Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    Golfbollar!!! HJÄLP MIG!!!!

    Jag har startat upp ett 170l akvarium, min son har beställt golfbollar. Vilka andra fiskar kan jag ha ihop m dom? Vilken temp på vattnet ska de vara? Hur många bör jag ha?? HJÄLP MIG!!!!!
    lev livet medans de är värt att levas
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Inga.
    15-25 grader.
    "Hur många bör jag ha" helst inga om du är nybörjare, då den varianten är känslig.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      är uppvuxen med akvarium, men detta är mitt första egna =)... men då kanska jag ska vänta med att stoppa idom...blir ett tomt akvarium...
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Tänk på att ge dem ett foder med väldigt lite protein pga att "golfbollen har än mer lätt att få problem att hålla sig på "rätt köl".
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • redtroll
          • January 2005
          • 70

          #5
          Vad är golfbollar för sorts fisk?
          Vad heter den egentligen?

          /redtroll

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag vet inte vad den heter på engelska, cri kanske vet.
            Jag tror att de odlar den från olika varianter där vissa blir golfbollar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Ursprungligen postat av redtroll
              Vad är golfbollar för sorts fisk?
              Vad heter den egentligen?

              /redtroll
              Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

              Inget jag skulle stoppa i karet...

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #8
                Det ser ju ut som om frankenstein har parat sig med en fisk! Gud va räliga fiskar!

                tur att smaken är som baken, huh?
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Ursprungligen postat av redtroll
                  Vad är golfbollar för sorts fisk?
                  Vad heter den egentligen?

                  /redtroll
                  Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

                  Inget jag skulle stoppa i karet...

                  //Camilla

                  Usch! Hur grym är inte människan!?
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    E det bara jag som tycker dom här fiskarna, eller vad man nu ska kalla dom ser ut som missfoster ??
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      Ursprungligen postat av redtroll
                      Vad är golfbollar för sorts fisk?
                      Vad heter den egentligen?

                      /redtroll
                      Genmanipulerade sjöjstjärtar. Lite mer intressanta bilder på "guldfisk": http://www.goldfishandkoiusa.com/goldfish.htm

                      Inget jag skulle stoppa i karet...

                      //Camilla
                      Vet inte vad du menar med genmanipulerade - golfbollarna är i alla fall inte mer (faktiskt mindre) genmanipulerade än vad en vanlig röd svärdbärare är eller för att prata om en annan djurgrupp t.ex. en pudel eller en schäfer.

                      Tycker inte att man skall sprida en massa skrönor på nätet - det finns tillräckligt av dem ändå.

                      Om "golfbollen" är snygg - nej det tycker inte jag och därför har jag den inte i någon av mina akvarier. Däremot har jag den vanliga guldfisken, röda svärdbärare och Endlers guppy (ingen av dom är naturformer) så jag är i princip inte emot mutationer och korsningar.

                      Om någon annan tycker "golfbollen" är snygg - så är det helt OK från min sida. Jag är inte oförskämd nog för att beskylla dom för dålig smak, lika lite som jag säger att någon har dålig smak för att jag tycker dom har fula tavlor hemma (typ gråtande barn-tavlan).
                      Smaken är som tur är olika för oss alla - vore det inte så så skulle det vara rätt tråkigt med akvarium
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 November 2005, 11:47.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Självklart skall folk få köpa det de vill ha! Jag vet att det mesta som säljs till sällskapsakvariet inte är vilt utseende utan nått som är manipulerat, och jag själv har blivit lite anti mot dessa former. Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv. Men tyvärr är det ju sådant man ant. får dras med när man besöker en zooaffär. Drd, jag håller med dig.

                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Självklart skall folk få köpa det de vill ha!
                          Va snällt av dig att de får köpa vad de vill ha

                          Själv är jag ännu snällare och kristiserar inte heller andras smak - jag tycker visserligen guldskalarer och golfbollar är fult, jag tycker det är fullt med synlig teknik i akvariet (pumpar, doppvärmare etc), jag tycker det är fult med vit, svart, röd och rosa sand, jag tycker det är fult att blanda olika sorters stenar i akvariet, jag tycket det är fult med slott, vita stenar, lavastenar i akvariet osv., jag tycker det är fult med plastaffischer bakom akvariet och så vidare i all oändlighet. Men trots att jag tycker detta är fult så sätter jag mig inte till doms över andras smak och uttalar mig med förakt över den.

                          Visst det finns fiskar som jag tycker inte hör hemma i akvariet som t.ex. hajmalar (blir alldeles för stora) eller fiskar med sådana defekter att de inte kan simma etc. Om "Golfbollar" hör dit vet jag inte - jag är inte tilräckligt insatt i genetiken och tills dess jag är det så avstår jag från att uttala mig.

                          Sorry men jag kan inte låta bli
                          Kollade i ditt fotoarkiv och hittade någon kosntig fisk som du kallar för Chokladskalar och en annan som du kallar för slöjguldfisk.
                          Kollade också i drds fotorarkiv och såg en massa avelsformer av diskus.
                          Ur genetisk synpunkt är dessa minst lika mycket "missfoster" som "golfbollen" och ur genetisk synpunkt så är faktiskt drds hund och den katt du hade ännu större "missfoster" än vad "golfbollen" är om man jämför med ursprunget .

                          Observera dock att jag inte tycker att missfoster är ett adekvat uttryck för någon av "mänskliga skapelser" som nämns ovan. Att jag använder det är helt enkelt bara för att anpassa mig till gängse vokabulär
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 November 2005, 17:23.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #14
                            Ursprungligen postat av C.Ciklid
                            Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv.
                            Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av morphriz
                              Ursprungligen postat av C.Ciklid
                              Själv blir jag upprörd av att se dessa "guldfiskar" som är så manipulerade som inte kan simma pga för små fenor, eller simmblåsa som är "ur funktion" osv.
                              Det här tycker jag är kärnfrågan. När de har avlats så hårt att deras "fiskfunktioner" är ur spel tycker jag att det gått för långt. För mig känns det då är det inte längre som en fråga om smak utan snarare djurplågeri.
                              Var går då denna gräns. Golfbollen kan simma, den kan äta, den kan fortplanta sig, den blir äldre än de flesta fiskar i akvarium.

                              Visst den är inte lättodlad - men en naturform som Hypostomus plecostomus har aldrig odlats i akvarium (kräver större bassänger) och ändå håller vi den i akvarium.

                              Vad säger du då om hundar - de har ju alla avlats (oavsett "art") så att deras naturliga jaktinstikt har försvunnit eller starkt reducerats jämfört med ursprunget - vargen. Är du då i konsekvensens namn också emot alla hundraser.

                              Men visst jag tycker också att nånstans borde en gräns sättas för vad man kan acceptera - men den måste på nåt sätt vara vetenskapligt grundad - och inte som nu baserad på vars och ens tycke och smak.

                              En del menar att man inte skall acceptera korsningar - att det är där gränsen skall sättas. I så fall är de värsta formerna av slöjstjärtvarianter OK, men inte den vanliga röda svärdbäraren (korsning mellan X. helleri och X.maculatus).
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 November 2005, 18:57.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...