Tigerbarb yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Tigerbarb yngel!

    Jag är så glad! Mina tigerbarber har äntligen låtit ett av sina yngel överleva! (peppar peppar)
    Den är så söööt! Så liten och precis som en liten tigerbarb!

    Jag hoppas så att den får vara ifred och växa till sig. Det är ju ganska ovanligt att tigerbarberna missar ett romkorn, så det händer inte ofta att man får en ny bebis i akvariet.

    Ja må han leva, ja må han leva....

    Grattis till mig!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    #2
    Gratulerar och lycka till... Men vågar du låta den simma runt med "de stora" =S???

    EDIT: Förresten, det ska man nog förresten, sorry =P!!!

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Jag har ingen aning, har aldrig haft tigerbarbyngel tidigare, men det blir nog svårt att flytta. Han/hon är mindre än min lillfingernagel. Risken är nog större att jag skrämmer henne så hon simmar ut i det öppna och blir uppäten. Just nu håller hon sig nära javaormbunken, under diverse flytväxter.

      *fortfarande glad*
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Premiärakvaristen
        • August 2005
        • 49

        #4
        Grattis till den lilla "bebisen"! Förstår att du är glad! Själv är jag helt frälst i mina tigerbarber, så jag förstår att det måste vara jättekul att se en liten mini-barb också!
        Nybliven akvarieentusiast !

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          ja har oxå tigerbarber... hur ser man att dom e gravida?? tycker förövrigt väldigt mycke om tigerbarb.. mycket trevliga o roliga fiskar. inte alls "sadistiska småsvin" som många säger

          mvh Andreas
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Nja, man ser väl inte direkt om de är gravida i vanlig bemärkelse. Tigerbarber lägger rom, föder m.a.o inte levande ungar. Det man kan göra är att stimulera lekbeteendet, något jag aldrig gjorde med mina. De lekte ändå. Det enklaste är att skaffa några av varje kön, tigerbarber är inte svåra att få i lek, något som bevisas av min "spontanförökning".
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              ok. kom på de att dom inte va levandefödande, har 4 st bara , hade nog tänkt mig o köpa några fler. inte så lätt o se om de e honor eller hanar. skiljer väl sig inte så mycke eller?? förutom att honan e lite större?? men dom kan ju va olika gamla oxå

              mvh Andreas
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Hannarna är rödare på nos och fenor, honorna är blekare. Storleksmässigt ligger de lika annars. De är stimfiskar som trivs bra ihop. När de är fler mobbar de inte andra fiskar i lika hög grad. Det är roliga fiskar - gillar dem skarpt.
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  tack för de. ska kolla i morgon om ja ser nån skillnad på dom, ja gillar dom ja med, har dom ihop med guppys o scalarer och de har inte varit några problem. jagade guppys den första timmen kanske men annars ingenting.. väldigt fina e dom oxå, och tror de blir väldigt fint med ett större stim

                  mvh Andreas
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  Arbetssätt...