Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cam
    • September 2005
    • 12

    Hjälp

    Nu är det nära snart för guldfisken att den åker ner i toan.
    Min lilla kille upptäckte att bägge 2 platyfiskarna var döda och guldfisken var och "näbbade" på dom hela tiden samt att den har ätit upp minst 6 st neontetror nu senast igårkväll när vi kom hem så såg jag att det stack ut en ngt från munnen på guldfisken jag stack ner handen tog i den lite och då¨spottade han ut en neontetra upptuggad huvud, gissa om jag blev förbannad - tagen på bar gärning.

    Vad ska jag göra? min son vill inte ta bort guldfisken.
  • norrfjärden
    • December 2005
    • 41

    #2
    skaffa ett kar till
    mvh norrfjärden

    Kommentar

    • Cam
      • September 2005
      • 12

      #3
      Ett kar till? På zooaffärn sa dom att stora platyn gick att ha tillsammans med guldfiskar - och nu är dom döda.

      nä den åker i toan.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        om du nu tagit ansvar för ett liv så borde du ju åtminstone lämna tillbaka den!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Cam
          • September 2005
          • 12

          #5
          Jag har pratat med samma zoo affär där vi köper fiskarna och dom tar inte tillbaks tyvärr.

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            va? det var konstigt... ja, då vet jag inte vad du ska göra, kanske ge bort den till någon som har akvarium... om du nu ska ha ihjäl den så kanske du borde hugga huvudet av den, istället för att spola ner den i toan...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Cam
              • September 2005
              • 12

              #7
              Hej och tack för att du svarar så snabbt - jag tyckte oxå att det var konstigt att dom inte tar tillbaks fiskar fastän jag har köpt alla där och innan köpet så ställer vi alltid frågan, passar dom här fiskarna ihop med dom här osv.
              och det var inga problem att ha neontetror, platyn tillsammans med guldfiskar men sen vi köpte 3 guldfiskar, 10 neontetror, 3 platyn så återstår bara:
              1 guldfisk
              5 neontetror

              och boven i dramat verkar ju vara guldfisken......

              Kommentar

              • Guppyz12
                • November 2005
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                va? det var konstigt... ja, då vet jag inte vad du ska göra, kanske ge bort den till någon som har akvarium... om du nu ska ha ihjäl den så kanske du borde hugga huvudet av den, istället för att spola ner den i toan...
                Håller faktiskt med där, att spola ner en fisk levande är inte det bästa sättet att avliva på, isåfall kniven.

                Men om det är ett stort akvarium borde ju tetrorna kunna simma o gömma sig, eller nått sånt- om du har ett stort akvarium, vill säga

                Kommentar

                • Cam
                  • September 2005
                  • 12

                  #9
                  ja men det gör dom ju inte hela tiden tyvärr, visst ser vi att dom ligger och trycker ibland och gömställen finns det flera stycken har rätt stort akvarium men guldisen kommer ju åt dem iallafall på ngt sätt

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cam
                    Ett kar till? På zooaffärn sa dom att stora platyn gick att ha tillsammans med guldfiskar - och nu är dom döda.
                    Helt galen "information". Guldfiskar är ju kallvattensfiskar medans platy är tropiska sådana.

                    Ursprungligen postat av Cam
                    nä den åker i toan.
                    Man ska ALDRIG spola ner en fisk i toaletten. Då går fisken en långsam och plågsam död till mötes. Jag förstår att det är en jobbig situation. Men fisken är inte elak. Den beter sig bara på ett för arten helt naturligt sätt. Det är inte heller fiskens fel att den hamnat i "fel sällskap". Det är zooaffären du borde vara arg på. De är uppenbarligen inkompetenta. Håller med surfmats, du har tagit ansvar för ett liv, och borde därför kunna lösa det på nått annat sätt. Du kan skänka bort fisken. Det är säkert flera som gärna skulle ta emot den.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • becky_be
                      • August 2005
                      • 473

                      #11
                      Platy vet jag inte så mycket om, men mina slöjstjärtar älskar neontetror. De är ett av deras favorit födor. Fick reda på det en gång för länge sedan då jag ville skaffa en till fisksort i akvariumet. Köpte några neontetror. En efter en saknades de. Jag trodde det kanske var malen. Men så en dag hittade jag en guppandes på ytan utan huvud. Ringde då och pratade med zoobutiken. De sa att slöjstjärtar är glupska och äter allt de får in i munnen...
                      @-{-{--
                      Rebecca

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #12
                        Cam, lämna fisken i en påse vid kassan och spring.
                        Skämt åsido, varför vill de inte ta tillbaks den? Du kan ju ge den till någon annan djuraffär väl?
                        Skulle de nu tvärvägra så kan du fråga någon som redan har guldfiskar (ej i skål) om de kan ta hand om den. Bäst är om du kunde skaffa ett eget akvarium till den och kanske till och med en kompis? Guldfiskar är inte så tråkiga som de ser ut, de har helt klart mer personlighet än tetror enligt mig.
                        Senast redigerad av Insomniac; 13 December 2005, 00:26.

                        Kommentar

                        • mam
                          • May 2004
                          • 1064

                          #13
                          Du kanske kan fixa lite provisoriska gömställen till småfirrarna medan du annonserar bort gulfisken till någon som kan ta hand om den.
                          Att spola ner en levande fisk i toaletten känns som ett grymt sätt att göra sig av med den.
                          /Nina

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Insomniac
                            Cam, lämna fisken i en påse vid kassan och spring.
                            Hahahaha, det vore nånting

                            Ursprungligen postat av Insomniac
                            Bäst är om du kunde skaffa ett eget akvarium till den och kanske till och med en kompis? Guldfiskar är inte så tråkiga som de ser ut, de har helt klart mer personlighet än tetror enligt mig.
                            Fast guldfiskar behöver egentligen ett ganska stort akvarium (250 l) med god filtrering. Så det lättaste hade nog varit att omplacera den till någon seriös person som redan har ett akvarium med guldfiskar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Hej:-)
                              Har tre slöjstjärtar.Ganska stora.
                              Har fått platyyngel x antal x flera.Idag lever 4(fyra stycken) fullvuxna.Har haft 15 neontertor samt 10 kardinaltetror.
                              Idag lever 7 stycken..
                              Låter (jättehemskt) men dom är lite "trial and error".
                              Tänker inte välja bort slöjstjärt.
                              MVH Marita
                              Senast redigerad av martal; 13 December 2005, 21:17.
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...