Sårskada på slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hexx
    • March 2005
    • 11

    Sårskada på slöjstjärt

    Hej.
    Har fått stor hjälp här på forumet förut(tack Kramfors m fl) ang att föra över slöstjärtar från skål till riktigt akvarium. Detta är nu gjort sedan några veckor tillbaka, och mina två "slöjor", 6-7 cm stora, samsas nu fint med några platy och ett par mindre Ancistrus.
    Såg sen igår kväll att min Black Moor blev jagad av och nafsad på av min Fan Tail.
    Upptäckte då att ett område kring ena framfenan var blodfärgat. Det blödde alltså inte synbart, utan var mer som ett blodigt område i slemmet på huden.
    Det var detta som Fan tailen nafsade efter.
    Kanske har den simmat emot någon av de två mangrove-rötterna eller har nåt annat hänt.
    Jag fyllde guldfiskskålen från akvariet och flyttade över fisken för att ge honom en stunds lugn och ro. Den fick också lite bubblor från syresten.

    Nu till mina frågor:
    - vad är troligaste orsaken till såret/skadan?
    - Ska jag ha kvar honom i kupan ett slag?
    - Kommer skadan att självläka om den får vara ifred ett slag, eller behövs någon form av behandling?

    Till saken hör att akvariet håller ca 25 grader med värmare, medan kupan sjunkit till rumstemp(ca 22 grader). Påverkar detta eventuell självläkning?
    Tacksam för svar.

    mvh

    Henke
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Låt den vara i kupan med 1,5 gram salt per liter så inte fisken får problem med osmos eller drabbas av bakterier, svamp i såret.
    Mata inte!!
    Tempen går bra.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Hexx
      • March 2005
      • 11

      #3
      Thank you sir!

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Hej:-)
        Helt klart att du ska använda salt.Förebygger bakterieinfektion.
        Men det jag tycker är underligt är framfenan!!
        De flesta slöjstjärtar får skador på sidorna eller ryggfenor.
        MVH Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Hexx
          • March 2005
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av martal
          Hej:-)
          Helt klart att du ska använda salt.Förebygger bakterieinfektion.
          Men det jag tycker är underligt är framfenan!!
          De flesta slöjstjärtar får skador på sidorna eller ryggfenor.
          Hej.
          Svårt att säga exakt var det är eftersom det inte syns något egentligt sår, bara en blodfärgad yta från gälens kant/runt framfenan och bakåt ca en cm på de ljusare fjällen på magsidan. Jag kan också tycka mig märka en viss "skrynklighet" i skinnet på undersidan mellan de båda framfenorna. Vet inte om detta är inbillning.
          Möjligen kan blodet ha kommit från gälen.



          (Dålig bild, jag vet, men kupor och blixt funkar sådär ihop...)

          mvh
          Henke
          Senast redigerad av Hexx; 07 December 2005, 10:30. Anledning: Tillägg bild

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Hej.
            Jag tycker det ser ut som blödningar(under huden och/eller från gälarna:-().
            Hur stort akvarium har du??.Kan vara vad som helst,mineralbrist,ammoniakförgiftning???.
            Byt vatten ofta.Minst varannan var 3:e dag.Gärna 20-30 % varje dag.
            MVH Marita
            Skrynkligheten är normalt.Det är en del av gälarna.
            Senast redigerad av martal; 07 December 2005, 21:41.
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Det ser ut att kunna vara en inre blödning... Om den är det har din GF en bakteria - sök här på zoopet under Aeromonas och tub to tub method

              JBL har en antibiotika att köpa. Försök annars med tub to tub metoden och byt omedelbart vatten.

              Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.


