Yngel !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #16
    Hej igen,

    Yngeln är nu sedan lördags i ett akvarie med pump (satt på min.) och värme element. De växer för varge dag... helt otroligt att se på dem. Inälvor och ryggrad syns tydligt och lite färg börjar synas. Jag tror att det är Black Moor (teleskop) fiskarna som Är föräldrarna men hittills syns endast en stjärt fena.

    Har någon en sida om/på guldfisk yngel?


    Mvh,
    cri
    Mvh, cri

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #17
      Vad kul!

      Intressant att få höra vilken typ av slöjstjärt ynglena blir. Jag hade 2 black moor honor, 2 röda veiltail honor och en röd/vit komet hane. Av all avkomma jag fick så slog aldrig anlag för teleskop igenom(det var oftast den största black moor honan som lade rom). Utan det var veiltail varianter i diverse färger, ibland dök det upp någon kometvariant. Det som var lite tråkigt var att man fick "gallra" avkomman rätt hårt i omgångar då en hel de av dem var vanskapta...

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #18
        Hej igen,

        Jag har bara en hane (Black Moor) och det var med den andra Black Moor honan han lekt och leker!... Min golfboll, crown prearlscale och red cap oranda Är båda honor men dem bry hanen sig inte om!

        Är mycket nyfiken på hur yngeln kommer att se ut. Jag har bara 10st yngel men 2 har lite krokiga ryggrader... Alla andra ser hittills felfria ut. Vet att vid proffessionell odling behålls ca 1-2%...

        Tänk om jag inte hade lagt de upprivna flytande växterna i GF skålen, d♪4 hade jag gått miste om dessa söta under...

        Mvh,
        cri
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #19
          Det ska bli intressant att få läsa hur de ser ut om ett tag...

          Ha gärna en uppföljare!

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Hej igen,

            Just nu börjar de se ut som fiskar... De främre fenorna är genomskinliga men jag kan se på vissa utav dem hur de "viftar" med dem.

            Färg - den svarta färgen börjar komma fram och ögonen ser utstående ut men... de ser ännu ut som den vanliga GF och inga delade stjärt fenor... är det normalt? Fodrar mycket och byter mycket vatten!

            Helt otroligt hur de växer. Har en automatisk foder apparat, lämnar på morgonen vid 0800 och kommer hem vid 2000 och ser hur de har vuxit!

            :o) Mycket roligare än vad jag trodde!


            Mvh,
            cri
            Mvh, cri

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #21
              Lite uppdatering,

              Två utav första kullens fiskar släpptes i går in i 200l tillsammans med de fullvuxna. Yngeln är större än de fullvuxnas mun så jag provade. Går bra.

              De kvarstående yngeln från första kullen släpptes ihop med de cm stora yngeln från andra och tredje kullen i ett 30l akvarie. Verifierade mun och storlekarna....

              Fjärde kullen blev frisimmade i förrgår och Är fortfarande i växt guldfisk skålen. De ska plockas upp och sÄttas i ett yngel nät i det stora akvariet.

              De två större yngeln har nu början till en ordentlig slöjstjärt men varierar i färgen. En verkar svart och den andra vit. Så om det är en Black Moor eller Red cap orandan som är modern vet jag ännu inte.


              http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/moor/moor.htm
              http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/oranda/oranda.htm se längst ned på sidan.

              Mina två Black Moor har nu lekt och parat sig dagligen sedan oktober 2002! Och inte bara på morgonen, i går satte de igång igen vid 23 tiden...

              Mvh,
              cri
              Mvh, cri

              Kommentar

              • Louise Johansson
                • April 2003
                • 2

                #22
                Hejsan! Har köpt akvarium och fiskar. Hade som tokig idé att mina fiskar skulle få yngel... detta har nu inträffat. Jag skulle behöva lite råd, någon?
                Jag har två stycken kampfiskar (siamesisk kampfisk)
                Jag har rådfrågat på zooaffären om att man ska ta upp ynglena och ha dem i ett separat akvarium, men nu då??
                Jag har hittills 6 st små varelser simmandes...

                Tack på förhand!
                MVH
                Louise

                Kommentar

                Arbetssätt...