Odla leoparddanio

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Odla leoparddanio

    Är det någon som har provat på att odla leoparddanio? Jag har läst att just leopard ska vara svårare att odla än te.x sebradanio?
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag har provat båda och jag tycker de är ungefär lika lätta. Kan rekommenderas att prova. Enklast är "fusk"-odling, dvs låt föräldrarna gå i ett akvarium en tid och sedan flyttar du bort dem. Om du inte har ett filter som äter yngel så får du med stor sannolikhet mellan 10 och 100 yngel som simmar omkring strax under ytan inom en vecka.

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av dgqlof
      Jag har provat båda och jag tycker de är ungefär lika lätta. Kan rekommenderas att prova. Enklast är "fusk"-odling, dvs låt föräldrarna gå i ett akvarium en tid och sedan flyttar du bort dem. Om du inte har ett filter som äter yngel så får du med stor sannolikhet mellan 10 och 100 yngel som simmar omkring strax under ytan inom en vecka.

      Jag har satt in 4 st leoparddanio ett kar med ett nät så att äggen ramlar ner på botten. Temperaturen ligger runt 24 C.
      Kan man se äggen? Jag ser små vita prickar på botten, men det ligger även fiskbajs där så jag fuderar på om det bara är smuts som börjat mögla elr så för det är som en eliten hinna runt det vita? Och hur exakt går leken till egentligen? Dom jagar varandra då och då, men jag kan itne se skillnad på lek eller om dom bara jagar varandra som dom brukar?

      Vore jätteglad för svar!

      Mvh Malin
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Ägg på ren glasbotten går att se. De är drygt en halv mm i diameter. När de är precis nya är de en aning gräddfärgade (men ändå genomskinliga) för att sedan klarna helt. Efter hand dyker det upp en svart strimma i kanten, det är själva ynglet inne i ägget. Jag har sett kläcknignstider mellan 1 till 4 dygn. Det kompenseras med tiden de hänger orörliga på rutorna och växterna. De blir frisimmande ungefär samtidigt. Då simmar de precis under ytan och blir direkt uppätna av vuxna fiskar om de är kvar.

        Det kan vara ägg på din botten. En del ägg dör och vitnar och möglar och blir luddiga. Men det blir en massa annat skräp som också hamnar under nätet. Svårt att säga.

        Vid leken slingrar de sig och trycker sig mot varandra på ett annat sätt än när de bara jagar varandra. Men om man inte vaktar hela morgonen och förmiddagen är det lätt att missa.

        Normalt leker de på morgonen/förmiddagen. De är ljusstyrda i naturen, dvs de leker när dagsljuset har en speciell längd i deras hemtrakter. Jag har för mig att det är 14 timmar dagsljus de skall ha, men jag tror jag lyckats bäst med ännu lite längre.

        Men oftast behövs inte ljusstimulering för att de skall leka en del ändå.

        Störst kull lär du få (har inte provat själv) om du separerar hanarna och honorna från varandra i knappt en vecka. Samtidigt ser du till att de får exakt belysningslängd och massor av mat. Håvar sedan ihop dem i akvariet med nätbottnen (utan att ge dem mat däri). Då leker de snart.

        Kommentar

        • Dreeamcatcher
          • August 2004
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av dgqlof
          Ägg på ren glasbotten går att se. De är drygt en halv mm i diameter. När de är precis nya är de en aning gräddfärgade (men ändå genomskinliga) för att sedan klarna helt. Efter hand dyker det upp en svart strimma i kanten, det är själva ynglet inne i ägget. Jag har sett kläcknignstider mellan 1 till 4 dygn. Det kompenseras med tiden de hänger orörliga på rutorna och växterna. De blir frisimmande ungefär samtidigt. Då simmar de precis under ytan och blir direkt uppätna av vuxna fiskar om de är kvar.

          Det kan vara ägg på din botten. En del ägg dör och vitnar och möglar och blir luddiga. Men det blir en massa annat skräp som också hamnar under nätet. Svårt att säga.

          Vid leken slingrar de sig och trycker sig mot varandra på ett annat sätt än när de bara jagar varandra. Men om man inte vaktar hela morgonen och förmiddagen är det lätt att missa.

          Normalt leker de på morgonen/förmiddagen. De är ljusstyrda i naturen, dvs de leker när dagsljuset har en speciell längd i deras hemtrakter. Jag har för mig att det är 14 timmar dagsljus de skall ha, men jag tror jag lyckats bäst med ännu lite längre.

          Men oftast behövs inte ljusstimulering för att de skall leka en del ändå.

          Störst kull lär du få (har inte provat själv) om du separerar hanarna och honorna från varandra i knappt en vecka. Samtidigt ser du till att de får exakt belysningslängd och massor av mat. Håvar sedan ihop dem i akvariet med nätbottnen (utan att ge dem mat däri). Då leker de snart.
          hejsan!
          Jag tror det är massa ägg nu! Några är vita med "ludd" runt sig, troligen som möglat, men även några med, som du beskriver, svart i kanten!
          Ska bli jättespännande att se om något kläcks! Nu har jag flyttat bort dom till ett litet kar som jag kan ha mer koll på!
          Hur varmt ska de ha då de är små? just nu har jag bara en lysramp på dgnet runt så att vattnet ligger runt 25 C för jag har ingen doppvärmare till dom än..

          Glad för svar! /Malin
          Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

          Allt du behöver veta om kampfisken!

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Grattis!

            25C är bra, några grader upp eller ner går också lika bra.

            Det finns en hel del skrivet på forumet om mat till små yngel. Börja redan nu leta upp det och förbereda dig och eventuellt handla något i akvarieaffären.

            Kommentar

            • Dreeamcatcher
              • August 2004
              • 179

              #7
              Ursprungligen postat av dgqlof
              Grattis!

              25C är bra, några grader upp eller ner går också lika bra.

              Det finns en hel del skrivet på forumet om mat till små yngel. Börja redan nu leta upp det och förbereda dig och eventuellt handla något i akvarieaffären.

              tack för all hjälp!
              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

              Allt du behöver veta om kampfisken!

              Kommentar

              • Dreeamcatcher
                • August 2004
                • 179

                #8
                Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
                Ursprungligen postat av dgqlof
                Grattis!

                25C är bra, några grader upp eller ner går också lika bra.

                Det finns en hel del skrivet på forumet om mat till små yngel. Börja redan nu leta upp det och förbereda dig och eventuellt handla något i akvarieaffären.

                tack för all hjälp!

                Såg idag att 2-3 st ägg har kläckts!! Jätteroligt! Tyvärr verkar de andra äggen mögla nu så det blir kanske inte fler...*hm*
                Men bara grejen...Det funkade!!!
                Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                Allt du behöver veta om kampfisken!

                Kommentar

                Arbetssätt...