Slöjstjärt känsliga för nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael H
    • January 2003
    • 3

    Slöjstjärt känsliga för nitrit?

    Vågar jag prova med slöjstjärt igen?
    Jag startade för en månad sedan ett sällskapsavkarium mest för barnen. Det blev några Svärdbärare, Guppy, Platy en algätare och slöjstjärt. Mitt problem är att slöjstjärten inte vill överleva! Den första dog efter endast lite drygt en vecka utan synliga yttre skavanker. Innan den dog "vinglade" den och verkade ha stora problem att hålla sig på rätt köl. Dessutom apatisk och matvägran. Efter att noga kollat att inga andra fiskar verkade sjuka skaffades ytterligare två slöjstjärtar från samma affär. Samma sak hände dessa två med några dagars mellanrum. Alltså inga yttre skavanker och alla andra fiskar verkar må bra. Hade från början 28 grader i akvariet (vilket väl är lite för varmt för slöjstjärtar, men andra här verkar ju få det att funka) men sänkte tempen till 25-26 grader. Började testa nitrithalten i vattnet när den andra slöjstjärten dog och upptäckte då att värdet låg högt >1 mg/l (vilket väl inte är så förvånande i nystartat). Numera är värdet nära noll. Förstår att temperaturen i akvariet kan vara ett problem, men lutar själv mer åt att det är nitriten som är boven. Vet någon om slöjstjärtar är mycket känsligare för nitrit än mina andra fiskar? (I så fall vågar jag kanske försöka med slöjstjärt igen)
  • petruswang
    • January 2003
    • 327

    #2
    Slöjstjärtar är kallvattenfisk som trivs bäst mellan 13-23grader. Många klarar sig och överlever högre temperaturer.
    Sedan är slöjstjärtarna generellt sett ganska klumpiga fiskar. Det gör att de kanske mobbas och stressas av livligare fiskar, och har svårt att konkurrera om mat.
    Jag tror att man helst bör ha slöjstjärtar för sig själva, i rumstemperatur (dvs utan annan värmare än belysning: 20-23 grader)
    Tror dock inte de är mer känsliga för nitriter än många andra fiskar.

    Kommentar

    • Mikael H
      • January 2003
      • 3

      #3
      Ska jag alltså ge upp tanken på att ha slöjstjärtar i 25-26 graders sällskapsakvarium?
      (De såg i och för sig inte särskilt mobbade ut, dessutom dör de väl inte av matbrist redan efter en vecka??)

      Kommentar

      • petruswang
        • January 2003
        • 327

        #4
        Enbart baserat på det du skrivit är det svårt att ge några tips/råd.
        Kanske inte alls har med dig att göra, utan fiskarna var redan sjuka i butiken?
        Ge upp ska du inte göra. Prova med att köpa från annan butik. Eller varför inte skaffa en tank till med enbart slöjstjärtar?

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #5
          Hejsan!
          Tror inte heller att temperaturen eller svält är orsaken. Mina "fancy" guldfiskar stortrivdes i 30c hela sommaren.

          "..."vinglade" den och verkade ha stora problem att hålla sig på rätt köl. Dessutom apatisk och matvägran."

          Andra symptom?
          Prova med:
          http://www.koivet.com/
          http://puregold.aquaria.net/

          Här är några utav symptomen:

          http://members.aol.com/sirchin/identify.htm
          Abnormal behaviour
          Appetite Loss- Tuberculosis, constipation
          Loss of Balance, Unable to rise from bottom of tank- Swimbladder Problems

          Fish Tuberculosis- The bacteria Mycobacterium is responsible for this problem. This infection can infect humans, so take precautions when siphoning water from the tank. (do not swallow it) Wash your hands very well when finished. Symptoms: Affected fish may show loss of appetite, become lazy or listless, and lose color. When the disease has progressed the fish may become emaciated and develop bulbous eyes and skin defects. They may also suffer a deformed spine. A lot of the time no outward signs will be seen before several fish die suddenly. Treatment: In the early stages a human anti-TB drug could be used (seek a veterinarian for this). However, once the disease has advanced the medication does not seem to help. Always remove the sick and dying fish. Your other fish will eat on the dead or dying. By removing them you keep from spreading the disease in the aquarium

          Constipation- This is often caused by a diet without enough variety, or by feeding too many starchy type foods. Symptoms: If your fish is having trouble passing feces, or if they are forever trailing behind a fish, your fish may be suffering from constipation. Treatment: Feeding your fish a diet with more roughage and a greater variety sometimes helps! Feed live foods such as (wax worms, brine shrimp, tubiflex worms, etc.) peas, spinach. If you can get your fish to eat one grain of Epson salt it can also help aid with the constipation. Soaking dry fish food in some water taken from the tank will soften the food and help in the digestion process.

          Loss of Balance, Unable to rise from bottom of tank- Swimbladder Problems
          Swim Bladder- Swim or air bladder problems sometimes occur in freshwater fish. I have personally seen this is fancy goldfish such as Orandas, Ryunkins, and Shubunkins. When the bladder is effected, the fish will experience equilibrium problems. Sometimes, the problem is not the bladder but other problems which directly affect the bladder. Diseased and inflamed internal organs, improper water conditions or nutrition, and wounds received from fighting with another fish can also effect the equilibrium of the fish. Constipation is also known to affect a fish's swimming ability! Symptoms: The fish has problems swimming correctly. They may appear to be standing on their head, or floating to the surface and struggling to go down to the bottom, or possibly even have problems removing themselves from the bottom. At the later stages of the disease, the fish could lose its balance and swim upside down. Treatment: There is no specific treatment for this dilemma;however, you can try isolating the fish to a quarantine tank in which the water is shallow(this provides relief for the fish). Add one teaspoon of salt per gallon of water. Some individuals will feed thawed out frozen peas and this purges the fish's system and has been noted to help many fish. After 1-2 weeks a return to the main tank with deeper water may be tried. The best advice I can give is to maintain proper water conditions, feed your fish a well balanced diet, and possibly try feeding your goldfish sinking foods rather than floating types. They won't inhale so much air this way. The pellets if soaked in water before feeding will expand before the fish eats them and this has helped a lot. Good luck with this!! Read what the Koi Vet recommends here koivet.com

          Mvh,
          cri

          Mvh, cri

          Kommentar

          • Mikael H
            • January 2003
            • 3

            #6
            Tack för alla svar. Jag har letat runt lite på länkarna från "cri". Hittar inget som entydigt ger mig svar, men symptomen på mina slöjstjärtar stämmer ju med några av de som nämns i dessa länkar (bl a orsakade av nitrit och andra gifter). Hittar däremot en massa saker (bl a om maten) som tydligen också kan ge liknande symptom. Tror inte på sjukdomsteorin eftersom ingen annan fisk påverkats och dessa var ju också nyinköpta (och borde därmed varit lite mer mottagliga). Tror jag ska våga mig på ett försök till och då kolla såväl vattenvärden som fisk noga.

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ge inte upp, mina klara sig hur bra som helst i 25-26 grader. De är faktiskt ganska glupska och de andra får slåss om resterna.

              MSP
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              Arbetssätt...