Fembandsbarb.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    Fembandsbarb.

    Någon här som har erfarenhet av denna art??
    Är lite imponerad av denna fisk... men vet såå mkt om dom.
    Jag vill gärna höra era personliga erfarenheter/åsikter om denna fisk.

    // Sissi
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har aldrig själv ägt fembandsbarber, bara varit 'mellanvärd' åt några ett kort tag, men mitt intryck var att de var tåliga, lugna och lite tillbakadragna. Dvs som de flesta småbarber förutom tigerbarb brukar vara.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #3
      Ahaa.

      Låter bra det
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #4
        Nu har dom dessa fiskar i min zoobutik!!! VILL HA!!!
        Fast tyvärr har dom varit sjuka sedan dom kom.

        Tydligen så blir dom sjuka efter varje delvatten byte. Någon som har en ide´om varför dom blir sjuka.
        Deras andra fiskar är juh friska..
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Dom är vad jag märkt känsliga för stress. Har haft vita prick på mina en gång.

          Om du ska skaffa fembandsbarber så se till att skapa en trygg miljö i karet med många möjligheter att dra sig undan/gömma sig. När jag skaffade mina såg jag inte till dem alls de första dagarna, jag började nästan tro att de var döda. De ska däremot inte behöva bli sjuka efter varje vattenbyte, då är det något som inte står rätt till. Köp inte just de fiskarna. Köp i en annan affär eller vänta åtminstonde till de får in nästa omgång (förhoppningsvis friskare) barber. Så skulle åtminstonde jag gjort.

          Hoppas det går bra för dig, de är fina när de känner sig hemma =)
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Loppan11
            • October 2005
            • 34

            #6
            Har själv ett gäng Fembandsbarber i karet och de är riktigt roliga fiskar! Nu när jag har satt in en pump med starkare utblås så leker de i strömmen, håller sig dock även då vid botten. De verkar nämligen trivas bäst i den nedre delen av akvariet.

            Angående detta att de skulle bli sjuka vid vattenbyten så är jag lite nyfiken på hur detta yttrar sig? Mina gillar INTE vattenbyten och tappar då färgen. blir bleka i speciellt de svarta partierna. Detta brukar dock snabbt ordna till sig igen. Men om jag har varit nere i akvariet och bråkat runt lite mer, ex möblerat om eller planterat växter, så tar det längre tid innan de kommer igen.

            Rekommenderar att skaffa att lite större stim, själv har jag tio, de verkar trivas med sällskap ;-). En nackdel (eller ska jag säga fördel ;-))) är att de verkar gilla yngel, som snacks då alltså... Men samtidigt så skulle akvariet bli snabbt överbefolkat annars så det får bli naturlig sållning på dem, något eller några brukar i alla fall överleva
            • 54 l - Sällskapskar
            • 112 l - Tanganyika
            • 112 l - Sällskapskar
            • 475 l - Malawi

            Kommentar

            • TurboF1
              • May 2008
              • 17

              #7
              Mina är lite tillbakadragna, gillar nedre delarna av akvariet. Jag har för tillfället bara 4 stycken. En stor och en liten hona och 2 mellanstora hannar. Ett problem för mig är att den stora honan ständigt jagar någon av de andra barberna (men lämnar övriga fiskar i fred). Är detta normalt? Känns lite konstigt då de är stimfiskar.

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Älskar mina fembandsbarber! Fredliga, skygga och vackra. Men de verkar trivas bäst i grupper större än fem - jag har 11 just nu (tror jag...) och då är de mycket mer framåt.
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mamma Mia
                  Älskar mina fembandsbarber! Fredliga, skygga och vackra. Men de verkar trivas bäst i grupper större än fem - jag har 11 just nu (tror jag...) och då är de mycket mer framåt.
                  Har själv ett par. Håller med vissa att vid vattenbytet så tappar dem lite av färgen, men den kommer tillbaka ganska omgående, fenorna blir röd-bruna jättefint tycker jag. Det dem inte gillar är när man kommer hem efter jobbet och går in hastigt in i vardagsrummet. Då blir det fart på fiskarna men efter 5 sekunder sitter dem vid rutan "tittar på dig" (vem du är antar jag) och sedan simmar dem upp till ytan där dem brukar få mat och då följer andra fiskar med. Jätte fina fiskar tycker jag.
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • hellmut
                    • October 2005
                    • 160

                    #10
                    Ursprungligen postat av TurboF1
                    Mina är lite tillbakadragna, gillar nedre delarna av akvariet. Jag har för tillfället bara 4 stycken. En stor och en liten hona och 2 mellanstora hannar. Ett problem för mig är att den stora honan ständigt jagar någon av de andra barberna (men lämnar övriga fiskar i fred). Är detta normalt? Känns lite konstigt då de är stimfiskar.
                    Andledningen till att dom är tillbakadragna kan nog var att dom just som du säger är stimmfiskar å vill va mer än 4st ?

                    Kommentar

                    • Bananiel
                      • November 2011
                      • 14

                      #11
                      Busbarber.

                      Har märkt att mina anubias blir av med stjälkar på löpande band. Nu har jag upptäckt att det är fembandsbarberna som tuggar på stjälkarna längst ner vid rotstocken tills de lossnar! Fler som märkt att de kan ge sig på växter? De får flingfoder på morgonen och hjälper khuliiålarna med tabletten på kvällen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...