Jag och mina kuhliålar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Jag och mina kuhliålar

    I onsdags köpte jag två kuhliålar (behövde städhjälp). De var jätterädda när jag släppte i dom. En var vanlig randig, den andra brun med ränder bara under magen och lite på huvudet. Söt!
    Såg dom lite då och då under kvällen. Men dagen därpå var bara den randiga framme. Nästa dag förstod jag något hänt och försökte lysa bakom möbeln för att se om den hoppat ut. Tyckte jag såg något svart avlångt.

    I går köpte jag en till.Tätade till alla hål i täckglaset, ifall att. Igår gömde den sig men idag fick den fnatt och har farit runt i akvariet och tagit den andra med sig då och då! Men sansat sig och ätit ibland.
    Nyss hittade jag den jämns med framrutan, livlös. Jag bankade på rutan men den rörde sig inte.
    "Död", tänkte jag och hämtade håven. Men när jag petade på den med håven for den iväg i världens fart och gömde sig (JAG kunde dött på kuppen!).
    Vad är det för fel på den? Kommer den lugna ner sig? Den är större än den andra ålen (säkert 12 cm) så kanske den är vuxen och var för gammal för alla strapatser.
    Är det något jag kan göra eller tror ni den kommer att lugna ner sig? Eller stressa ihjäl sig...
    Uppenbarligen har den inte läst instruktionerna för Kuhliålar: nattaktiva, gömmer sig på dan, lugna osv...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Den kommer att lugna ner sig. De gör så när de blir upprörda t.ex. av stora vattenbyte, oväder, komma i ny miljö mm.

    Ibland försvinner de som man inte kan hitta dem i långa perioder (=månader). Ibland är de framme. Mest är de dock framme på natten. Fullständigt obegripliga egentligen.

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Kanske min bruna ål, som jag tror har begått självmord, också kommer fram... eller inte.. Han har ju varit borta flera dagar nu.

      Har just lärt mig använda såna här gubbar!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Du hade rätt dgqlof! Nu har den anpassat sig, den nya kuhliålen, även om den är livligare än den andra jag hade.
        Båda är framme nu idag fast det är ljust. "Kuhl"...!
        Men den bruna, fina får nog anses som förlorad, tyvärr. :-I
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          jag köpte för några år sedan ett par kuhliålar, en av dem vandrade ut genom springan i täckglaset... sen såg jag inte den adra på ett par månader o trodde då att den oxå dött... 2 år senare så ska jag flytta akvariet så allt grus måste ju då bort... då fick jag en infarkt, av den mindre skalan, när jag får upp en dm lång kuhli ål sprattlandes i handen!!!..

          men de är söta rackare, har ett par i norrköping nu...=)
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej!
            jag har 9 kuhli. Fina fiskar det där. Jag tycker definitivt ni ska skaffa fler eftersom de är stimfiskar. Tyvärr ser jag knappt mina 9.... men det finns de som hävdar att ju fler man har ju mer orädda blir de.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Jag har ju bara två! Men nu är dom framme nästan hela tiden! Men dom måste väl sova på nätterna i stället...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Kuhlii är väldigt trevliga Mina är nästan jämt framme och simmar. Tror de leker pansamalar eller nått.. Men de är grymma på att gömma sig! Inte minst i början.
                Efter att jag släppte i mina två så försvann de helt. Såg skymten av dem nån gång ibland (nattetid), men oftast var de helt borta. Hade inte sett dem på en vecka minst. Blev tvungen att flytta karet så jag flyttade iväg alla fiskar... men hittade inte ålarna. All inredning var borta men fortfarande ingen skymt av ålarna. Tänkte att de hade dött så jag tog ut allt vatten och började ösa ur gruset. Helt plötsligt kom en ål i 350km/h ur gruset, simmade som en tok i det 1cm som var kvar. Efter några sekunder kom även hans polare... Så även om du inte ser dem så kan du vara 99% säker på att de ligger nånstans och lurar
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...