min golfboll bara dog?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    min golfboll bara dog?

    Jag måste skriva här igen då en av mina golfbollar helt plötsligt låg död i akvariumet och jag vet inte alls varför?
    Jag tittar till min bollar väldigt ofta om dagen o de har sedan jag startade akvariumet (ca en månad sen) mått väldigt bra,varit mycket pigga,alerta o hungriga. Ca 3 timmar sen jag sist kollade till dem låg ena golfbollen död,flytandes (ej upponer) på ytan. Jag kollade honom noga och de fanns inga tecken alls på sjukdom,sår eller liknande? blev rädd att de skulle vara något i vattnet så jag gjorde genast vattenbyte, gjorde rent pump osv (brukar göra rent de varje söndag annars (60l) men nu blev de idag tack vare de.. nu är jag bara oroad över de andra bollarna och var de var som orsakade döden.. jag ska ju tillägga att jag inte är någon expert på fiskar o akvarium så de kändes tungt att ha förlorat en fisk inom en månad efter start. kan tillägga att alla andra bollar verkar må bra men någon med lite mer erfarenhet kanske kan ställa en bättre diagnos och vad man kan leta efter för "symtom" fisken visar som jag kanske inte ser?

    elakheter och dumma komentarer undanbedes med vänlighet,
    hjälp mig istället
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En fisk kan dö för att den blivit "naturligt" sjuk utan att du gjort något fel.
    När akvariet varit igång i en månad och du rengör filtret varje vecka är inte bra då du riskerar nitritförgiftning av fiskarna.
    Har du följt de råd du fick när du frågar om om temp?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • frozenhart
      • November 2005
      • 29

      #3
      ja jag gjorde så att jag tog bort doppvärmaren och nu har de rumstepererat. Jag har bara gjort rent filtret en gång (igår) gör de inte varje vecka, men delvattensbyte gör jag dock varje vecka. hur ofta ska man göra rent filtret i pumpen då? i de akvariumet innan så gjorde jag de ca 1gång varannan var 3 vecka. kanske inte är rätt de heller.

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        Hur gör du rent filtret? Vad har du för filter?

        Man skall bara krama ur det värsta från filtret, och då i ex.vis en hink med akvarievatten, Jag gör så ungefär en gång om året! Men har dock inga "skitgrisar" som guldfiskar!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          #5
          Delvattenbyte gör jag en gång i veckan ungefär 30%
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            När en enstaka fisk dör inom loppet av några timmar och andra fiskar inte visar några symptom då är det troliga att den fisken drabbats av någon åkomma som inte har med vattnet att göra.
            En orsak till snabba dödsfall på Slöjstjärt brukar vara att de svalt en sten om det är engelsk sjösten på botten.

            I ditt lilla akvarium behöver du nog byta vatten oftare än 30 % i veckan
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av frozenhart
              hur ofta ska man göra rent filtret i pumpen då? i de akvariumet innan så gjorde jag de ca 1gång varannan var 3 vecka. kanske inte är rätt de heller.
              Filtret ska rengöras så sällan som möjligt, dvs när du märker att genomströmingen börjar avta. Och då ska man göra som laerni sagt. Krama ur det värsta från filtret i en hink akvarievatten. Det är ju huvudsakligen i filtret som nyttobakterierna etablerar sig och man vill ju inte att de ska försvinna.

              Med tanke på att du har rengjort filtret så ofta skulle jag råda dig att tillsätta Nitrivec eller liknande preparat som innehåller bakteriekultur så du snabbare får en bakterieflora som bryter ner ammoniak och nitrit. Och så bör du även mata sparsamt under de närmaste veckorna.
              Senast redigerad av batski; 10 December 2005, 14:34.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Hej:-)
                Jag vet inte hur många slöjstjärtar du har i akvariet(60 liter??)
                Tyvärr är slöjstjärt) producerad "en masse".
                Säljs utan urskillning.
                Det är förmodligen inte ditt fel!!.
                De kan ha mindre eller mer påtagliga defekter.
                MVH Marita
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Fiskar kan precis som vi drabbas av sånt som leverskador, njursvikt och annat som kan orsaka döden utan att det finns några synliga skador.

                  I somras hittade jag min ancistrushona liggandes stendöd på bottnen Både hanen och alla andra fiskar måde bra.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • frozenhart
                    • November 2005
                    • 29

                    #10
                    i mitt 60 liters avkarium har jag 3 slöjstjärtar.. jag hade fyra men den ena dog ju.
                    filtret har jag bytt en gång på en månad och anledningen till att jag gjorde rent de var för dom som kan läsa att fisken dog. jag har alltid nitrivec och aquatan i de nya vattnet när jag gör vattenbyte. Och jag följde råden jag fick när jag köpte avkarium.. Sera rådgivare( ett häfte) i de står de att ett ca 60 liters akvarium ska 20 liter vatten bytas ut veckovis...
                    Senast redigerad av frozenhart; 19 December 2005, 12:49.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av frozenhart
                      i mitt 60 liters avkarium har jag 3 slöjstjärtar.. jag hade fyra men den ena dog ju.
                      filtret har jag bytt en gång på en månad och anledningen till att jag gjorde rent de var för dom som kan läsa att fisken dog. jag har alltid nitrivec och aquatan i de nya vattnet när jag gör vattenbyte. Och jag följde råden jag fick när jag köpte avkarium.. Sera rådgivare( ett häfte) i de står de att ett ca 60 liters akvarium ska 20 liter vatten bytas ut veckovis...
                      Men om en fisk dör och liket ligger kvar i akvariet så är det risk för att det bildas ammoniak och nitrit och då är det ännu viktigare att ha en fungerande bakterieflora i filtret. Och det åstadkommer man inte genom att rengöra filtret. Tvärt om ska man låta filtret vara så bakterierna kan göra sitt jobb.

                      Hur ofta man ska byta vatten och hur mycket beror inte bara på akvariets storlek, utan det är många andra faktorer som spelar roll. Såna föränklade generaliseringar ska man ta med en mycket stor nypa salt!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Cine
                        • February 2005
                        • 25

                        #12
                        Hej


                        Jag tycker att det verkar som om du skött akvariet bra och varit seriös och gjort ditt bästa för att göra allt rätt från början. Inte många nybörjare som gör det. Förmodligen beror inte dödsfallet på något fel du gjort. Fiskar blir sjuka och dör, så enkelt är det. Ett enstaka dödsfall beror oftast på att det var något fel på just den fisken. Hårt avlade arter och varianter är också känsliga och har fler medfödda "fel". Om du fortsätter som du börjat går det säkert bra med övriga Golfbollar. Slöjstjärtar äter och skiter normalt mer än andra fiskar och man kan därför behöva göra fler och/eller större vattenbyten åt dem, men det är ju inte så gott att veta. Rengör filtret så sällan som möjligt och försök att inte ge för mycket mat, det är de bästa råden jag kan ge dig. Om du vill satsa seriöst på dina Golfbollar och känner att det är din grej, kan du överväga att byta upp dig rejält på akvariestorlek så småningom, det kommer du nog inte att ångra!

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...