slöjstjärt/golfboll vilken temp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    slöjstjärt/golfboll vilken temp?

    Hejsan jag har för någon dag sen fått hem mina första slöjstjärtar och 2 st golfbollar. När jag först var i djuraffären och beställde fiskarna sa de åt mig att de trivs bäst i 20-25 grader. I går när jag hämtade dem sa de åt mig att ha runt 25-30 grader, vilket är de rätta? Jag har doppvärmaren iställd på 25 men jag t ycker inte fisken är speciellt aktiv. någon som VET vad jag ska ha för grader? MVH Caroline
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2


    där kan du läsa lite. en temp mellan 20-23 max 25. . kolla inte tempen via doppvärmaren, har du en annan termometer du kan kolla med? Jag har 2 st i mitt akvarium för att va säker så allt funkar.
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag skulle hålla 25 grader pga. att en högre temp stärker immunförsvaret och den tillgodogör sig också proteinet i fodret bättre.

      Är akvariet nystartat och mindre än 150 liter skulle jag råda dig att byta 20 % vatten varje dag första tiden.
      Testa ammonak första 10-15 dagarna om du har pH över 7,5.
      Nitrittest har du väl redan.
      Tänk på att ge dem rätt foder på rätt sätt, vilket och hur hittar du här i forumet.

      Har du fler fiskar i akvariet?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Jag håller inte med om att 25 grader skulle vara en idealisk temperatur.
        I naturligt tillstånd(guldfisk) lever dom med årstidsväxlingar.
        På sommaren varmt(25 grader) och övriga året 20-22 grader.
        MVH Marita
        T.o.m ner till 18-19 grader.Har sällan sett "gladare slöjstjärt sedan jag bytt det varma vattnet till kallare!!!
        Senast redigerad av martal; 27 November 2005, 23:21.
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Vad jag menar är att du inte behöver ha doppvärmare.
          Ta bort den.Förmodligen blir vattnet varmare med akvariebelysning samt att rumstemperatur fungerar mycket väl.
          MVH Marita
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Läs vad Kramfors skrev och använd termometer att verifiera temperaturen med.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av anna7607
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

              där kan du läsa lite. en temp mellan 20-23 max 25. . kolla inte tempen via doppvärmaren, har du en annan termometer du kan kolla med? Jag har 2 st i mitt akvarium för att va säker så allt funkar.
              Där står faktiskt 10-23 grader...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • anna7607
                • November 2005
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Ursprungligen postat av anna7607
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

                där kan du läsa lite. en temp mellan 20-23 max 25. . kolla inte tempen via doppvärmaren, har du en annan termometer du kan kolla med? Jag har 2 st i mitt akvarium för att va säker så allt funkar.
                Där står faktiskt 10-23 grader...

                Tur att du finns och rättar alla som RÅKAR skriva fel!!!!!!

                Att du påpekar detta när du själv sa 18-23 grader till mig för ett tag sen....

                Kan va svårt att ha 10 grader inne eller? MIN EGNA uppfattning är att dom trivs runt 20-23 grader. Men JAG läste någonstans (uräktar att jag inte kommerihåg var) att dom kunde ha mellan 10-30 grader.... HUR TRIVS DINA SLÖJSTJÄRTAR?????
                lev livet medans de är värt att levas

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Nu handlar det om "golfbollar" en variant som är mer känslig än de vanligast förekommande Slöjstjärten som är känsligare än Guldfisken.

                  Jag tycker inte Golfboll varianten och div andra varianter är någon lämplig nybörjarfisk frågan är om de är berättigad att säljas till vem som helst.

                  Om Zoopet skriver 10-23 grader är det inte mer sanning än de sidor som anger 12-25 grader för slöjstjärt.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Guldfisk: tålig, kan övervintra i en damm om denna inte bottenfryser.
                    Slöjstjärt: a) Orandor - 10-30(+)c
                    Slöjstjärt: b) de andra arterna mår båttre utav 22-28c

                    Blackmoor och pearlscale är ytterst känsliga för kallare temperaturer.
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av anna7607
                      Tur att du finns och rättar alla som RÅKAR skriva fel!!!!!!
                      Att du påpekar detta när du själv sa 18-23 grader till mig för ett tag sen....[/QUOTE]

                      Woa! Varför reagerar du så häftigt?? Vem som helst kan råka skriva fel. Gör jag det så blir jag bara tacksam när någon påpekar det för mig. Annars rikserar man att sprida felaktig information.

