Guldfiskyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    Guldfiskyngel

    Idag när jag skulle tömma min damm inför vintern så hade mina 2 guldfiskar fått yngel. När jag räknat in alla så var det 39 yngel som hade klarat sig undan och blivit ganska stora redan. Jag trodde de var alldeles för små för att leka då de bara var 7-8 cm när de köptes in i våras. Kul att få ett par också när man bara köper 2 st.

    Nu till mitt lilla problem. Jag har tagit hem både yngel och föräldrar och släppt dem i mitt 54 liters akvarium. Klarar de sig i det lilla hela vintern om jag byter 1/3 vatten 1 gång i veckan? Jag har en Fluval 2 som jag kör på halv effekt men tänkte öka den efter hand senare. Vattentemperaturen är ca 27 grader och den kan jag inte göra mycket åt. Jag har ingen doppvärmare utan bara en jäkligt varm lägenhet. Jag har samma temp i mitt Malawikar.

    Tacksam för alla tips och råd.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #2
    Hej
    En aning mycket guldfisk.
    Tror inte att dom klarar 54 liter:-):-)
    Större akvarium??
    MVH :;-):-) Marta
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3


      27grader låter lite väl högt.
      provat ta bort täckglas och liknande ?

      1/3 vatten var 3:e dag skulle va bättre än per vecka.
      guldfisk skitar ner mycke och det är mycke fisk i karet.
      41st närmare bestämt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        Ynglen är mellan 2 och 4 cm nu. Jag har inte möjlighet att skaffa ett större akvarium heller. Vi har redan ett 375 liters med Malawi.

        Jag har inget täckglas och så har jag gjort små hål i rampen för att det ska kunna ventilera ut lite värme. vi har 25-26 grader inomhus och enligh hyresvärden så går det inte att sänka temperaturen. Då blir det för kallt i några av de andra lägenheterna.

        Skulle det kunna funka om jag byter vatten var 3:e dag? Ska jag bara fylla på med kallvatten då eller?

        Är det bättre att ha fiskarna i en stor balja på balkongen? Om det blir för jäkla kallt så kan man alltid ta in den. Prblemet blir då med vattenbyte men å andra sidan så har det inte blivit mycket till vattenbyte i dammen heller och den var inte så stor den heller.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vad har ni för element som inte går att reglera värmen på?
          Byt vatten var 3 dag och kolla vattenvärdena så ser du om det räcker.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #6
            Det sitter termostater som är inställda på 25 grader. Det hjälper inte att skruva på dem. Det är för att de andra inte ska frysa. Det är ett gammalt hus med gammalt system. Låter konstigt men vi har testat det mesta här. Dessutom så är de flesta elementen kalla ändå för värmen kommer från lägenheterna under vår. Inte mycket vi kan göra åt den.
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Nicke Lilltroll
              Jag har inget täckglas och så har jag gjort små hål i rampen för att det ska kunna ventilera ut lite värme. vi har 25-26 grader inomhus och enligh hyresvärden så går det inte att sänka temperaturen. Då blir det för kallt i några av de andra lägenheterna.
              provat å sätta en liten "dator" fläkt som ventilerar luften i akvariet ?

              sen låter det som du har en ohederlig hyresvärd då han är SKYLDIG att göra nåt åt det.
              den övre gränsen går vid 24-25 grader har det sagts till mej och kan tänka mej att det är lägre nattetid.
              kan dock stå i kontraktet att det är varm lägenhet då gäller andra regler.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Nicke Lilltroll
                • February 2004
                • 730

                #8
                Jag är ganska frusen av mig så nu när jag har vant mig vid märmen här så är det ganska skönt faktiskt. Jag är inte så säker på att firrarna gillar det bara. Jag tror inte att jag får plats med en data fläkt mellan rampen och vattenytan. Akvariet är ett sånt där billigt paket som jag köpte med heltäckande ramp. Om jag fyller vatten upp så att rampen täcker vattenlinjen så är det mindre än 1 cm till lysröret. Inte så hög ramp alltså.
                720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                54 liter Paletter

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det är inte så farligt om du har 25-28 grader till Guldfisken de växer bara mer då de kan tillgodogöra sig proteinet i fodret bättre, problemet är mindre syre i vattnet och om du har växter som förbrukar syre på natten, växterna avger även koldioxid som tillsamman med koldixiden från fiskarna kan sänka pH värdet.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #10
                    Jag trodde att växter producerar syre. Pumpen jag har är en Fluval 3. Den pumpar 540 liter i timmen om jag sätter den på full effekt. Nu går den på halv så jag gissar på att den drar runt ca 300-400 då. Fiskarna verkade inte alls gilla det i början men nu har de nog börjat vänja sig vid det. Den sitter placerad precisunder ytan så det strömmar bra. Tror du det räcker med syret som den ger eller ska jag komplettera med bubbel också?
                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Växter producerar syre när det är ljus.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • cri
                        • September 2002
                        • 700

                        #12
                        Bekymra dig inte om temperaturen men som redan sagts, byt vattnet ofta och mata sparsamt. Du kanke bör slamsuga varannan/tredje dag. Att prova sig fram och kanske ha bactopur hemma om i fall att...
                        Mvh, cri

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          Alltså, jag tycker ju kanske att det är att ta sig vatten över huvudet att ens försöka härbärgera 2 vuxna + 39 yngel av guldfisken i ett litet 54-liters. Även med i stort sett dagliga vattenbyten så riskerar du att få problem. Ynglen lär väl dessutom växa en del under de 6-7 månader det tar innan du kan sätta ut dem i dammen igen?

                          Det kommer att komma dagar då du är bortrest, är mycket upptagen med jobbet eller kanske blir sjuk. Dagar då man inte har tid, då man inte kan, då man inte orkar byta vatten och slamsuga. Om inte förr, så går det åt helsicke då.

                          Jag skulle verkligen fundera på att antingen försöka sälja av en del yngel å det snaraste, eller ge dem ett betydligt större kar än idag.

                          Kommentar

                          • Nicke Lilltroll
                            • February 2004
                            • 730

                            #14
                            Nu är det inte helt enkelt att bara skaffa ett större akvarium. Om jag skulle göra det så blir jag singel igen i samma ögonblick och det är inte fiskarna värda... Hahahaha...

                            Jag får se till att hålla mig hemma och ägna dagarna åt att byta vatten istället under de kommande 6 månaderna. Det finns ingen som är intresserad av att köpa små gråa guldfiskar så det är bara att hoppas att det funkar som jag har gjort nu. Det enda alternativet skulle vara att släppa de tillsammans med mina Malawiciklider men jag tror inte att det skulle bli särskilt lyckat....

                            Om jag fixar en balja på balkongen. Hur stor behöver den vara i så fall?
                            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                            54 liter Paletter

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Jag vill inte ge några "pekpinnar" om akvarie storlek och antal fiskar.
                              Men du behöver inte spara alla yngel, du kan ta bort en del yngel så det inte är så många, annars är risken att alla dör.
                              Det är trots allt bara fiskar.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...