Mina praktbotier "försvann"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rea
    • December 2005
    • 103

    Mina praktbotier "försvann"

    Tyckte jag saknade några fiskar i tanken i dag. Bla en av mina två praktbotier, den andra låg på roten och myste, men när jag tittade på den simmade den långsamt uppför roten.
    När den kom till toppen "gled" den över en kant precis under vattenytan, så jag gick runt till andra sidan akvariet för att se den, men den var borta
    Jag tog bort rampen och täckglasen, och minsann, längst upp på roten fanns en ihålighet, precis under vattenytan, däri såg jag bägge praktbotierna simma runt.
    Konstigt att jag inte sett håligheten förut, det är ett litet hål, men det verkar vara ganska stor innuti.
    Efter vad jag läst så tycker dom om ihåligheter, men det kan ställa till problem om dom inte kommer ut igen, eftersom öppningen är så nära ytan måste dom över ytan för att komma ut.
    Hur länge ska jag låta dom stanna där om dom inte kommer ut själva?
    “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
    - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

    190L

  • TinaW
    • December 2005
    • 194

    #2
    Kan du inte sänka eller lägga roten lite mer så dom inte behöver gå över vattenytan? Jag tror nog att dom gillar håligheten och gärna ser att den är lättare att komma i och ur...
    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
    Sov gott min Bina älskling
    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

    Kommentar

    • rea
      • December 2005
      • 103

      #3
      Tyvärr kan jag inte det. Den är placerad så det ska se ut som den fortsätter ovanför vattenytan (bild)
      Enda sättet är att såga av en bit i toppen på roten, men då hamnar kanten under ytan, vilket inte var tanken.Men det får väl bli en sista utväg om dom inte kommer ur självmant.
      “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
      - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

      190L

      Kommentar

      • TinaW
        • December 2005
        • 194

        #4
        Kanske du kan göra hål på undersidan eller baksidan då, så dom kan simma in och ut det hållet?
        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
        Sov gott min Bina älskling
        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

        Kommentar

        • rea
          • December 2005
          • 103

          #5
          Bra idé, ska kolla på det imorron
          “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
          - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

          190L

          Kommentar

          • Solen
            • September 2003
            • 2997

            #6
            Huruvida de kommer ut el inte är nog ingen fara. Mina gör likadant och ibland kan det ta veckor mellan gångerna, men e de tilräckligt hungriga kommer de ut.....nån gång har mina haft skrapsår på ryggfenan men inget värre.

            Men en god idè är ju att göra ett hål til som ovan stående talare säger, å då kan du känna dig tryggare också.
            Pricken den Store !
            ~~~~

            Kommentar

            Arbetssätt...