koiens mun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nadiagb
    • November 2004
    • 137

    koiens mun

    min koi har lite svullen överläpp på ena sidan. jag vill tillägga att den har fått förkärlek till att gå till pumpens inflöde och suga (ja, det är sant) ut pellets som har blåst in där. kanske det är därför? jag vet inte. koien beter sig normalt annars men jag ville bara kolla för säkerhets skull. så att det inte är nån sjukdom. har läst lite om munsvamp men det verkar inte vara det... hmmm...

    fundersam.
    Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Låter som din egen teori stämmer, att den blivit lite irriterad bara. Hur kan pelletsen fastna på inflödet förresten?
    Hmm, kopplade fel på inflödet där. Ibland är man trögare än vanligt.

    Erik
    Senast redigerad av eriahl; 27 October 2005, 19:01.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Byt till pumphuvd och filtermatta om du har innefilter, eller sätt på en bit filtermatta på insuget om du har ytterfilter.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • nadiagb
        • November 2004
        • 137

        #4
        tack båda! inflödet... hmm.. det är räfflat och vattnet går ju in där. ganska högt upp i karet och koien är som sagt galen i att vara där och suga i sig maten som snurrar omkring i pumpen.

        kramfors, lät som en bra idé att sätta lite filter där. då är han ju "skyddad" från det "räffliga" partiet på pumpen... suck, GUD vad jag har svårt för att förklara mig idag då!
        Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

        Kommentar

        • nadiagb
          • November 2004
          • 137

          #5
          hmm... kan koien få.. vårtor? hmm... har läst innan att koien kan få "knölar" vid munpartiet vid lektid eller när de blir könsmogna, minns ej. kan det vara sånt? alltså, han äter och är glad (tror jag) om han är lekredo vem ska han leka med? finns ju bara en koi...

          han är tyvärr OMÖJLIG att fotografera annars hade det ju varit betydligt lättare för er att bedöma. han är en riktig Garbo..
          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            När hannen är klar för lek, utvecklas "lek knölar" (tuberkler) på huvud och bakfenan . de lek knölarna syns som fint uppresta prickar och kan lätt förväxla för Ichthyophthirius. de finns mest på bakfenan, är rätt så grova att vidröra och arrangerat i rader.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • nadiagb
              • November 2004
              • 137

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              När hannen är klar för lek, utvecklas "lek knölar" (tuberkler) på huvud och bakfenan . de lek knölarna syns som fint uppresta prickar och kan lätt förväxla för Ichthyophthirius. de finns mest på bakfenan, är rätt så grova att vidröra och arrangerat i rader.

              hmm... ja, då är det väl inte det då... tror jag. den sitter ju på läppen
              Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Berätta mer om ditt akvarium och dina fiskar, tänk vad trevligt det vore att läsa om mätta, pigga, friska, glada fiskar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • nadiagb
                  • November 2004
                  • 137

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Berätta mer om ditt akvarium och dina fiskar, tänk vad trevligt det vore att läsa om mätta, pigga, friska, glada fiskar.
                  Känns som om du driver med mig minsann

                  Jag tycker jag har tjatat mycket om mina fiskar. Jag ärvde ju koien och guldfisken med lghs.köp och därmed ansvaret för dammen på gården också. Det var nog inte meningen att det bara skulle vara jag som donar med den men det blev så och jag klagar inte på det. Så jag har varit här och undrat flera ggr och även med låååååånga beskrivningar på allt som har med saken att göra

                  Så jag tror inte det blir det idag!

                  Men förutom den lilla kulan på koiens mun (som för övrigt heter Brynolf, fisken alltså. Inte munnen...) och fjällförändringar på guldfisken Ragnar (som du redan svarat på ) så är nog allt bra faktiskt. Alla är fina och sociala och VE den som någon gång igen påstår att en guldfisk inte har minne för DET har dom

                  Akvariet är det inte mycket att säga om, fåtal växter och ett hemmabyggt gömställe dit dom kan fly när sambon rasar förbi Dom är så kääänsliga så mina små fiskar!

                  (oj vad många smilies det blev....)
                  Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...