Slöjstjärt, problem med simblåsorna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Slöjstjärt, problem med simblåsorna??

    Hej.

    Har läst dethär tidigare liknande händelser men i alla fall....

    Har sett en tendens att min slöjstjärt inte vill ut och simma utan ligger hellre på botten och detta började för någon dag sedan.
    Idag på morgonen så låg han under java stocken för att slippa flyta upp till ytan men när jag kom hem nu på eftermiddagen så låg han på sidan under ett blad och jag var tvungen att peta lite på honom så att han började simma runt och då såg jag att han har problerm att simma med ena sidan för att han vänder som nästan på sig och försöker hålla sig stabil.
    Hans ena öga ser ut att vara lite svullet.

    Kanske han har fått problem med simblåsorna och fått in luft i dem så han inte kan simma korrekt?

    Vad ska jag göra åt detta?
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Hej,

    Har skrivit om detta innan och de nya funderingarna kring detta är inte simblåse problem men tarm problem, ev. inflammation som sväller upp och ger balans svårigheter.

    Isolera slöjs. till en mindre behållare, rent vatten med lite salt, byt varge dag och mata ej de första dagarna.

    När den är återställd - Fodra med ett par små sjunkande pellets och se om det blir bättre.
    Mvh, cri

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Jag hade en slöjstjärt som så fort han slappnade av åkte han upp mot ytan med magen först. Jag kontaktade zoobutiken, men de sa att det inte var mycket jag kunde göra. I övrig var den väldigt pigg och så fort jag eller någon annan kom i närheten vände den på sig och simmande för att hälsa.
      Den och de andra fiskarna dog strax efter att jag flyttat till en ny lägenhet.

      Ni kan se den här.
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • Angeleyetearsdrop
        • June 2005
        • 45

        #4
        Såg bilden, det såg inte bra ut.

        Kommentar

        • becky_be
          • August 2005
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Angeleyetearsdrop
          Såg bilden, det såg inte bra ut.
          Jag vet. Jag tyckte synd om honom, men han såg inte ut att lida, och jag kunde inte döda den själv...
          @-{-{--
          Rebecca

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            Jag har haft min slöjstjärt i karantä i 3 dagar men i bara en större plast behållare och såg att vattnet var lite grummligt och det var som vitt gegg som hade satt sig fast på växterna och min slöjstjärt vid gärlarna så jag tog genast och böt till en annan plast bunke, kanske var något som lossnade ifrån den andra.
            Men nu så har han inte alls samma problem som han hade för 2 dagar sedan då han låg på sidan vid ytan eller på botten nu är han i normalt läge och ligger still på botten.
            Han har lite vitt gegg kvar på sig men det börjar försvinna, han har även bajsat lite.

            Så han kanske är på bättringsvägarna.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Ursprungligen postat av becky_be
              Ursprungligen postat av Angeleyetearsdrop
              Såg bilden, det såg inte bra ut.
              Jag vet. Jag tyckte synd om honom, men han såg inte ut att lida, och jag kunde inte döda den själv...
              Jag tyckte att akvariet såg litet ut, hur stort är det? Men dom kanske bara är där tillsvidare?
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              • becky_be
                • August 2005
                • 473

                #8
                Ursprungligen postat av Maethor
                Jag tyckte att akvariet såg litet ut, hur stort är det? Men dom kanske bara är där tillsvidare?
                Ja, det är litet. De bodde inte där så länge. I det bor det bara några guppies nu.
                @-{-{--
                Rebecca

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Ursprungligen postat av lunar
                  Men nu så har han inte alls samma problem som han hade för 2 dagar sedan då han låg på sidan vid ytan eller på botten nu är han i normalt läge och ligger still på botten.
                  Han har lite vitt gegg kvar på sig men det börjar försvinna, han har även bajsat lite.

                  Så han kanske är på bättringsvägarna.
                  Mmmm, låter som om han kan ha svamp (?), fortsätt med dagliga vatten byten. Lite salt i baljan? Fodrar du eller låter du den fasta? Bra med lite salt och med fasta just nu.

                  Ett litet steg i taget och hoppas att det går vägen
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • lunar
                    • July 2005
                    • 427

                    #10
                    Ja det kan va ganska likt svamp, dock så måaste han fått de när jag bör han till "karantä" i sådana fall.
                    Jag har låtit han fasta lite och satt i någon blöt flinga till honom för att se om han äter men de är han dålig på, byter vatten varje dag och har lite salt däri.

                    Idag så är situvationen värre, trodde han var på bättringsvägarna igår men nu ligger han på sidan på botten och vill inte alls simma eller något... han ser ganska död ut fast han andas lite.
                    - 165L Low-tech.
                    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                    - 222L Ciklidakvarium.
                    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Ursprungligen postat av lunar
                      Ja det kan va ganska likt svamp, dock så måaste han fått de när jag bör han till "karantä" i sådana fall.
                      Jag har låtit han fasta lite och satt i någon blöt flinga till honom för att se om han äter men de är han dålig på, byter vatten varje dag och har lite salt däri.

                      Idag så är situvationen värre, trodde han var på bättringsvägarna igår men nu ligger han på sidan på botten och vill inte alls simma eller något... han ser ganska död ut fast han andas lite.
                      Det låter inte bra men du har gjort allt du kan i situationen.

                      En gång när jag hade stora problem och diskuterade med en vererinär i USA per email skrev han att ibland hjälper det inte vad man gör, det kan vara en medfödd svaghet eller liknande och så länge man gjort allt man kan får man vara nöjd med det. Svampen fanns förmodligen latent innan karantänen, håll ut men låt den fasta nu.

                      Håller tummarna..
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • lunar
                        • July 2005
                        • 427

                        #12
                        Min slöjstjärt har dött

                        Nu har jag ingen fisk som var så tam som han var.
                        Troligen så var det redan fel från början på honom skulle jag tro eftersom alla jag pratat med som har akvarium här tycker inte om kvalitén på djuraffärens fiskar som vi har här.
                        Om man tar hem någon därifrån så har man sjukdommar.

                        Men just nu sörjer jag inte allt för mycket för jag har fått hem några nya fiskar så.
                        - 165L Low-tech.
                        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                        - 222L Ciklidakvarium.
                        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...