Massa nybörjarfrågor om guldfisk!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #16
    Hej.
    Skaffa gärna guldfisk-slöjstjärt.
    Men jag tycker 100 liter akvarium är för litet.
    Inte när dom är små men dom växer och behöver "svängutrymme":-)
    Jag har 3 slöjstjärtar i ett 250 liter akvarium och det är på gränsen.
    Måste behärska mig när jag ser en ny vill ha- slöjstjärt.
    Lätt att köpa för många.
    I akvarieaffären är dom precis lagom till vilket akvarium som helst.Men dom växer minst 5-6 ggr sin längd/storlek.
    MVH Marita
    Senast redigerad av martal; 02 November 2005, 22:34.
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • AquaGold
      • October 2005
      • 46

      #17
      Tack

      Ok! Tack för svar! Nä - ska absolut inte ge mig på detta med guldfiskar då. Jag har läst att de kan bli stora ( den största jag sett har väl dock varit 10-15cm )
      men tänkte eftersom folk ändå har dem i små skålar ( jo - sjävklart djurplågeri) så tänkte jag att 100 liter kanske ändå var ok. Fast då vet jag. Frågar man inte så får man ju inget veta - eller hur? Får leta vidare i fiskdjungeln.

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #18
        En mycket lätt fisk att hålla och som har lika stor personlighet som GF/slöjstjärt är kampfisken. De blir mycket större än de är i affären och är väldigt trevliga. Inte alltid matglada så intresset de ger dig när du närmar dig akvariet är inte för mat. De är helt enkelt nyfikna. Ett stim på 5-7 honor och en hane ger ett lätt akvarie att underhålla

        Be fiskhandlaren att köpa in honor i starka färger. Titta in på:


        Honor i färger:
        Senast redigerad av cri; 03 November 2005, 10:12.
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Tycker absolut inte att AquaGold ska stödja guldfisk-mutationerna
          Guldfisken i sig är också en mutation
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Tack Kjell

            Den kinesiska gibel karpen är orginalet och som många vet var det kinesiska munkar som avlade fram de första guldfiskarna från dessa.

            Från vad jag har förstått avlades sedan den vita slöjstjärten fram med en röd wen, en utväxt, som ska likna en trana och bringa långt liv, därefter avlades de svarta teleskåpögonen fram, de ska likna drakar och bringa tur... Allt från kina. Pekineserna (hundrasen) avlades fram i samma syfte som teleskåp ögonen.

            Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish
            Mvh, cri

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #21
              Hej:-)
              Var inte meningen att vara negativ.
              Slöjstjärtar är helt underbara fiskar.
              Men om du har dom kvar måste du förr eller senare skaffa ett större akvarium!!
              Beror på hur seriös du är??

              MVH Marita:-)

              MVH Marita
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #22
                Ska du skaffa slöjstjärtar ska du inte skaffa comets, de behöver mer utrymme än 100 l. 25 grader är lite för högt tycker jag, de brukar bli slöa och ibland sjuka av för hög temperatur. Rumstempererat vatten (runt 17-20 grader) räcker.

                Kommentar

                • GoldfishFantasy
                  • November 2005
                  • 25

                  #23
                  Ursprungligen postat av Insomniac
                  Ska du skaffa slöjstjärtar ska du inte skaffa comets, de behöver mer utrymme än 100 l. 25 grader är lite för högt tycker jag, de brukar bli slöa och ibland sjuka av för hög temperatur. Rumstempererat vatten (runt 17-20 grader) räcker.
                  Mjo, men 17-20 grader är också en smula kallt för slöjstjärtar som i regel behöver någon eller några få grader varmare vatten än konventionella guldfiskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...