Att trigga botior till lek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #31
    Nee den har jag läst, men tack ändå.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • Vollez
      • March 2007
      • 115

      #32
      Vilken intressant tråd jag hittade...synd att den blivit gammal och orörd. Va det inte nån som hade fått praktbotia till att leka sen hade den dött och han hittade ägg i honan? Fast de va nån som sa att den va 40 år gammal? Det kan väl inte stämma? Hur gamla blir dom igentligen..mina små liv är alla under 5 cm. Så det är ju för tidigt att simulera en lek än sålänge antar jag...

      Men ser man här nere i säveån när laxen vandrar upp och leker som bäst i jonsered där det är strömt och stopp uppe vid dämmet och sen går ut i havet igen. Dom är uppe varje år i samma å i stort sett, trodde dock de bara va "saltfisk" som gjorde detta. Samma med öring antar jag?

      Hur är det med hormoner annars...injucerar dom det i odlingen eller i fiskarna? Skulle man kunna köpa hormoner isf och slänga i akvariet? Hur är det med lek med andra sorter som pakistan, historica, kubotai, osv....

      Är det nån som sett lek? Två av mina historica höll på som fan en dag, spärrade upp sig anföll varandra i en grotta om o om igen...simmade upp o ner och höll på att skaka. Tror det va mer en dominans tävling mellan två hanar...eller leker dom så? Påminde lite om platy lek...

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #33
        Åhh min gamla tråd! Kul att den vaknat till liv igen. Har funderat på att bygga ngn forn av mini-laxtrappa men jag miste ju 2 av botiorna i sista triggningsförsöket.. Tror visserligen att jag har av båda könen men jag blev lite "bränd".
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • Vollez
          • March 2007
          • 115

          #34
          Sprättade du upp dom o såg om dom hade fått någon rom?

          Varför dog dom?

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #35
            De simmade in i utblåset. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93150
            Hittade den andra botian under "proprellern" i filtret.

            Inget sprättande.
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • Vollez
              • March 2007
              • 115

              #36
              Nä stackarn då....har alltid tänkt på det där hur folk gör med externa filter. Finns ju alltid den risken...

              Kommentar

              Arbetssätt...