Hur snabbt växer de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alThor
    • December 2002
    • 6

    Hur snabbt växer de?

    Hejsan
    Undrar bara lite om ungefär hur snabbt teleskopsfiskar och andra slöjstjärtar växer?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    De kan vara rätt glupska och matar du mycket växer de rätt snabbt.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Hej, jag ser att ingen svarat på din fråga, du kan läsa här om tillväxt http://www.tsunamikoi.com/tillvaxt.htm det fungerar säkert på sköjstjärt också.
      Jag har en guldfisk som är svart och den är fyra år och ca 40 cm lång den är uppväxt efter de råd som tsunamikoi ger på sin sida.

      I Kramfors är det ljust och vackert
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hej "Kramfors"

        "Det ideala är alltså lite foder, men flera gånger. Unga, japanska koi med sikte på kommande utställningar utfodras sommartid 6 - 8 gånger per dag. "

        "Förutom att proteinbehovet växlar med temperaturen, kan det också variera mellan olika individer. De koi som har det högsta proteinbehovet är yngel, som utan tvekan kan dra nytta av 60 % protein i fodret. Ettåringar och honor som nyss lekt kan smälta 45 - 50 %. Detta gäller vid 20 grader och över. Vuxna koi, som man vill öka storleken på kan utfodras med 40 - 45 % från 15 grader. Dessa angivelser kan betraktas som riktlinjer och gäller för många fodermärken.

        "För att fodret skall vara så hälsosamt och effektivt som möjligt, måste det naturligtvis vara friskt. Kontrollera datumstämplingen och förvara det på korrekt sätt. Svalt, torrt och mörkt i tillsluten förpackning är det bästa. Kyl och frys är inte så lämpligt för fett och vitaminer. Vitaminerna kan även lätt oxideras långt före bäst före-datum."

        Mycket intressant! Tackar och bugar...
        Mvh,
        cri
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Hej cri, även om de råden gällde Koi så kan de tillämpas om man vill har större guldfiskar, och även sköjstjärt som är en avart som avlats fram från guldfisken på genetiska defekter.
          Rätt tem så fisken kan tillgodogöra sig proteinet i fodret bra vatten, rätt gener, gör en glad fisk som trivs.
          Du vet väl att värdens älsta kända Guldfisk avled i London i aug -99 den var 43 år, den hade säkert haft ett bra liv.
          Min Guldfisk som är svart är också en defekt den är närmare ursprungs karpen* och har inte "färgat ut" och därför inte prioriterat att få färg och har växt i stället, och att den trivs och har det bra.

          * Runt 1200- 1300-talet fanns varianter av silver, svart, guld och en blandning av dessa att tillgå

          I Kramfors är det ljust och vackert.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Hej Urban!

            Roligt att läsa lite om koi! Jag går ofta in på koivet.com och letar information.

            Mycket intressant det du skickade in om foder. Det är liknande vad jag har försökt att ge mina GF och de är runda, stora och verkar glada! :o)

            Jag tillhör de som har GF som avlats, så kallade "fancy" Gold Fish. 2 Black Moor, 1 Red Cap Oranda och 1 Pearlscale. Vad jag har förstått från böcker och olika siter så har både den vanliga GF och Koi avlats fram från en karp i öst asien. Och även att GF och koi kan para sig och få avkomma som i sin tur kan föröka sig.

            Här nedan är en artikel från en känd kinesisk uppfödare och hans teori om foder.Mvh,
            cri

            http://liuqi3.virtualave.net/gfood.htmSpecial
            Food for Goldfish
            Mr.Liu Qi

            Dear Friends, if you find the Goldfish of mine on my website are unique color and body shape, the secret reason is their food very special. What the food I use for feeding my Goldfish? The answer is very simple: Daphnia ( water-flea) are the food for my Goldfish only.

            Then you will say that there is no special for these food! We use these Daphnia to feed our Goldfish, too!

            Please note: all these Daphnia are feeded by us in the same ponds together growing with my Goldfish! I mean that all Daphnia growing out from the same ponds of our Goldfish... We keep the environment of our ponds in a natural biological circle. Now you can see what are all in my Goldfish Ponds: Goldfish, pond lily, alga, Daphnia.

            In all my Goldfish ponds, Goldfish eat Daphnia, Daphnia eat excrement of Goldfish, pond lily and alga assimilate all the excrement of Goldfish and Daphnia... and give oxygen to Goldfish and Daphnia through photosynthesis...

            We keep all our ponds in the temperature between 18~23 degree centigrade in all winter. This temperature is suitable for Daphnia growing in ponds and nice for Goldfish growing, too.

            We adopt this method to feed our Goldfish is very convenient for management and keep the bacteria outside of the ponds. Because we don't use other natural living food from outside our ponds to feed our Goldfish. So all our Goldfish are in very good health. We keep feeding our Goldfish Daphnia all year around.


