Guldbarbers lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    Guldbarbers lek

    Jag försökte skriva i ett redan existerande forum men fick inga svar, så jag testar ett eget.

    Hur leker Guldbarberna? Och lägger de ägg eller föder levande yngel?

    Har 3 stycken, de brukar vara lugna, men igår (22/10) höll de på att simma hit och dit efter varandra. Leker de kanske?

    Nu är de som de brukar vara, lugna.

    Jag har dem tillsammans med några slöjsjärtar och algätare, hur stor koll bör jag ha på deras efterkomma om de leker?

    Tusen frågor, men jag har aldrig haft lekande fiskar.
    @-{-{--
    Rebecca
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag har inte själv odlat guldbarb, men de är äggläggande och leken går nog till som de flesta barber, dvs ett vilt jagande och sedan omslingrande, gärna inne ibland växterna.

    Tyvärr kommer knappast någon att klara sig tillsammans med varken föräldrarna eller dina andra fiskar. Vill du försöka odla dem så behöver du ett extra akvarium.

    Har du möjlighet tycker jag du skall prova, jag tror det är en bra första-fisk om du vill prova på frilekande, äggläggande fiskar. Läs även på om sebrafisk som annars betraktas som första-fisk. Det är mycket som är likt i leken och uppfödningen mellan barber och sebrafisk. Lycka till!

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Röd i baken!!

      En av mina guldbarber är röd i baken? Vad kan det vara? Har nån varit och mumsat på den? Eller är det något annat tro? Är den sjuk?
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • Sluppo
        • September 2005
        • 7

        #4
        Hanarna blir vid lekhumör jämnröd på undersida och är det en av dina mindre guldbarber är det troligen en könsmogen hane som "visar upp sig" Hanarna är i storlek ca hälften så höga och någon cm kortare än honorna, Leken går i hög hastighet och har man Javamossa i akvariet brukar någon eller några av ynglen överleva.

        Kommentar

        • becky_be
          • August 2005
          • 473

          #5
          Den är ca 5 cm lång. Kanske lite större, och det röda är som en prick på ungefär 5mm. Är den könsmogen, eller är det kanske ett sår ändå?
          @-{-{--
          Rebecca

          Kommentar

          • Sluppo
            • September 2005
            • 7

            #6
            Det är mer som ett band ca 4-5mm hög över ca 2cm av den undre delen av kroppen (mina är fullvuxna) och om du har en hane som är 5 cm är den troligen fullvuxen. Jag har inte observerat någon av mina 10 hanar med ca 5 mm rött fällt. Lekfärgen hos mina är inte klarrött utan mer åt purpufärgat. Hur beter sig fisken för övrigt? Vet du om det är en hane eller hona? (honorna är betydligt större än hanarna)

            Kommentar

            • becky_be
              • August 2005
              • 473

              #7
              Jag fick dem (3 st) tillsammans med akvarium i slutet av sommaren, jag har inte haft dem så länge. Och jag har aldrigt haft guldbarber förr, så jag vet inte vad det är för kön. Ska försöka kolla upp det imorgon.

              Tycker att den i övrigt är som den brukar. Kanske har den inte varit lika rörlig, utan hållt sig lite för sig själv. Men den kommer upp till ytan när jag matar.
              @-{-{--
              Rebecca

              Kommentar

              • Sluppo
                • September 2005
                • 7

                #8
                Här är en sida där färgen går att se på några hanar

                Kommentar

                • becky_be
                  • August 2005
                  • 473

                  #9
                  De andra två är inte röd aktiga så de är honor. Den som har ett rött sår i baken, han är lite mer orange röd på undersidan.

                  Tar det lång tid efter behandlingen att såret försvinner?
                  @-{-{--
                  Rebecca

                  Kommentar

                  Arbetssätt...