vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna H
    • February 2005
    • 14

    vad göra?

    Hej.

    Jag har en slöjstjärt som inte mår så bra.
    Den har varit svullen kring buken, på ena sidan bak mot stjärtfenan. Där har den också haft ett öppet sår. Efter vattenbyte och rengöring av akvariet (56l, 2 slöjstjärtar) är den inte lika svullen längre och såret har slutit sig.
    Däremot så håller den sig mycket uppe vid ytan och fenerna hänger slappt.
    Emellanåt simmar den runt som vanligt.
    Hur jag behnadla den tro? Jag har Furanol i tablettform och FungiStop Concentrate hemma. Kan det vara något?

    Mina fiskar håller sig ganska så nära inpå varandra hela tiden.
    Är det normalt?


    Anna
    Senast redigerad av Anna H; 15 October 2005, 12:32.
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Hejsan, hur ser det ut idag?

    Ser du försämring så by 50% utav vattnet igen och använd furanol.

    Hur stora är fiskarna?
    Mvh, cri

    Kommentar

    • Angeleyetearsdrop
      • June 2005
      • 45

      #3
      Hej,

      Efter jag har saltat hos mina fiskar, har de blivit mycket friskare och inte dött.

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Toppen

        Salta inte för mycket bara, byt vatten oftare. Saltet kan i höga doser under längre tid "bränna" gälarna.
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Anna H
          • February 2005
          • 14

          #5
          Jo, det ser bättre ut. Fast en del frågetecken dock.
          Angående storleken: Fisken med såret är lite mindre än den andra. Utan stjärtfena mäter kropparna runt 3 resp 3.5 cm

          När jag skrev mitt förra inlägg hade den lilla fisken dessutom kilat in sig mellan glaset och syrepumpen varefter ena fenat hade sugits fast i baksug. Fisken lossnade så fort jag stängde av pumpen och simmade ut igen.
          Eftersom jag blev en aning nervös över dess tillstånd la jag den i ett eget bad vid sidan om akvariet. (en gammal guldfiskskål som endast används vid större vattenbyten) Större delen av vattnet var taget ur akvariet, en del nytt.
          Ganska länge låg fisken uppe vid ytan och såg ut som om den hade gett upp. Rätt chockad gissar jag.
          Såsmåningom så började den simma runt igen. Konstigare var det med slöjstjärt nummer två. Då den lilla fisken var i ett eget akvarium började den större att lägga sig på botten. Det har den aldrig gjort tidigare!
          Helskumt tyckte jag.
          Sedan jag sammanförde dem igen har den större varit aktiv igen.

          Jag har inte gett mig på någon medicinering men saltat vattnet. Med Ektozon, 2 msk, enligt akvarists rekommendation.
          Periodvis håller sig den lilla fisken i ena hörnet, vid ytan och gör inte många knop. Andra stunder simmar den omkring, vitalare.
          När jag matar dem roffar alltid den större fisken till sig mat snabbare. Den lilla fisken verkar också behöva mycket längre tid på sig för att äta. Den är inte lika glupsk. Den kan stå och "tugga" maten långt efter att jag har matat dem.
          Jag är lite nojjig att den inte får i sig tillräckligt.

          Ikväll blir det vattenbyte och ännu en tsk salt.
          Kanske ska jag ge den lilla fisken en helkur?

          Hoppas att jag ska få ordning på det hela.

          Anna

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Konstigare var det med slöjstjärt nummer två. Då den lilla fisken var i ett eget akvarium började den större att lägga sig på botten. Det har den aldrig gjort tidigare!
            Helskumt tyckte jag.
            Sedan jag sammanförde dem igen har den större varit aktiv igen.
            sett liknande påståenden från andra härinne.
            verkar som guldfisk kan känna saknad efter fiskar den gått med samt ensamhet.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • becky_be
              • August 2005
              • 473

              #7
              Jag hade ett mindre akvarium med 2 slöjstjärtar. De var pigga och simmade omrking och verkade glada.

              Sen köpte jag ett till mycket större akvarium. Det ställde jag mot väggen bredvid. Då verkade det som om slöjstjärtarna var avundsjuka på de andra fiskarna, för de håll sig hela tiden i det hörn som var närmast det nya akvariet.

              Nu har de fått flytta hem till min mamma, och nu är de lika aktiva igen som de var innan det nya akvariumet.
              @-{-{--
              Rebecca

              Kommentar

              • Anna H
                • February 2005
                • 14

                #8
                Vad ska jag säga...

                Lilla fisken tar inte många simtag. Då den inte står still i hörnet svävar den liksom mest omkring i vattnet, gärna vid ytan. När jag har pumpen på så dras den med i virvlarna. Nu har jag stängt av pumpen.

                Läste i en annan tråd om ett liknande exempel. Någon där trodde att slöjstjärtar kan bete sig så där om de tycker att de inte får tillräckligt med utrymme. Samt att luft i magen kan göra att de håller sig mycket vid ytan. Tror dessvärre inte att det är så i det här fallet.

                Deppigt ser det ut, trots att den håller sig på rätt köl.

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Hej,

                  Jag säger det om och om igen, guldfisk och slöjstjärt är inte som annan akvarie fisk. RENT vatten är första medicinen. Därefter salt och sist antibiotika och andra producter.

                  De gamla munkarna i Kina som använde sig utav "tub to tub" metoden visste vad de gjorde. Jag har egen erfarenhet utav metoden och har sett bättre resultat med tub metoden än antibiotika dopp!

                  Lycka till och ge inte upp
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Anna H
                    • February 2005
                    • 14

                    #10
                    Fisken gav upp...

                    Har hittat ditt inlägg om "tub to tub" i ett annat inlägg.
                    Ska fördjupa mig i det.
                    Senast redigerad av Anna H; 24 October 2005, 22:57.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...