Jagande slöstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hexx
    • March 2005
    • 11

    Jagande slöstjärtar

    Hej på er.

    Kan någon förklara/råda mig angående följande.

    Efter att min Fantail och min Black Moor bott ihop i snart ett år, först i en kupa och sedan en månad i ett riktigt kar, började Fantailen plötsligt jaga Black Mooren runt runt i akvariet, nafsande efter fenorna. Dessutom, som jag skrivit om i annan tråd i forumet(Sårskada på slösjstjärt), uppstod ett sår vid framfenan på Black Mooren. Om såret uppstod p gr av nafsandet, eller om nafsande var ett resultat av blodvitet vet jag ej. Men så fort jag återförde Black Mooren till akvariet efter en tids karantän återupptogs jakten.
    Är det på lek? Revirhävadande? eller nåt annat.
    Kan man räkna med att de slutar eller kommer Fantailen att köra slut på Black Mooren fullständigt?

    Kom gärna med råd och egna berättelser.

    mvh

    Henke
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om varför tvistar de "lärde" vissa anser att det är för fiskarna inte har samma "lukt" då går det över på någon dag och rådet är att släcka ljuset så fiskarna inte blir för stressade.
    Det kan också vara lek om det är en hona och hane som inte lekt kan de börja leka på "fel tid", då har de lekt färdigt på ca ett dygn.

    Sedan vet jag Slöjstjärt/Guldfisk som alltid jagar oftast en fisk, där har jag inte hittat någon förklaring.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Dom börjar bli könsmogna(vid två års ålder ungefär).Jag har en slöjstjärt som i perioder blir jagad(inbillar mig att det är en hona:-).Men dom nafsar inte utan jagar och trycker ner henne mot växter,akvariebotten osv.
      Dom skador den fått är avskavda fjäll samt att broadtail moor kan skada ögonen.
      MVH Marita"
      Senast redigerad av martal; 09 December 2005, 17:33.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      Arbetssätt...