på allvar om jag inte skulle göra ett odlingsförsök.

                De går också finfint ihop med mina rödmunnar och kardinaltetror.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #68
                  Ursprungligen postat av TinaM
                  En liten uppdatering på mina små gröna som jag haft i ca 4 månader.

                  Efter två månader från köpet avlivade jag en som blev mager och började simma dåligt. En vecka senare var det samma visa med en annan och ytterligare en vecka senare en tredje. Symptomen var de samma - fisken magrar av och får svårt att simma. Någon här skrev om att hon/han haft samma problem.

                  De resterande verkar må prima och har även lekt i mitt 720 nyligen, i javamossan. Det blev dock inga yngel av dessa, då de är snabba på att käka upp vad de producerat och rödmunnarna är givetvis ivriga att hjälpa till med rensningen.

                  Det är underbara fiskar som har en massa hyss för sig, så jag funderar på allvar om jag inte skulle göra ett odlingsförsök.

                  De går också finfint ihop med mina rödmunnar och kardinaltetror.

                  Det är ju precis vad som hänt med mina! Men allihop, nästan! Fast även mina påfågelgobies i samma akvarium har kolat vippen, så jag trodde det var fel på vattnet eller någon smitta! Har startat en tråd i sjd-forumet om mina problem. Kan det vara någon sjukdom som dessa är extra känsliga för men som kan smitta andra också? Det verkar ju vara väldigt ofta de råkar ut för liknande saker...

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #69
                    Har bytt namn och heter numer Microdevario kubotai.


                    De är nära släkt med danios, men inte med rasboror.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #70
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Har bytt namn och heter numer Microdevario kubotai.


                      De är nära släkt med danios, men inte med rasboror.
                      Tackar för infon. Men på denna sida står det också:
                      Max. size: 1.9 cm

                      Mina har väl inte läst den infon för de är ca 3 cm stora nu.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #71
                        Så de blir så pass stora ändå? Tänkte ha ett gäng i en räkvas på ungefär 20 liter, men det bör väl funka?

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          #72
                          Ursprungligen postat av myslas
                          Så de blir så pass stora ändå? Tänkte ha ett gäng i en räkvas på ungefär 20 liter, men det bör väl funka?
                          Jag tror tyvärr att det inte är en bra idé att ha kubotaier i den lilla räkvasen. Kubotaien är en livlig stimfisk som behöver ytor att röra sig på.
                          Det finns stunder då jag tycker att mitt 720 liters är för liten för dem.
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #73
                            Ursprungligen postat av TinaM
                            Tackar för infon. Men på denna sida står det också:
                            Max. size: 1.9 cm

                            Mina har väl inte läst den infon för de är ca 3 cm stora nu.
                            Storleksuppgiften kommer ifrån den grupp fiskar som arten beskrevs från, så det är inte säkert den inte kan bli större. Dessutom är det standardlängd, dvs minus stjärtfena, och du överskattar nästan säkert fiskens storlek - man gör nästan alltid det pga att vattnet och glaset bryter ljuset annorlunda än luft.

                            Om du tar upp en fisk och med ett skjutmått mäter från nosspets till basen av stjärtfenan visar det sig nog att din fisk inte är mycket större än 2 cm.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #74
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Storleksuppgiften kommer ifrån den grupp fiskar som arten beskrevs från, så det är inte säkert den inte kan bli större. Dessutom är det standardlängd, dvs minus stjärtfena, och du överskattar nästan säkert fiskens storlek - man gör nästan alltid det pga att vattnet och glaset bryter ljuset annorlunda än luft.

                              Om du tar upp en fisk och med ett skjutmått mäter från nosspets till basen av stjärtfenan visar det sig nog att din fisk inte är mycket större än 2 cm.
                              Aha! Jag har alltid trott att när man anger storleken på en fisk så är det från nosspetsen till stjärtfenans yttersta kant. Men nu lärde jag mig något nytt!

                              Hur räknar man då när man rekommenderar antal liter per cm fisk? Räknar man inte med stjärtfenan?
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #75
                                Ursprungligen postat av TinaM
                                Jag tror tyvärr att det inte är en bra idé att ha kubotaier i den lilla räkvasen. Kubotaien är en livlig stimfisk som behöver ytor att röra sig på.
                                Det finns stunder då jag tycker att mitt 720 liters är för liten för dem.
                                Ok, då får jag rikta in mig på boraras merah eller galaxyrasbora.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...