Mina Siamensis leker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    • April 2003
    • 361

    Mina Siamensis leker

    Har två Algätande Siamensis (ca 10 cm långa) som leker i akvariet.
    De har ljusnat betydligt i färgen (den svarta randen syns knappt) , simmar omkring som i cirklar och lägger sedan sina vita/genomskinliga ägg strax under ytan i Ludvigia.

    Läste i akvariets lexikon att lek inte inträffat i akvarium - men
    den boken har ju några på nacken och nog måste det väl ha hänt att de lekt av tidigare.

    Någon som fått lek på denna art eller har någon erfarenhet om detta.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Ursprungligen postat av matt.is
    Har två Algätande Siamensis (ca 10 cm långa) som leker i akvariet.
    De har ljusnat betydligt i färgen (den svarta randen syns knappt) , simmar omkring som i cirklar och lägger sedan sina vita/genomskinliga ägg strax under ytan i Ludvigia.

    Läste i akvariets lexikon att lek inte inträffat i akvarium - men
    den boken har ju några på nacken och nog måste det väl ha hänt att de lekt av tidigare.

    Någon som fått lek på denna art eller har någon erfarenhet om detta.
    Vad roligt!!!
    Mina har cirklat omkring och tappat färgen men det har inte kommit ägg... Den som lever får se vad som händer..

    Kul, kul!!!!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • matt.is
      • April 2003
      • 361

      #3
      Ursprungligen postat av miiaoo
      Vad roligt!!!
      Mina har cirklat omkring och tappat färgen men det har inte kommit ägg... Den som lever får se vad som händer..

      Kul, kul!!!!
      Vad lustigt , såg inte ditt tidigare inlägg förrän nu..
      Du beskriver ju samma sak utom att du inte ser äggen.

      Kan säga att mina andra fiskar var fort framme och åt av äggen..

      Troligtvis leker de igen - skall försöka fota/filma då..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        jäklar vad kul!!! Jag har själv 4 siamenis varav 2 st säker 3-4 år och de andra 1 år. ibland (ofta..) far de runt som tokar i mitt 450l och blir likbleka, men några ägg harjag inte sett.

        Ta gärna bilder! Hur stort akvarium har du? Har du tänkt ta vara på rommen? Isf tror jag det bästa är att lägga över dem i ett annat akvarium så inte föräldrarna äter upp dom (siamensis är glupska!), och i det nya akvariet ska det vara vatten från det gamla..

        SPÄNNANDE!!!
        Lena Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          jäklar vad kul!!! Jag har själv 4 siamenis varav 2 st säker 3-4 år och de andra 1 år. ibland (ofta..) far de runt som tokar i mitt 450l och blir likbleka, men några ägg harjag inte sett.

          Ta gärna bilder! Hur stort akvarium har du? Har du tänkt ta vara på rommen? Isf tror jag det bästa är att lägga över dem i ett annat akvarium så inte föräldrarna äter upp dom (siamensis är glupska!), och i det nya akvariet ska det vara vatten från det gamla..

          SPÄNNANDE!!!
          Lena Maria
          Skall försöka ta bilder. Nej jag har inte tänkt ta vara på rommen eller försökt ta ur dem ur akvariet som är på 540 liter. Kul i varje fall med lek. Jag hade tänkt avyttra dem i förmån till yngre exemplar, men nu får de nog bli kvar..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Cirkla varandra & tappa färgen är normalt sett aggression. De slåss. Siameser har konstanta uppgörelser om rangordningen i stimmet. Jag vill inte låta skeptisk, men jag vill nog se foton på yngel innan jag riktigt tror på att det är siamesernas ägg...

            Såvitt jag vet är inte siamesisk algätare lekt i fångenskap (utan hormonbehandling i alla fall).
            Senast redigerad av Azur; 20 January 2006, 14:31.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              ... det står att de lägger äggen uppe vid ytan.

              synd att du inte planerat att ta hand om rommen, det tycker jag verkligen du ska göra - tänk att vara först med att föda upp siamensis
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • matt.is
                • April 2003
                • 361

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Cirkla varandra & tappa färgen är normalt sett aggression. De slåss. Siameser har konstanta uppgörelser om rangordningen i stimmet. Jag vill inte låta skeptisk, men jag vill nog se foton på yngel innan jag riktigt tror på att det är siamesernas ägg...

                Såvitt jag vet är inte siamesisk algätare lekt i fångenskap (utan hormonbehandling i alla fall).
                Det där med yngel lär bli svårt. Det var hur mycket fisk som helst som åt på äggen som föll ner...
                Hoppas dock kunna fota vid tillfälle - så att det finns bevis, mest för min egen del...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Ja för min del krävs de nog uppfödda yngel för att tro på lek...
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hur stora är dina siamensis? Ser du vilken som är hona och vilken som är hane? Mina äldsta är grymt feta.. båda är lika feta.. möjligt att båda har rom i sig eller att de är just bara feta
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • matt.is
                      • April 2003
                      • 361

                      #11
                      Ursprungligen postat av lenis3
                      hur stora är dina siamensis? Ser du vilken som är hona och vilken som är hane? Mina äldsta är grymt feta.. båda är lika feta.. möjligt att båda har rom i sig eller att de är just bara feta
                      Båda två ser relativt lika ut, ungefär lika stora ca 10 cm.
                      Den ena (honan?) hade lite större buk och var också den som jagades/underkastade sig mest...

                      Säger inte så mkt men...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                      Kommentar

                      Arbetssätt...