                      Ursprungligen postat av anna7607
                      Kan va svårt att ha 10 grader inne eller? MIN EGNA uppfattning är att dom trivs runt 20-23 grader.
                      Inte alls svårt. Försök att stänga av alla element Skojar bara. Givetvis ska man inte behöva ha 10 grader inomhus för att det står att fiskarna trivs *mellan* 10-23. Då går det förstås bra med vanlig rumstemperatur som brukar ju ligga runt 21-23. Däremot är det inte bra att köra med varmare vatten än vad fiskarna trivs i bara för att man även vill ha tropiska fiskar. Då har man inte tänkt på fiskarnas bästa.

                      Ursprungligen postat av anna7607
                      Men JAG läste någonstans (uräktar att jag inte kommerihåg var) att dom kunde ha mellan 10-30 grader.... HUR TRIVS DINA SLÖJSTJÄRTAR?????
                      Det bor inga slöjtjärtar hos mig. Men jag vet ändå att de är kallvattenfiskar. Måste man ha varit i Irak för att veta att det är krig där?...
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av cri
                        Guldfisk: tålig, kan övervintra i en damm om denna inte bottenfryser.
                        Slöjstjärt: a) Orandor - 10-30(+)c
                        Slöjstjärt: b) de andra arterna mår båttre utav 22-28c

                        Blackmoor och pearlscale är ytterst känsliga för kallare temperaturer.
                        Tack för informationen! Uppenbarligen hade jag fel beträffande hur höga temperaturer slöjtjärtar kan trivas i. Och jag ber så mycket om ursäkt om jag kom med felaktig information.

                        Enligt den informationen jag hade drog jag slutsatsen att de hade ungefär samma krav på miljö som ursprungsarten, men att de var känsligare.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          Hej.
                          Jag håller inte med om att det skulle vara olika temperatur för olika "sorters" slöjstjärt.Har broadtail moor,har haft broadtail moor,golfboll mix,ryukin,man-yu samt ett antal mix mellan dessa.
                          Slöjstjärt i 4 år ca 9 stycken-alla har överlevt utom en som förmodligen fick en tarminfektion.!!!
                          En har jag avlivat simblåseproblem tyvärr:-(.
                          Ingen av dessa fiskar har haft mer än 22-23 grader varmt.Oftast rumstemperatur.
                          Regelbundna vattenbyten med lägre temperatur.
                          Det är inte speciellt komplicerat att ha slöjstjärt.
                          Om man accepterar att man inte kan ha några (fina:-)) växter!!!Regelbundna stora vattenbyten samt rätt foder.Varför inte (Hikari) pellets(lågt protein:-)speciellt anpassat(kallvattensfiskar)
                          MVH Marita
                          Senast redigerad av martal; 30 November 2005, 02:30.
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #14
                            Marita,

                            Vad du "håller med om" eller inte är inte vad som diskuteras. Vad som diskuteras är vad som rekommenderas. De värden jag gett kommer från veterinärer och uppfödare och dessa rekommenderar definitivt olika temperaturer för olika typer utav slöjstjärt.

                            Jag "håller inte" med dig om att man inte kan ha fina växter. Har ett mycket grönt och växt rikt akvarie. Men detta är min åsikt och helt orelevant och ointressant i en seriös diskussion.
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Hej:-)
                              vilka experter.
                              Obeskyra amerikanska sajter.
                              I USA har man en helt annan syn på slöjstjärt.!!
                              Jag gillar mer "moderata" slöjstjärtar som kan simma.Har aktiviteten och kroppsbyggnaden för att klara sig!!
                              :-) Marita
                              Senast redigerad av martal; 01 December 2005, 22:13.
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...