            Mvh, cri

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hej, cri och om det är någon annan som läser det här?
              Det där med foder finns det mycket att lära om man vill maximera tillväxten hos en fisk, det är en svår balansgång mellan mata med mycket och rätt foder med ett protin innehåll som fiskarna kan tillgodogöra sig, och den biologiska balansen i vattnet.
              Ett sätt är att som jag inte ha något grus till fiskarna, då kan jag slamsuga botten varje dag så inga föroreningar finns kvar i vattnet.
              Täta delvattenbyten, utan att utarma vattnet, stora filter och pumpar.
              Alger som tar hand om nitraten.
              Ett sådant akvarium vill nog ingen ha i vardagsrummet.
              Många köper väl det billigaste fodret till sina fiskar.
              Matar lite är ett råd som man läser, allt för att slippa jobbet med att byta vatten.
              Jag undrar hur många fiskar som dör i vårt land på grund av lathet eller okunskap hos ägarna, trots att det finns böcker, och Zoopet tex som har information i det oändliga.
              Alla har vi varit barn i början, jag har skrivit en del av min fiskmemoar, den som orkar kan läsa här http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/engrop.htm
              Koi intresserade kan ta en sväng till Kramfors med Höga Kusten till sommaren och träffa mina Koi.



              I Kramfors är det ljust och vackert
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Angående tillgången på foder kan jag berätta att det optimala för en häst (som liksom guldfisken är växtätare) är att ha ständig tillgång till inte alltför proteinrikt foder. Om man tittar på guldfiskar i dammar så äter de ju mest hela tiden, genom att rota i gruset och plocka lite växtdelar osv. Om man däremot matar en häst med för mycket proteinrikt foder kan de få sjukliga förändringar i hovarna (fång) som ofta leder till att hästen får avlivas. Detta kanske är värt att notera även med växtätande fiskar som ofta föds upp på proteinrikt foder för att bli stora och få fina färger.

                // Magnus
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Hej igen :o)
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ett sätt är att som jag inte ha något grus till fiskarna, då kan jag slamsuga botten varje dag så inga föroreningar finns kvar i vattnet.
                  Täta delvattenbyten, utan att utarma vattnet, stora filter och pumpar.
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                  Just så fick mina GF leva när de var yngre. Jag började med grus men tog bort det när jag såg bilder på nätet från siter i USA och i Asien som hade akvarier utan grus till GF. Gick lÄttare att sköta! Jag hade lite stenar, rötter men ingen grus, GF fick lite att göra och att böka om i samtidigt som det var vackert att se på. Man kan också se igen om akvariet ut i en park...

                  I dag får de mindre mat, så grus od. har återfått sin plats. De har och hade också mycket tillgång till dagsljus och akvariet är öppet vilket ger bra fukt till hemmet under vinter halvåret! Annars torrt pg utav värme elementen och jag hade en...(vad heter det på svenska...) "rums ångare". Jag försöker köpa det bästa fodret jag kan komma åt och har stor variation.

                  Kul att veta att jag gjort mer eller mindre rätt :o)

                  Temp... Har höjt temp. nu i vinter och de stor trivs! Tydligen ska de mer odlade formerna utav GF leva i 23,3 - 25,5 grader! Hade en vanlig GF med dessa "fancy" GF innan och han trivdes bättre i lite kallare vatten verkade det som. Men jag vet att han överlevde (hos förra ägaren) en sommar, i Genève, i en takvåning, i en liten vas, temperaturer som måste överstigit 32-33c.... Jag hade svårt med värmen i hennes våning!

                  Ska Lása din memoar nu:o)

                  Mvh,
                  cri

                  Från Koivet.com
                  Should Goldfish be Heated? Overwintered? - by E.L. Johnson DVM
                  Many Goldfish keepers are unaware that the highly selected Asian carps are better suited for warmer waters. Ranchus, Orandas, Bubble eyes, etc. all do better in heated systems, e.g. 74-78, (23.3-25.5c) degrees at a minimum, which might mandate a heater , especially during the winter.

                  The problems you can encounter with Goldfish kept too cool include: Increased susceptibility to bacterial infection, increased incidence of irreconcilable Dropsy or floater diseases, where the fish floats helplessly at an unusual angle, even upside-down!
                  As well, the filter in cooler systems does not function well, and ammonia problems may result. All in all, you will only enhance the health of the fish and the function of the aquarium when you heat it up, as I said, 74 degrees minimum.
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Hej!

                    Att hästar är växtätare är väl ok men inte GF :o) Mest växtätare och allätare till viss del. Men inte växtätare till till 100%...

                    Hästar äter inte andra hästar (åtminstonde inte mina) eller kor... men däremot GF äter gärna andra GF och även andra döda fiskar. GF äter tex upp sina ägg och små yngel när de kan.

                    Tillbaka till protein:

                    De flesta foder tillverkare verkar hålla ett protein inehåll på ungefär 40% protein (växt och fisk protein!). Exemplet här nedan inehåller
                    http://www.jbl.de/

                    - cereals, fish and fish by-products, crustaceans, algae (10 % spirulina); vegetables and yeasts. (crustaceans=skaldjur + typ larver?)

                    Crude protein 41 %
                    Crude fat 5 %
                    Crude fibre 4 %
                    Crude ash 11 %

                    Eller???

                    Mvh,
                    cri
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...