Våra siamesiska algätare är falska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Våra siamesiska algätare är falska

    Efter att ha läst runt (och klickat på länkar till bilder) på forumet en stund har jag upptäckt att våra siamesiska algätare i själva verket är falska siamensis. :o

    Nu skulle jag vilja veta lite mer om denna fisk. Jag hittar inget här på zoopet om den.

    Och sedan undrar man ju varför zoobutiken säljer den som siamensis när det är en falsk siamensis?? Samma butik sålde sorgmanteltetror till mig som visade sig vara svarta fantomtetror. Nu har jag ju lärt mig att kolla bilderna jättenoga innan jag köper, men det visste jag ju inte då.

    Jag har tagit bilder på mina fiskar men kan inte visa dom för jag hittar inte sladden. :o
    /Nina
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    Jag tror du har fisken: Epalzeorhynchus kalopterus

    ska vara ett o inte u
    Senast redigerad av Frågvis; 05 December 2005, 20:49. Anledning: stavfel i texten om siamesisk algätare.
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #3
      Flying Fox: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Nej, det är inte Flying Fox. Jag har studerat fisken och bilderna. Hittade sladden så här kommer en urdålig bild på våra fiskar (eller en av dem). Försök ignorera det bedrövliga skicket på karet. :o

        Här är länkarna med bilder som liknar våra fiskar.



        http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/ (fisk nr 2 passar bäst överens med våra)

        Våra fiskar har en svart bred rand och ovanför det en gul smal rand. Den svarta randen slutar innan stjärtfenan börjar. Ryggfenan är i 3 färger. Längst fram svart, i mitten gul och sedan är den svagt röd i ena "hörnet". Stjärtfenan är lite mörkare på sidorna eller hur man ska förklara det.
        Den ser även lite röd ut i munnen. Jag plockade upp den största och tittade noga. Dottern säger att hon ser skäggtömmar, men jag med min dåliga syn ser inte det så noga. Den största är aggressiv och jagar de andra. Den minsta håller sig undan mycket och är blek i färgerna. De äter en del alger, men håller inte rent på långa vägar.
        Bifogade filer
        /Nina

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Ursprungligen postat av mam
          Våra fiskar har en svart bred rand och ovanför det en gul smal rand. Den svarta randen slutar innan stjärtfenan börjar. Ryggfenan är i 3 färger. Längst fram svart, i mitten gul och sedan är den svagt röd i ena "hörnet".
          Kanske denna fisk: http://www.epalzeorhynchos.de/9755/19194.html

          Nej det är bara gissande hoppas någon expert dyker upp snart.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #6
            Den är väldigt lik, men färggrannare än våra. Synd att jag inte kan tyska. :o
            /Nina

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              Kolla in andra fisken på denna sida: http://www.aquaworldnet.com/awmag/siamusa.htm
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Tusen tack! Det är den falska siamesen vi har. Det enda jag inte förstod av texten var "schooling fish". Vet du vad det betyder? :o

                Jag ska låta den stora styggingen flytta så fort vi har tid att starta upp vårt nya kar.
                /Nina

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Ursprungligen postat av mam
                  Tusen tack! Det är den falska siamesen vi har. Det enda jag inte förstod av texten var "schooling fish". Vet du vad det betyder? :o

                  Jag ska låta den stora styggingen flytta så fort vi har tid att starta upp vårt nya kar.
                  Min engelska är inte heller så bra fattar inte heller vad "schooling fish" betyder, kan bara gissa att det rör sig om att den är revirhävdande. Men jag kan ha helt fel.
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    schooling fish=stimfisk

                    Den "falska" Siamesiska algätaren (Epalzeorhynchus sp. alt. Garra taeniata åsikterna går som sagt i sär) är altså inte en stimfisk, medans den "äkta" Siamesiska algätaren (Crossocheilus siamensis) är en stimfisk.
                    Senast redigerad av heeke; 06 December 2005, 00:14.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • mam
                      • May 2004
                      • 1064

                      #11
                      Åh, tack!
                      /Nina

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av mam
                        Synd att jag inte kan tyska. :o
                        babelfish.altavista.se kan översätta tyska till engelska.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Solen
                          • September 2003
                          • 2997

                          #13
                          Mam, jag råkade ut för dessa gynnare jag med. 3st pyttisar som till en början verkade fungera ihop. Dock växte de till sig snabbt och började fajtas rejält en blev hackmat en lyckades jag få upp och skänkte till ett kar med koi. Den sista har jag ännu inte fått fatt och han/hon leker tyrann med mina minsta fiskar dock ej de riktigt stora 10cm+.

                          Lycka till
                          Pricken den Store !
                          ~~~~

                          Kommentar

                          Arbetssätt...