              "Bacterial Infection (see photos) Bacterial diseases are usually the result of unsanitary tanks, cold water, over-crowding, corn-based diets, or parasite infestation. There are several forms of bacterial infections that can infect your fish. Many times the symptoms of bacterial disease can be visible on the fish. Such common diseases are Fin Rot, Ulcers, and Dropsy. Other bacterial infections are impossible to distinguish without running laboratory tests. It is not necessary to identify the specifics before you can treat the fish. To help prevent this maintain proper water conditions. Symptoms: Cloudy eyes, open sores on the body, abscesses, inflammation of the skin(reddening), fins or internal organs. Bulging eyes may be present or possibly rapid breathing. Treatment: A fish infected with a bacterial disease should be treated in a separate tank( if possible). The best medicine is a broad spectrum gram negative antibiotic such as furan, kanamycin sulfate, or spectrogram. There are other possible treatments. See your local pet store."



              "Bacterial infection
              Caused by Aeromonas and Pseudomonas bacteria

              Reddening of the skin or fins; ragged fins with signs of infection, open sores. Common on many newly imported fishes. Often accompanied by other diseases, including fungi. Poor water conditions, especially the presence of ammonia and nitrite. Wounds resulting from poor handling, transport or fighting may become secondarily infected by these bacteria if conditions are poor. Improve water conditions, and treat promptly. Use a proprietary treatment as soon as possible. Aquarium salt at a dose of 1- 3g/litre can help prevent salt loss. Severe infections may require prescription medications from a vet."
              Mvh, cri

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Jag tror att risken är liten att fisken drabbats av Aeromonas salmonicida salmonicida i ett akvarium.
                cri tänker på Aeromonas där symptom är blödningar vid fenbaserna, mörkfärgning av huden, anemi samt blödningar i huden och kring analöppningen.
                Oxolinsyra är det preparat som man i första hand annars behandlar furunkulos (Aeromonas) med.

                Antibiotika är inget som man ska ta till för att behandla fiskar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Hejsan Kramfors

                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Jag tror att risken är liten att fisken drabbats av Aeromonas salmonicida salmonicida i ett akvarium.
                  cri tänker på Aeromonas där symptom är blödningar vid fenbaserna, mörkfärgning av huden, anemi samt blödningar i huden och kring analöppningen.
                  Oxolinsyra är det preparat som man i första hand annars behandlar furunkulos (Aeromonas) med.

                  Antibiotika är inget som man ska ta till för att behandla fiskar.
                  . ...hmmmm Jag tror däremot att risken är stor eftersom som photot visar en röd toning utav buken som ser mycket ut att vara aeromonas.
                  De flesta böcker anser att när detta stadiet i sjukdommen har uppkommit finns det liten chans att rädda fisken om den inte isoleras och får antibiotika 24h per dygn i 3-4 dagar. Jag förlorade en vacker red cap för JBL's hade skrivit att 30min bad gick bra men detta gäller bara för yttre sår. Med en inre baktera behöver fisken vara i badet i flera dagar.

                  Kramfors, vet du vad Oxolinsyra är för en substans.....?


                  ...om jag inte har läst fel är det en Oxolinsyra typ utav antibiotika... tillhörande Quinoloner.

                  "Antibiotika
                  Der finns relativt få antibiotika, som är licenserade för användning inom fiskodling. Registrering av antibiotika är både tids- och arbetskrävande.

                  Der finns flera grupper av antibiotika, som har använts inom akvakultur.

                  Tetracykliner, Potentierade sulfonamider, Quinoloner, Amoxycillin, Makrolider""

                  Inget kan rädda fisken som antibiotika kan och speciellt efter att infektionen har bildat rödfärgade märken på kroppen.

                  "Quinoloner
                  Quinoloner hämmar ett bakterieenzym, som ingår i bildandet av DNA-spiraler. Antibiotikan verkar därför bäst, när bakterierna delar sig.

                  Olika typer har använts inom fiskodling: Oxolinsyra, flumequin, enrofloxacin, sarafloxacin.

                  En av de största fördelarna med quinolonerna är deras smak. Fiskarna äter foder, som innehåller förhållandevis mycket antibiotika. Quinolonerna kan därför användas i en 100% koncentration.

