Dödsdömda Koi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • form
    • October 2005
    • 1

    Dödsdömda Koi

    Hallå där. Kan börja med att säga att jag är ny, och har ingen erfarenhet alls.

    Så här är det. Jag jag jobbar just nu som hantverkare och håller på att renovera ett gammalt hus en kund precis köpt. Första dagen på plats märker jag att det finns en damm i trädgården. Jag tittar lite, och vattnet är väldigt smutsigt och det flyter tillochmed lite skräp runt i vattnet. Där kan det inte finnas nåt som lever tänker jag. Senare på dagen står jag i fönstret på 2a våningen, och ser då massa röda fläckar i vattnet. "Vad i..." tänker jag och frågar ägaren vad det är. "Det är karpar" säger han. Wow tänker jag, för som sagt, ingen erfarenhet, jag trodde aldrig att de skulle kunna leva där nere, äckligt vatten, ingen mat.
    Sedan dess har jag spenderat varenda liten paus nere vid dammen, och försökt locka upp fiskarna till ytan med bröd, för att kunna få en uppfattning om hur många de är och hur stora, och för att jag är helt trollbunden av dem. De var väldigt skygga till en början, men nu har det gått en vecka och igår lyckades jag få dem att äta ur handen på mig (Wohoo!). Det rör sig om kanske 10-20 fiskar som är ungefär 10-20cm. Några helvita, helröda, vita med röda fläckar, vita med röda och svarta fläckar, och nån svart.

    Nu till problemet. Jag frågade ägaren vad han ska göra av dem, och han svarade att han ska bygga en parkeringsplats där dammen är nu (!!!). Han tänker altså bara tömma dammen och låta dem dö! Detta kan jag inte tillåta, jag är helt försälskad i dem nu! Men jag har ingen som helst möjlighet att ha en damm, då jag bor i lägenhet. Går det att ha dessa fiskar i akvarie eller liknande, kan jag rädda dem??? Jag kan inte bara låta honom "göra sig av med dem"

    Här har ni ett par bilder på de små liven.
    Http://roadlake.com/form/Koi/
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det behövs nog ett akvarium modell större men visst skulle väl det gå.
    Av dina bilder att döma tycker jag en del verkar för långfenade för att vara Koi.
    Men det kan ju vara en mix av olika fiskar.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Bosse.J
      • March 2004
      • 796

      #3
      sälj dom . sätt in en annons oc sälj dom. eller gå till en zooaffär och fråga om någon vill köpa. Var bor du?
      Bosse.J

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Stora koikarpar finns det en hel del för mycket utav. Det är svårt att ha dem i akvarier inomhus i några större antal eftersom de blir stora och gärna vill ha en damm sommartid att simma runt i för att må bra.

        Kolla om det finns andra dammägare i närheten som vill ha dem i sin damm. Skall man ha dem utomhus på vintern krävs att det är bortemot en och en halv meter djupt för att inte dammen skall bottenfrysa om det blir ordentligt kallt.

        Hittar man ingen som vill ha dem, så får man se till att avliva dem på ett så lindrigt sätt som möjligt. När det gäller Koi, som är en stor fisk, så är kraftigt slag i huvudet, eller att man snabbt shär av nacken inkl ryggrad på dem det snabbaste och minst plågsamma för fisken.

        Om man skall vara filosofisk så bör man kanske ställa sig frågan om en Koi:s livskvalitet i ett trångt akvarium innan den troligen dör av vantrivsel är bättre än att dö snabbt och smidigt, utan vetskap om annat. En fisk har ju inte på långt när samma medvetande om omvärlden som vi människor har.

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          tips läs detta http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=55

          Kommentar

          • Oliver
            • September 2005
            • 52

            #6
            Var bor du? Du måste kunna hitta någon som kan ta hand om fiskarna i en redan befintlig damm. Annars tror jag att vissa zoo-affärer tar emot fiskar (utan betalning naturligtvis). Det är faktiskt svårt att får tag på koi och guldfisk den här tiden på året, om man skall ha dem i akvarium, så zoo-affärerna borde kunna sälja dem. Berätta hur det löste sig för dig!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Vi brukar skriva på vår klubbsida när Koi behöver omplaceras, och det är inga problem att hitta nya ägare.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...