Blek Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Blek Praktbotia

    Köpte 2 st praktbotior den ene va lite blek så ut som en tunn vit hinna den dog efter ett tag köpte en ny den va lite större den är oxå blek. vet att de lätt får vita pricken men den har inga prickar den är helt enkelt blek inte lika starka färger som den andra jag har. Är den sjuk?
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Babbett
    • October 2003
    • 337

    #2
    Var dom bleka och tunna redan när du köpte dom?
    Jag har frågat på olika zooaffärer som säljer bleka och magra Praktbotia och dom säger att det är för att dom äter dåligt efter flytten till affären.
    Jag skulle dock inte köpa en blek och mager Praktbotia när det finns runda, glada Praktbotiar med fin färg att köpa på andra ställen!
    Mvh. Ann E.

    http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Ursprungligen postat av Babbett
      Var dom bleka och tunna redan när du köpte dom?
      Jag har frågat på olika zooaffärer som säljer bleka och magra Praktbotia och dom säger att det är för att dom äter dåligt efter flytten till affären.
      Jag skulle dock inte köpa en blek och mager Praktbotia när det finns runda, glada Praktbotiar med fin färg att köpa på andra ställen!
      Den sista jag köpte är inte mager. Den verkar ha god aptit oxå
      /bobbyfuller
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Ursprungligen postat av bobbyfuller
        Köpte 2 st praktbotior den ene va lite blek så ut som en tunn vit hinna den dog efter ett tag köpte en ny den va lite större den är oxå blek. vet att de lätt får vita pricken men den har inga prickar den är helt enkelt blek inte lika starka färger som den andra jag har. Är den sjuk?

        Jag köpte praktbotior till 60 liters akvarier som snigeldödare. jag visste inte bättre då.

        När dom växte och blev större så märkte jag att dom blev bleka.

        Sedan när jag flyttade över dom till ett 240liters kar så fick dom färgerna tillbaka.

        Så i mittfall tror jag det berodde på att dom hade för trångt. Men så behöver det inte vara i ditt fall.
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • john.w
          • October 2005
          • 2

          #5
          Har haft fiskar med vit tråd i krysset och har fått höra att det beror på en invertes parasit som tar all näring från fisken, firrens aptit brukar vara likamed noll å tillslut så dör dom om man inte behandlar den

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #6
            Mina botior tappar färgen när dom blir upphetsade över ngt, eller stressade.

            Hur ser deras miljö ut, är den bra anpassad?
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Jag kan ha fel, men jag tycker mig minnas att dominanta praktbotior också kan blekna vid gruff med sina artfränder...

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av sockerconny
                Jag kan ha fel, men jag tycker mig minnas att dominanta praktbotior också kan blekna vid gruff med sina artfränder...
                Enligt vad jag har förstått på mina så verkar det som om den som är dominant är ganska blek. Det är vad jag kan utläsa när jag tittar på mitt gäng av Praktbotier. Detta varierar då och då. Fast oftast så är det bara en åt gången som är "blek".
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Solen
                  • September 2003
                  • 2997

                  #9
                  Ursprungligen postat av john.w
                  Har haft fiskar med vit tråd i krysset och har fått höra att det beror på en invertes parasit som tar all näring från fisken, firrens aptit brukar vara likamed noll å tillslut så dör dom om man inte behandlar den
                  Jag har oxså fått lära mig att just P.botian kan ha ngn form av invärtesparasit. Min första botia magrade av rejält. Tog ur honom till eget kar ett tag och matade med rödamygg han har faktiskt återhämtat sig och är idag en av mina största på ca 13cm........Har man således lite tur kan man få dem att överleva....Vad det gäller färg håller jag med Gimbo.
                  Pricken den Store !
                  ~~~~

                  Kommentar

                  Arbetssätt...