                  Mikronisering ökar absorptionen av oxolinsyra i fisken och medför:

                  Högre nivåer i fisken
                  Snabbare respons
                  Oxolinsyra är den aktiva substansen i Aquavet OA. "




                  Aeromonas s. salmonicida

                  Aeromonas salmonicida salmonicida, furunkulosbakterien, är en Gram-negativ, orörlig kort stavbakterie, av ca 0,8 x 1 -2 µm storlek. Ett av kännetecknen då man odlar bakterien på agarplattor är att den producerar ett brunt, vattenlösligt pigment till skillnad från sin släkting A. salmonicida achromogenes (som förorsakar ASA-sjuka). Numera förekommer även varianter av A. s. salmonicida där pigmentproduktionen saknas. Detta ger fiskpatologen en möjlighet att studera hur bakterien har spridits från fiskodling till fiskodling.

                  Vaccinering med oljebaserade vacciner ger ett skydd mot furunkulosbakterien. Behandling med antibiotika har försvårats av ökande resistensproblem. Det har förekommit bakterier som har varit resistenta mot såväl oxytetracyklin som sulfatrimethoprim och oxolinsyra. Oxolinsyra är det preparat som man i första hand annars behandlar furunkulos med.

                  "Furunkulos

                  Furunkulos hos fiskar är en bakteriesjukdom som framkallas av bakterien Aeromonas salmonicida salmonicida. En annan underart av bakterien, Aeromonas salmonicida achromogenes är känd som förorsakare av ASA-sjuka.

                  Sjukdomen är utbredd och förekommer runt hela norra halvklotet. I Finland observerades furunkulosbakterien för första gången 1986. Furunkulos förekommer såväl i söt- och brackvatten som i havsvatten. Fiskar i odling har varit mest utsatta men även vildfisk insjuknar ibland. Sjukdomen angriper i första hand laxfisk men sjukdomsutbrott har också konstaterats hos en rad andra fiskarter.

                  Sjukdomsbild och symptom
                  Vid akuta sjukdomsutbrott kan fisken dö utan att uppvisa några symptom, detta gäller närmast små fiskar. Fisken kan dock upphöra att äta strax innan dödligheten börjar.
                  Större fiskar som inte är lika känsliga utvecklar flera symptom. Ett klassiskt symptom är blödningar vid fenbaserna, andra är mörkfärgning av huden, anemi samt blödningar i huden och kring analöppningen. När man öppnar fisken kan man observera svullen mjälte och njure, blödningar i bukhinnorna och de inre organen. Ibland förekommer punktformade blödningar i levern. Magen och tarmen innehåller inga matrester men ofta ett trögflytande blodigt slem.
                  Då sjukdomen övergår i en mera kronisk fas utvecklas furunkler, dvs. bölder, under huden och i muskulaturen. Furunklerna är fyllda med en blodig massa av upplöst muskelvävnad, blod och innehåller talrika furunkulosbakterier.

                  Sjukdomsutbrotten infaller i allmänhet vid vattentemperaturer över 12ºC, speciellt när det är begränsat med syre i vattnet och fiskebestånden är täta.

                  Furunkulossymptomen kan lätt förväxlas med vibriossymptom.

                  Smittan
                  Den viktigaste smittokällan är infekterad fisk eller rom som flyttas från en odling till en annan. Bakterien smittar horisontellt från en fisk till en annan via vattnet eller direkt kontakt. Vertikal smitta från moderfisk till avkomma kan förhindras genom grundlig desinfektion av rommen. Smittan sprids lätt av latenta bärare, fiskar som har furunkulos men inte har insjuknar. Märk att en vaccinerad fisk kan bära på smittan vaccineringen till trots.
                  Furunkulosbakterien kan leva upp till ett par månader i vatten. På nätkassar och annan utrustning kan bakterien överleva i flera veckor. Död fisk är en stor smittospridare, det sprids hundratusentals bakterier per dygn från döda fiskar som ligger i vattnet. I död fisk överlever bakterien i stort sett tills fisken ruttnar bort. I våra försök har furunkulosbakterien också överlevt åtminstone 3 månader (-20 och -70ºC) i frusen regnbåge.

