Odling av barber ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    • October 2005
    • 93

    Odling av barber ?

    Har i många år odlat ciklider och tänkte nu försöka mig på lite annat också. Köpte på mig ett gäng Tigerbarber, Kopparbarber och Sebrafiskar.

    Odlingsförsök 1: Tigerbarber.
    Ett 100l-akvarium som varit igång i en månad med filtrering ( filtermatta ), belysning med ett lysrör och med grus på botten fick agera odlingsakvarium. Placerade en romstinn hona i en stor Åledshåv vid vattenytan och där fick hon sedan gå några dagar utan mat. En hane fick därefter göra henne sällskap i håven och efter fem minuter hade han funnit sig till rätta och leken började ! Jag såg massor av romkorn ramla genom maskorna i håven och ned i grusen på botten. Efter ett dygn tog jag bort håven med fiskarna. Efter drygt en vecka hade jag forfarande inte sett till några yngel och gav upp.

    Odlingsförsök 2: Sebrafiskar.
    50l-kar, igång sedan en månad med filtrering ( filtermatta ), ingen belysning och ingen grus på botten. Gjorde ett delvattenbyte innan 10st Sebrafiskar placerades i en håv vid ytan. Tog bort fiskarna efter ett dygn och nu fanns det gott om romkorn på botten. Efter en vecka kunde jag räkna ynglen. Detta var lätt, det blev bara 2 ( två ) stycken.....

    Vad har jag då gjort för fel ? Har fått en del tips som motsäger vad jag läst mig till i böcker och på internet.
    - Ingen filtrering i odlingsakvariet, endast genomluftning
    - Ingen belysning, ljuskänslig rom
    - Helt nytt vatten

    Någon som har något förslag på hur jag ska göra nästa gång ? Pinsamt att inte ens lyckas med Sebrafiskarna
    Den som har flest prylar när han dör vinner
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #2
    Ursprungligen postat av 56ovwal
    Har i många år odlat ciklider och tänkte nu försöka mig på lite annat också. Köpte på mig ett gäng Tigerbarber, Kopparbarber och Sebrafiskar.

    Odlingsförsök 1: Tigerbarber.
    Ett 100l-akvarium som varit igång i en månad med filtrering ( filtermatta ), belysning med ett lysrör och med grus på botten fick agera odlingsakvarium. Placerade en romstinn hona i en stor Åledshåv vid vattenytan och där fick hon sedan gå några dagar utan mat. En hane fick därefter göra henne sällskap i håven och efter fem minuter hade han funnit sig till rätta och leken började ! Jag såg massor av romkorn ramla genom maskorna i håven och ned i grusen på botten. Efter ett dygn tog jag bort håven med fiskarna. Efter drygt en vecka hade jag forfarande inte sett till några yngel och gav upp.

    Odlingsförsök 2: Sebrafiskar.
    50l-kar, igång sedan en månad med filtrering ( filtermatta ), ingen belysning och ingen grus på botten. Gjorde ett delvattenbyte innan 10st Sebrafiskar placerades i en håv vid ytan. Tog bort fiskarna efter ett dygn och nu fanns det gott om romkorn på botten. Efter en vecka kunde jag räkna ynglen. Detta var lätt, det blev bara 2 ( två ) stycken.....

    Vad har jag då gjort för fel ? Har fått en del tips som motsäger vad jag läst mig till i böcker och på internet.
    - Ingen filtrering i odlingsakvariet, endast genomluftning
    - Ingen belysning, ljuskänslig rom
    - Helt nytt vatten

    Någon som har något förslag på hur jag ska göra nästa gång ? Pinsamt att inte ens lyckas med Sebrafiskarna
    Jag hade både belysning, och innerfilter i mitt kar.. + att jag matade ganska friskt och gjorde ett stort vattenbyte innan leken. Och det fungerade för mej iaf..
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #3


      Här är en bra beskrivning på hur man odlar kopparbarber.
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • 56ovwal
        • October 2005
        • 93

        #4
        Det kan hända att jag inte studerade karet med Tigerbarberna tillräckligt noggrant de första dagarna. Trodde inte det skulle gå så fort att de blev frisimmande och missade då kanske att mata. Det kan ju också hända att rommen inte blev befruktad.
        I försöket med Sebrafiskarna kunde jag inte se rommen dagen efter jag tagit bort föräldrardjuren, tyckte mest det låg avföring och annat skit på botten. Kan det vara att rommen redan var kläckt ? Har också mina misstankar om att ynglen kanske hamnat i filtermattan trots att jag minskat på genomströmningen till nästan obefintligt. Iallafall jämfört med när jag har Tropheus-yngel i karen
        Jag ska iallafall göra ett nytt försök inom kort. 50l-akvarium med utvändigt målad botten, bakruta och gavlar, mestadels nytt vatten uppblandat med vatten från ett väl ingånget akvarium, inget filter förrän ynglen är frisimmande och då ett typ Billi-filter, ingen grus på botten och ingen belysning. Och denna gången ska jag hålla noggrann koll redan dagen efter leken
        Den som har flest prylar när han dör vinner

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ibland är det vattnet som felar, ibland nitrit, ibland äter filtren upp dem, ibland strejkar något tekniskt, ibland får de för lite mat, ibland är det föräldrarna som felar, men oftast förstår man inte varför det inte går.

          Lycka till med nya försök, det går säkert bra!

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            får man hoppa in med en fråga ,
            i så fall undrar ja hur tigerbarber beter sig lär dom leker?? o hur man ser lättast att en barbhona är gravid?

            tack
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              får man hoppa in med en fråga ,
              i så fall undrar ja hur tigerbarber beter sig lär dom leker?? o hur man ser lättast att en barbhona är gravid?
              Om du menar romstinn så blir hon liksom aningen mer fyrkantig...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                ok ja de menar ja förståss. hon blir inte mörkare eller så bak vid analen ? eller sommen kanske inte är mörk?? va vet ja...
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  ok ja de menar ja förståss. hon blir inte mörkare eller så bak vid analen ? eller sommen kanske inte är mörk?? va vet ja...
                  Det är vanligen beskrivningen vad gäller guppies o a levande födare.
                  Här är det storleken som gäller...
                  Liksom egentligen hos levande födare oxå...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    ok. du vet ingenting om hur man ser att dom är leksugna?? vad för beteende dom har?? hur stora ska dom va för att dom ska va könsmogna?
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • besatt
                      • February 2006
                      • 59

                      #11
                      Köpte idag 5st 3 honor och två hanar (sebrafiskar). Öste ner dom i ett lite 15 L balja med massa torv. Dom lekte med en gång och imorgon får jag nog plocka upp dom stora. Har just dragit igån med div fiskar och antalet kar bara växer och växer. Ska bygga upp på väggen i helgen för plats till 10/15 kar.

                      Lycka till

                      Kommentar

                      Arbetssätt...