Insjunken buk på Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    Insjunken buk på Praktbotia

    Hejsan!
    Jag har 5 st Praktbotier i mitt kar på 222L. Men en av dom ha en sida som är insjunken och den andra sidan är rund. på den sidan som är insjunken finns det antydningar till små små vita prickar. Jag har haft vita prick nån gång när jag statade mitt förra kar, men det är inte vita prick för han har haft det i flera veckor.

    Finns det någon annan parasit som sätter sig på sidan av fisken o liksom gör den smal? Låter märkligt.... men jag är tacksam för alla svar jag kan få.
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #2
    nu är jag lite tidig kanske, men är det ingen av er som har läst detta som har haft detta problemet?

    Skulle gärna vilja hjälpa den lilla krabaten, men han ser inte ut att lida av det alls, är precis som vanligt. Men nått är det ju som inte stämmer...

    Kommentar

    • goldennugget
      • September 2005
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Nikke84
      Hejsan!
      Jag har 5 st Praktbotier i mitt kar på 222L. Men en av dom ha en sida som är insjunken och den andra sidan är rund. på den sidan som är insjunken finns det antydningar till små små vita prickar. Jag har haft vita prick nån gång när jag statade mitt förra kar, men det är inte vita prick för han har haft det i flera veckor.

      Finns det någon annan parasit som sätter sig på sidan av fisken o liksom gör den smal? Låter märkligt.... men jag är tacksam för alla svar jag kan få.
      Har den alltid varit så eller har det kommit nu? Har den alltid haft det skulle jag gissa att det är någon missbildning helt enkelt. Annars skulle det kanske kunna vara någon parasit eller en tumör. Med tumörer kan fiskarna verka må helt OK, men så plötsligt kan de bara lägga av tyvärr. Men jag har ingen aning, har ej järnkoll på sjukdomar och det är ännu svårare utan bild.

      Kommentar

      • Nikke84
        • August 2005
        • 180

        #4
        Ok... jag tog över fisken i ett annat kar och har haft den där i några veckor, men han har inte blivit bättre. Så idag tog jag bort honom. Han mådde inte synligt dåligt mer än att han var mager. Han åt bra, men var fortfarande smal på ena sidan.
        Kankse kan ha varit nån maskparasit?

        Nu är han i fiskhimlen i alla fall...

        Ville ju inte plåga honom om han nu led, vilket jag inte tror han gjorde. Men i och med att jag inte kunde göra nått för honom så var det väl lika bra.

        Kommentar

        Arbetssätt...