Problem vid matning av botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diddan
    • September 2005
    • 37

    Problem vid matning av botia

    Har tidigare gjort "reklam" för min Botia Histrionica lite oplanerat under skaldjur, men nu har ett problem uppkommit då han ätit upp alla sniglar och måste få annan mat.
    I karet finns Guppys och Ännu fler Guppy yngel som är oerhört glupska,
    Inget ramlar någonsin på botten, och botian måste få "egen" mat.
    Tyvärr älskar guppisarna dessa "piller" till botians stora förtret, Botian är tuff och orädd, guppisarna, främst ynglen är alltför orädda och noppar tom på botian, då blir han GRYM, 3 yngel strök med.
    Vad gör jag?
    Jag matar alltid guppisarna samtidigt, men guppy äter fort och botian gillar att pausa lite, men har maten under bevakning, Tips???
    Jag försöker redan nu gräva ned botians mat i småbitar, hjälper lite, men guppisarna blir övergödda då han virvlar runt 3/4 av det han hittar. När matstunden är över är han efter en stund återigen den oerhört fredlige roliga botian som inte rör mina yngel, bara nosar lite och sen låter dem vara.

    Känns som att ha Dr Jekyl och Mr Hyde.

    Funderar allvarligt på att tigga ihop ett gäng sniglar och kasta i, dem rör ju inte guppyn.

    Jag gillar verkligen min botia och hoppas kunna lösa detta.

    Har sett att Akvarister tycks vara övermåttan uppfinningsrika på allehanda områden, så sänder nu ut denna lilla vädjan..............

    Diddan
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    Du får väl odla lite sniglar i någon burk eller nåt.
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • Diddan
      • September 2005
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av Frågvis
      Du får väl odla lite sniglar i någon burk eller nåt.
      Har just varit inne på det under "Skaldjur"

      Men med den takt han äter sniglar kan inte ens de mest virila sniglarna hinna med.
      Senast redigerad av Diddan; 28 November 2005, 21:50.

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Jag läste den tråden just. Du får väl fixa en rejält stor burk typ 50liter eller nåt. Så ska maten räcka till.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        Arbetssätt...