Guldfiskar i 27 Grader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Guldfiskar i 27 Grader

    Funkar det? Det är så att jag har 2 guldfiskar i ett 50 liters akvarium och jag undrar om jag kan lägga över dom mitt 120 L ? Typ 20 grader i 50 L akvariet och 27 i 120L. Kommer dom dö av värmen eller funkar det? Dom får välja mellan 27c och kniven...
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ska du flytta fiskar mellan 2 akvarium med så stor skillnad på temp måste du koppa in dem i många timmar.
    Lämpligen sänker du tempen dit de ska till den lägsta temp som fiskarn där bör ha, det underlättar i koppningen.
    Guldfisken klarar 27 grader om den inte har parasiter pga att parasiter kan öka mycket vid högre temp.
    Skulle jag flytta Guldfisk till över 24 grader så får de först ett saltbad.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #3
      Om vi säger att jag har en hink på 10 L hur mycket salt ska jag då tillsätta för att eventuella parasiter ska försvinna? Och hur länge kan fisken ligga i utan att ta skada?

      Kan jag fylla hinken med 5 liter vatten först och sen tillsätta 1 L akvarievatten 1 gång i timman? ( Inget salt under koppings processen fördom klarar väll inte 5 timmar? )
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det kanske inte är nödvändigt men en fisk har troligen parasiter på sin kropp.
        Salt bad 20 g salt per liter väl utrört i max 10 min eller ta upp fisken till rent vatten av samma temp om den lägger sig på sida.
        Varför 27 grader?

        Flyttning och saltbad är stressande för fisken.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #5
          En liten kommentar:

          Parasiter dör ut vid hög temperatur eftersom de i larv stadie inter tål temperaturer över 26/27 grader.

          Bakteria förökar sig snabbare i varmt vatten/luft än i kallt vatten/luft. Det är dårför vi inte ska äta ostron under rötmånaderna
          Mvh, cri

          Kommentar

          Arbetssätt...