                  Förebyggande åtgärder och behandling
                  Det är lätt att ge rådet att man inte skall ta in smittad fisk i en odling. I praktiken kan detta vara svårt att genomföra, man kan förstås göra stresstest på fisken för att få en latent furunkulos att bryta ut. Ett positivt resultat är alltid positivt men tyvärr garanterar ett negativt resultat aldrig att fisken är fri från smitta med 100% säkerhet.


                  Vaccinering med oljebaserade stickvacciner är en effektiv metod för att skydda fisken från furunkulos. Små fiskar (0-10g) kan man tyvärr inte vaccinera med dessa vacciner. De oljebaserade vaccinerna ger ett skydd som håller i åtminstone 2-3 år. Märk att mycket svåra sjukdomsutbrott uppkomma då man vaccinerar fisken, ifall sättfiskodlingen har latent furunkulos.

                  Undvik verksamhet som stressar fisken. Åtgärder som förbättrar vattenkvaliteten och
                  speciellt syreförhållandena i vattnet minskar risken för sjukdomsutbrott. Reducera omedelbart utfodringen om fisken visar tecken på sjukdom. Unvik verksamhet som skadar fiskens slemlager och hud, även riktigt små skador kan bli en öppen port för bakterieinfektionen.

                  Avlägsna omedelbart döda och döende fiskar från bassänger ock kassar, dessa fiskar sprider i detta skede otaliga nya bakterier till vattnet.

                  Behandling med antibiotika kan vara nödvändig om fisken trots allt insjuknar.
                  Oxolinsyra har tidigare varit det viktigaste läkemedlet vid behandling av furunkulos. Oxytetracyklin och sulfatrimethoprim har också använts. Furunkulosbakterien utvecklar fort resistens mot antibiotika, tetracyklinresistens uppstår ibland redan efter en behandling. Innan fisken började vaccinerades var situationen kritisk, det fanns fiskodlingar där furunkulosbakterien var resistent mot alla tre antibiotikapreparaten som var tillgängliga . Numera har man vid behov även tillgång till Florfenicol som är att bra läkemedel vid behandling av sjukdomen. "
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ja Oxolinsyra är antibotika.

                    Och jag håller med dig i övrigt också.
                    Men nu går fisken i en karantän och är det en inre bakterie så medicinerar man inte utan avlivar fisken.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Men nu går fisken i en karantän och är det en inre bakterie så medicinerar man inte utan avlivar fisken.
                      Mais non!!! - varför avliva? Jag har räddat flera med antiotika, lite salt och rent vatten...
                      Senast redigerad av cri; 20 December 2005, 15:24.
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Då många bakterier blir resistenta mot antibiotika ska man begränsa andvändningen.
                        Här är en länk som något belyser risken av andvändningen av antibiotika.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Hexx
                          • March 2005
                          • 11

                          #13
                          Hej på er.
                          Detta utvecklades ju till en intressant diskussion om pros & cons vad gäller antibiotika.
                          Under tiden har jag haft fisken i några dagar i ensamhet. Det hör till saken att min Black Moor(för övrigt döpt till Pärson av min dotter) aldrig visade några övriga tecken på sjukdom utan hela tiden varit pigg och alert, även i kallare vatten och utan mat.
                          Det rödfärgade området har nu försvunnit och återgått till det normala.
                          Jag har precis överfört honom(?) till den övriga populationen, varpå Fantailen omedelbart återupptog den vilda jakt geonom akvariet som jag avbröt när jag plockade upp Pärson (Se separat diskussionstråd om jagande slöjstjärtar).
                          Får se hur det går.

                          Tack för all hjälp så länge, jag återkommer om utgången.

                          Henke

                          Kommentar

                          Arbetssätt...