Guldbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shanks
    • September 2005
    • 186

    Guldbarb

    Hej

    Jag har ett 54 L kar och i det finns gurami och guldbarb (3st)
    En utav barberna - den som alltid varit minst - dennes buk har svullit upp.
    Jag har sett ett liknande fall förut av just guldbarb. Den svällde upp och svullnaden la sig och så höll den på i ca 2 månader sen dog denna. (den svall upp betydligt mer än min)

    Nu har min varit konstant svullen i över en vecka.
    (Den har även en deformerad bröst fena och ser allmänt udda ut - jämfört med de andra och andra jag sett på djuraffärer osv)
    Barbernas ålder vet jag ej - men de börjar bli till åren kommen. Jag har själv bara haft dem i ca 6 månader.

    Jag har pratat med väldigt kunniga personer och de tycker inte det låter som bukvattensot.
    De hade aldrig hört talas som detta förrut - inte jag heller förns den som nämns ovan.

    Rent fysiskt ser det ut som om den svalt en sten. Svullnaden ligger lite åt vänster (påminner om "snemage" på får)
    Den både äter och skiter som vanligt...

    Vad kan detta vara??
    OCh vad gör jag åt det??
    Kan den vara ett "missfoster"? eller hur man nu ska uttrycka sig...
    Senast redigerad av Shanks; 09 October 2005, 18:54.
    Du skall icke stjäla!
    Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
    56 L Fisksoppa
  • Shanks
    • September 2005
    • 186

    #2
    Inga svar? (ingen som vet det förstår jag)

    Men jag kan ju berätta att den lilla stackarn är den första som hoppat ut ur mitt akvarium. Den har varit svullen konstant sen förra inlägget.
    Men efter att den hoppat ut och jag stoppat tillbaka den så minskade svullnaden.
    Vad kan det bero på?

    Skrev i förra att jag haft dem i 6 mån, men det ska vara 1 år och 6 mån...

    Den är fortrarande lite svullen, men äter och skiter som vanligt och är pigg och vild...
    Du skall icke stjäla!
    Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
    56 L Fisksoppa

    Kommentar

    • LundahlAkvarium
      • February 2007
      • 1

      #3
      Vilka Fiskar Kan Guldbarb passa ihop med ????

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        Ursprungligen postat av LundahlAkvarium
        Vilka Fiskar Kan Guldbarb passa ihop med ????
        jaa finns många bra så klart den så klart med många barber klassisk så klart ingen problem tex tigerbarb,praktbarb och purpurhuvudsbarb eller nån som samma i klasssik för barber.. eller kan sällskap andra oxåå så klart den i värdes samma ph o vatten så klart..

        Kommentar

        • Klas Bengtsson

          • March 2007
          • 424

          #5
          ja o bra mindre så klart runt 24-25 inte högre och så klart bra hårtvatten så klart brukar bäst runt 22-24 grader den så klart.. den mår bra så klart o lever ganska länge oxåå.. viktigt så klart ha bra 6-8 stycker för stimfisk för guldbarb!!!! tack så mkt..

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #6
            Vad har du för guramis och hur många ?.

            Låter som om det kan vara rätt fullt i ditt 54 liters med de fiskar du har, möjligen kan du ha någon guldbarb till.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Shanks
              • September 2005
              • 186

              #7
              Hej

              Limia1
              Det känns som om du syftar på mig och mina guramis men det är inte jag som ställt frågan...

              LundahlAkvarium
              Enligt min erfarenhet så tycker jag guldbarb passar med det mesta. En del säger att de är elaka andra att de är snälla...
              Du skall icke stjäla!
              Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
              56 L Fisksoppa

              Kommentar

              • for
                • April 2007
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av Shanks
                Hej

                Jag har ett 54 L kar och i det finns gurami och guldbarb (3st)
                En utav barberna - den som alltid varit minst - dennes buk har svullit upp.
                Jag har sett ett liknande fall förut av just guldbarb. Den svällde upp och svullnaden la sig och så höll den på i ca 2 månader sen dog denna. (den svall upp betydligt mer än min)

                Nu har min varit konstant svullen i över en vecka.
                (Den har även en deformerad bröst fena och ser allmänt udda ut - jämfört med de andra och andra jag sett på djuraffärer osv)
                Barbernas ålder vet jag ej - men de börjar bli till åren kommen. Jag har själv bara haft dem i ca 6 månader.

                Jag har pratat med väldigt kunniga personer och de tycker inte det låter som bukvattensot.
                De hade aldrig hört talas som detta förrut - inte jag heller förns den som nämns ovan.

                Rent fysiskt ser det ut som om den svalt en sten. Svullnaden ligger lite åt vänster (påminner om "snemage" på får)
                Den både äter och skiter som vanligt...

                Vad kan detta vara??
                OCh vad gör jag åt det??
                Kan den vara ett "missfoster"? eller hur man nu ska uttrycka sig...


                Jag har nåt liknande med min. kroppen är helt svullen och fjällen sticker utåt. ser ut som att huvudet har krympt.. Vad har hänt med den?

                Kommentar

                • Shanks
                  • September 2005
                  • 186

                  #9
                  Hejsan for

                  Jag startade denna tråd för mycket länge sen och guldbarben är helt frisk idag... svullnaden la sig...
                  Min hade inte utåtstickande fjäll och kroppen i övrigt va inte svullen utan det såg ut som om den svalt en stor sten...
                  Tyvärr vet jag inte vad det är...
                  Du skall icke stjäla!
                  Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                  56 L Fisksoppa

                  Kommentar

                  Arbetssätt...