Slöjstjärt i skål..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metaljimmy007
    • October 2005
    • 34

    Slöjstjärt i skål..

    Hej, Jag har 2st slöjstjärtar i en skål på 21liter. Kan man ha andra fiskar i skål akvarium också? Och vad kan man ha för "lampa" så dom får lite ljus? MVH// Jimmy
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Tips 1. Köp ett större hem till dina slöjstjärtar snarast annars kommer du med stor säkerhet snart att bli fullständigt idiotförklarad här av många (nämner inga namn)

    Tips 2. Stoppa inte ner några fler fiskar i den lilla skålen för det är snudd på djurplågeri.

    Tips 3. Kolla artbeskrivningen på slöjstjärtar så ser du att dom gärna vill ha bra mycket större simutrymme än det du kan erbjuda just nu.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Byt ut slöjstjärtarna mot t.ex. 5-6 stycken kardinalfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • metaljimmy007
        • October 2005
        • 34

        #4
        okej

        Okej, så jag kan byta ut dom emot, andra fiskar? Finns de nå mer förslag på utbyt bar fisk som jag kan byta ut emot? Eller kan jag kanske ha olika arter tillsammans?? Tack på förhand

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          kjell gav dig ett utmärkt tips och nej jag skulle inte ha olika arter tillsammans om du inte pratar om räkor.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • metaljimmy007
            • October 2005
            • 34

            #6
            Men jag tycker inte dom va nå fina finns de inga finare att ha??

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Om du nödvändigtvis ska ha fisk i en skål och vill ha något "roligare" än t ex kardinalfisk tror jag att en kampfisk i en välplanterad skål skulle må mycket bättre än vad dina slöjstjärtar gör nu. Dock rekommenderar jag att du skaffar ett riktigt akvarium istället om du vill vara snäll med dina fiskar...

              Kommentar

              • metaljimmy007
                • October 2005
                • 34

                #8
                Vill gärna ha ett riktigt akvarium, men jag har bara 300kr att köpa ett för .. Finns det nå bra BILLIGA akvarium?

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  du kanse ska testa räkor? www.petshrimp.com är en bra sida ang. dom.
                  något roligare än kardinal fisk i ett sånnt kar... tror inte det går.

                  köp ett 50liters istället och ha lite andra fiskar som tetror och så.. om du vill behålla slöjisarna måste du skaffa typ 250liter eller uppåt.
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • Peppz
                    • October 2005
                    • 133

                    #10
                    Ursprungligen postat av metaljimmy007
                    Vill gärna ha ett riktigt akvarium, men jag har bara 300kr att köpa ett för .. Finns det nå bra BILLIGA akvarium?
                    Jag gav 300spänn för mitt gammla 50liters med välvd ruta.
                    Kika på blocket, brukar finnas vettiga saker till vettigt pris där.
                    Salt för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Skudd
                      • September 2005
                      • 224

                      #11
                      Du kan säkert få tag i ett fint begagnat mindre akvarium för några hundralappar, tänk bara på att du behöver några kronor till för att köpa allt som behövs (om det nu inte ingår). Spanar du på t ex blocket.se kan du nog hitta någon som vill bli av med allt till ett bra pris.

                      Kommentar

                      • metaljimmy007
                        • October 2005
                        • 34

                        #12
                        Vad kan man ha i ett 27liters vanligt akvarium då? vet ni mått på ett sånt?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av metaljimmy007
                          Vad kan man ha i ett 27liters vanligt akvarium då? vet ni mått på ett sånt?
                          21 eller 27 liter gör inte så stor skillnad - det är ju antalet liter och inte formen som är det viktiga
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Köp en flajbox på ikea om du vill ha billigast möjliga.
                            Kan också tilläggas att du får exakt vad du betalar för
                            "Plåga" dina slöjisar ett par månader till och köp ett lite större vetja? Lidl hade ju ett komplett 60l paket för 599 för ett par månader sedan. Dyker säkerligen upp något liknande igen. Bara att hålla lite utkik!
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Skudd
                              • September 2005
                              • 224

                              #15
                              Ett 54 liters standard är väl ca 60x30x30 cm. Antar att det är platsbrist som gör att du vill ha ett litet akvarium, för ett dubbelt så stort är ju inte så mycket dyrare men du kan ha väldigt mycket roligare fiskar, dessutom blir det mycket lättare att få balans i ett sådant akvarium som nybörjare..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...