Slöjstjärt x slöjstjärt = guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kessie
    • February 2006
    • 37

    Slöjstjärt x slöjstjärt = guldfisk?

    Har oväntat fått mängder av yngel efter två slöjstjärtar, hanen orange och honan vit-orange. Ytterligare en, vit med röd "mössa" fanns i akvariet.
    En del av ynglen, som är drygt en vecka, har dubbel stjärtfena och andra inte. Hur ärvs slöjstjärten? Kommer det att bli andra varianter av guldfisk?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Slöjstjärten kan vara svår att få lek på, men om den trivs så leker den i ett akvarium.
    Efter Slöjstjärten kan det bli olika utseende, spara alla och sortera sedan bort de du inte vill ha kvar.
    När jag hade Slöjstjärt som lekte med Comet Guldfisk sparade jag de med Comet kropp och dubbla långa fenor.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej:-)
      En överraskning???
      Gratulerar:-)
      MVH Marita
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • kessie
        • February 2006
        • 37

        #4
        Tack för svar! finns det ingen litteratur på svenska ang genetiken kring guldfisk? Hittar mest bara engelska artiklar. Vilka färger/former är troligast att det blir? När ska ynglen övergå till annan mat än "liquifry"? Och vad?

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Hej:-)
          Hur stora är dom??
          Jag tror att de flesta yngel överlever i akvariet med "ingen speciell kost".
          Det finns minipellets som fungerar till många fiskar."Smulade flingor"??Micro sönderbrutna algtabletter(massvis:-)??
          MVH Marita
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • kessie
            • February 2006
            • 37

            #6
            Eftersom det kläcktes yngel under flera dagar är de största flera gånger större än de minsta. De största är knubbiga, för att inte säga feta om magen. Föräldrarna började leka efter att jag städat lite halvhjärtat och antagligen råkat ha i lite varmare vatten är vanligt, så akvariet som bebisarna är i är inte särskilt rent, utan de far runt och tuggar på algerna där det väl fastnar partiklar av liquifry. Har matat dem 2-3 gånger per dag, man ser ju inte om maten försvinner... kan kanske börja lite försiktigt med smulade flingor?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ha bra vatten utan ammoniak och nitrit, ynglen är känsliga, det bästa är att ha ynglen i ett akvarium utan andra fiskar och grus på botten så du kan ta upp mat som inte blir uppäten när du smular flingfoder.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Lyckans ost! Jättegrattis!! Vad kul måste jag säga!! Till andra yngel har jag använt JBL:s babyfoder som finns i ett trestegspaket. Det tycker jag har funkat bra. Sedan måste väl nykläckt artemia vara en utmaning för ynglena med? Gillar inte alla fiskar det? Eller skall guldfiskbebisar ha mera grönt i sitt yngelfoder?
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • kessie
                  • February 2006
                  • 37

                  #9
                  Det verkade lättast att flytta föräldrarna och låta äggen ligga kvar. Såg nån tråd på en engelsk sida om ett experiment med yngel i "nytt" akvarium jämfört med syskon i "gammalt". Kör nog på i det gamla ingrodda... och byter vatten allt eftersom. Kan man ha nån "städpatrull" som går på botten, typ små räkor eller minimalar? Eller de äter upp ynglen? de största är ungefär så stora som ordet "som" här.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...