Väderål - kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Väderål - kön?

    Jag har 2 väderålar. De är mycket vackra, lugna och fredliga firrar. Jag har haft dom ca 1 år.

    Men nu har jag letat på nätet efter tips på hur man ser könen.
    Det ska vara svårt (enligt informationen här på zoopet), men finns det verkligen inget "knep" eller så, som man kan ta till?

    Mina "småttingar" är ca 10-13 cm, den ena liiite mindre än den andra, och kommer jättebra överens.
    Jag hittar ju inget om det finns rivalitet mellan könen heller, så det kan jag inte gå efter.

    Sedan skulle jag vilja veta HUR de leker, och HUR de ynglar.

    Mycket svammel... men jag hoppas på svar iaf

    /Helena
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ingen som vet?? Eller som kan tipsa om någon sida?
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Sluppo
      • September 2005
      • 7

      #3
      Hanen blir könsmogen vid ca 1 år och honan vid 1 till 2 år. Dom leker genom att omfamna varandra där honan avger rommen och hanen befruktar äggen. När leken är slut lämnar både hanen och honan lekplatsen åt sitt öde. Äggen är röda och storleken 800 till 850 um. I naturen leker dom under perioden april till oktober.
      Lekplatsen är normalt en lerig botten eller en plats med lösa växtdelar (blad eller liknande).

      Jag har dammsugit nätet efter någon information om en lyckad lek i akvarium men har hittills inte hittat något mer än dom vetenskapliga beskrivningarna.

      Jag har 6 st i storlek 17-18 cm och dom har hittills inte visat något intresse för lek.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Jag hittade den här sidan:

        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Bamsetack!!
          Underbart att få veta mer, för även jag har letat i massor, men inte hittat något av intresse!
          Dom är ju underbara de "små" ålarna...
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          Arbetssätt...