Massa nybörjarfrågor om guldfisk!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Massa nybörjarfrågor om guldfisk!!

    Hej!
    Har mitt första akvarium (ännu tomt!) hemma och försöker fundera ut vilka fiskar som skulle kunna passa! Guldfisken är ju jättefin tycker jag - men det finns ju en massa olika sorter av vad jag förstått. Vilken sort skulle i så fall passa i ett 100 liters akvarium och hur stor kan den bli? Hur stora stim trivs de i (vill bara ha 1 sorts fisk - tycker det är finast!)? Vilket temperatur är för varm för att de ska trivas? Vilken sorts filter ska man ha? Något annat som är viktigt innan man bestämmer sig för en guldfisk? Varför valde ni guldfiskar förresten?
    * massor med frågor - svara på dem ni känner för om ni tycker det är för mycket;-)*
    Jättetacksam för lite mer info!!!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    lite info
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

      #3
      Ursprungligen postat av _mattias_w
      dom blir oftast inte större än 15-20 cm
      Guldfisken kan bli större än det där.. och även om dom 'bara' blev 20 cm så är det på tok för litet i ett 100L kar, som detta handlade om!
      Proffsiga amatörer (...?)


      Paulas zoon

      Kommentar

      • _mattias_w
        Banned
        • September 2005
        • 111

        #4
        Jo just det tänkte ej på de

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Om du ska ha Guldfisk så föreslår jag att du köper några varianter Shubunkin, Comet mf.
          Slöjstjärt finns de fler att välja på http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

          Fem Guldfiskar blir ett stimm men då de blir större räcker inte 100 liter.
          Om du hittar en butik som har Guldfiskar ska du köpa de som är minst för de kan ha anlag att inte bli så stora.
          Du ska kolla att de är snabba på maten och inte är skygga och gömmer sig.
          Temp upp till 25 grader är inga problem.
          Foder ett bra foder avsett för Guldfisk.
          Filter ett stort yttefilter, de som följer med akvariepaket är väldigt mycket för små.
          Du kan också ha filtermatta med pumphuvud.

          Jag har inga Guldfiskar nu.

          Det finns länkar om Guldfisk på vår länksida.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Tycker absolut inte att AquaGold ska stödja guldfisk-mutationerna! Om du vill ha guldfisk gräver du antingen en djup damm eller så skaffar du dej ett betydligt större akvarium *tycker runt 600 är minimum* och har ca 5 st individer. Dock så tycker jag personligen att guldfiskar/slöjstjärtar är väldigt tråkiga *LÄS; PERSONLIGEN!*. Skulle gjort något mycket roligare och VACKRARE i ett 100l.
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              han kan ju alltid starta med skaldjur .
              eller växtkar! eller både och!
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Det är inte uppmuntrande att äga eller tänka köpa Guldfisk eller dess varianter när de ställer en fråga på Zoopet, de flesta svaren är s*it från de som inte har en susning om hur det är att ha Guldfiskar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • haggan
                  • October 2004
                  • 246

                  #9
                  Trevliga

                  Guldfiskar är väldigt trevliga, tama och personliga fiskar men de kräver naturligtvis plats. Själv har jag common och shubunkin och har dem i damm sommartid.
                  Fortfarande en dum nybörjare
                  http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Ursprungligen postat av AquaGold
                    Hej!
                    Har mitt första akvarium (ännu tomt!) hemma och försöker fundera ut vilka fiskar som skulle kunna passa! Guldfisken är ju jättefin tycker jag - men det finns ju en massa olika sorter av vad jag förstått. Vilken sort skulle i så fall passa i ett 100 liters akvarium och hur stor kan den bli? Hur stora stim trivs de i (vill bara ha 1 sorts fisk - tycker det är finast!)? Vilket temperatur är för varm för att de ska trivas? Vilken sorts filter ska man ha? Något annat som är viktigt innan man bestämmer sig för en guldfisk? Varför valde ni guldfiskar förresten?
                    * massor med frågor - svara på dem ni känner för om ni tycker det är för mycket;-)*
                    Jättetacksam för lite mer info!!!
                    Hejsan,

                    Slöjstjärt - gärna utav samma sort för de simmar alla olika fort och har du samma typ får du ej problem vid fodring

                    100l - köp 2-3 plus en algätare (25c).

                    Valdes för deras positiva personlighet - de kallas för akvariefiskarnas hundvalpar i vissa länder. Tänk dig en labrador valp i slöjstjärtsform...

                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Det är inte uppmuntrande att äga eller tänka köpa Guldfisk eller dess varianter när de ställer en fråga på Zoopet, de flesta svaren är s*it från de som inte har en susning om hur det är att ha Guldfiskar.
                      Kramfors, jag har faktist haft guldfiskar, eller slöjsjtärtar för att vara exakt. Akta innan du talar.
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #12
                        Och jag tycker fortfarande att man absolut inte ska stödja dessa vidriga omänskliga mutationerna av de här oskyldiga djuren. De kan ju inte simma ens vissa av "odlingsformerna".
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hmm måste få svar på frågan är slöjstjärtar = guldfiskar, eller är guldfisk nåt helt annat? den fisk jag tänker på när jag hör slöjstjärt är inte det minska lik den på zoopets artbeskrivning!
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            slöjstjärt är en underart av guldfisk om ja fattat de hela rätt.
                            sen finns det fler som "bubble eye".
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Slöjstjärt är en framodlad variant på guldfisk och inte en underart.

                              Erik
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...