uppfödning av zebrafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    uppfödning av zebrafisk

    jag har precis köpt några zebrafiskar och nu undrar jag hur man får yngel på dom.om man har ett akvarium ska man då ha något galler eller nät så att rommen åker ner under,kan jag få alla råd,hur många ska man ha,vad ska man mata dom med osv
    www.akvarietorget.se
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Har du tittat här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • fairing
      • October 2003
      • 574

      #3
      Ursprungligen postat av Idanajad
      ja det har jag men jag vill ha lite mer i detalj,om det är någon som kan hjälpa mig,tack på förhand
      www.akvarietorget.se

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Även utan galler/nät får du en lagom stor kull att föda på. Jag rekommenderar att bara ha vanlig sand eller grus eller något sådant. En del växter är också bra.

        Vuxna sebrafiskar går bra att odla på bara torrfoder.

        Köp även en timer och koppla belysningen på. Sebrafiskar styrs nämligen av dagsljusets längd, det skall vara rätt lång ljus period (jag har lyckats bäst med kanske 14-16 timmar ljus, men tror det skall vara lite kortare enligt vetenskapen).

        Dela på hanar och honor ett par dagar medan ljuset går på timer. Släpp ihop dem i lekakvariet. Om inredningen är trevlig och vattnet färskt och fiskarna fått mycket mat medan de var särade så leker de garanterat nästa morgon. Gärna kraftig cirkulation MEN filtret får absolut inte "äta" yngel.

        Håva sedan bort föräldrarna och vänta. Efter 1 dygn ser du de första mikroskopiska svarta strecken på rutan, efter 4-5 dygn simmar plötsligt ett stim precis under ytan. Då är det dax att fixa mat till dem, men det är en helt annan fråga som det redan finns massor av inlägg skrivet om.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          ett tips är att köpa fiskar från flera affärer för att öka möjligheterna till genvariation. De som säljs i en affär är förmodligen syskon.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #6
            men är det lättare att ha en burk med nät för då behöver man ju inte ta bort dom när dom har lagt rommen,tycker det låter lättare,eller går det inte att göra så,har nämligen en burk och nät som ligger redan,
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Menar du nät som du inte behöver ta bort istället för att ha grus/glaskulor/singel eller menar du att du inte behöver ta bort föräldrarna?

              Nät/grus/glaskulor/singel osv fungerar ungefär lika bra alltihop.

              I en burk med nät hamnar matrester under nätet och ligger och fördärvar vattnet. Fiskbajs hamnar också under nätet istället för i filtret. När ynglen sedan har kläckts kommer de att bli uppätna av föräldrarna. Därför kan du inte lämna föräldrarna kvar även om du har ett nät.

              Kommentar

              • fairing
                • October 2003
                • 574

                #8
                Ursprungligen postat av dgqlof
                Menar du nät som du inte behöver ta bort istället för att ha grus/glaskulor/singel eller menar du att du inte behöver ta bort föräldrarna?

                Nät/grus/glaskulor/singel osv fungerar ungefär lika bra alltihop.

                I en burk med nät hamnar matrester under nätet och ligger och fördärvar vattnet. Fiskbajs hamnar också under nätet istället för i filtret. När ynglen sedan har kläckts kommer de att bli uppätna av föräldrarna. Därför kan du inte lämna föräldrarna kvar även om du har ett nät.
                men om jag har nät ,när rommen har lagts så ser man det då kan man ta bort föräldrarna ok nätet,går det inte att göra så,eller
                www.akvarietorget.se

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Förstår inte riktigt vad du menar.

                  Efter leken behöver du flytta bort föräldrarna. Och det är inte så bra att låta förädrarna gå över nät någon längre tid, det samlas smuts under nätet. Det var det jag menade.

                  Men förbereder du föräldrarna behöver du inte vänta, de leker morgonen efter du flyttat ihop dem.

                  Kommentar

                  • neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

                    #10
                    lånar tråden lite !!

                    men hur fungerar det dära med nät ??
                    delar man av akvariet så det blir 2 våningar eller 2 rum typ ??
                    vad behöver man för nät ??
                    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Man delar så att man får ett ytrymme på någon cm längs bottnen under nätet.

                      Myggnät, sönderklippta tidskriftssamlare i plast, osv. Håll ögonen öppna efter lämpliga nät. Rommen skall gå igenom, men inte fiskarna.

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        #12
                        får man fler yngel om man använder sig av ett sånt dära nät, eller ger det lika mycket om man låter dom leka i ett "vanligt" tätt planterat akvarium ??
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • erik l
                          • July 2005
                          • 308

                          #13
                          Ursprungligen postat av neon_kimpan
                          får man fler yngel om man använder sig av ett sånt dära nät, eller ger det lika mycket om man låter dom leka i ett "vanligt" tätt planterat akvarium ??
                          Visst går det att få yngel i vanligt akvarium men de blir inte många yngel kvar fast föräldrarna tas bort. Sebran är otroligt bra på att äta rom. så ett nät eller kulor,ärtstora småstenar är ett måste för att få ynglen kvar.(min åsikt)Sebran kan leka i stim men som skrivits ovan bäst att skilja hanar och honor ett par dagar innan lek.

                          Lycka till
                          ________________
                          mvh erik l

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            hej!
                            Idag såg jag små sebralarver i mitt nystartade 450l. Sebrafiskarna har inte varit i akvariet så äggen måste ha kommit med en stor flytormbunke jag flyttat emellan det gamla (med sebrafiskarna) och det nya. Ska bli intressant och se om det blir några frisimmande yngel.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...