Kuhliålar och luktsinne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Kuhliålar och luktsinne

    Har fiskar luktsinne? Jag har mest märkt det på mina kuhliålar. De tycks känna på långt håll om jag har lagt i en algtablett och kommer sättandes! Medans mina otocinclusar inte tycks märka dem om de inte råkar hamna direkt tabletterna (eller ärtorna eller vad jag lagt i).
    Dom andra fiskarna tycker jag inte jag har märkt något särskilt med, varken att de känner lukt eller inte.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    I ett av akvarierna har vi en ancistrus och en chokladmal och jag kan säga att chokladmalen känner på långt håll när det är algtabletter på gång. Han formligen kastar sig iväg och suger i sig bitarna även om de råkat falla på andra sidan av akvariet. Ancistrusen har småsvårt att hitta igen tabletten om han jagat iväg botiorna från den efter att ha legat och knaprat. Så jag funderar också lite hur det där ligger till.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #3
      Jag tror att alla fiskar har luktsinne, dom verkar inte direkt se maten.(Iallafall inte bottenätarna.)
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        fiskar har luktsinne... kolla bara på hajarna som spårar blod....
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          kan man verkligen kalla det luktsinne
          smaksinne skulle nog passa bättre.

          skämt osidå de smurfmats skriver stämmer ju.
          olika fiskar är olika duktiga helt enkelt.

          märkt själv att amanoräka märker när man har i mat medans körsbärsräkor inte reagerar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            en gång la jag (av nån okänd anledning) en selentablett på akvarietglaset (tabletten var avsedd för mig..) men ramlade tydligen ner i akvariet för när jag kollade i akvariet såg jag att alla ålar hade samlats runt tabletter. jäklar vad de åt! sen fick jag panik och tog upp tabletten.. eller den lilla bit som var kvar ingen fisk dog.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            Arbetssätt...