Frågor om tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Premiärakvaristen
    • August 2005
    • 49

    Frågor om tigerbarber

    Jag har införskaffat fem tigerbarber för nån vecka sedan. När jag nu sitter och studerar dem, så ser jag att två av dem har svagare svarta ränder än de andra tre. Vad kan det bero på? Könsskillnad eller nån begynnande sjukdom? Nåt fel på nåt vattenvärde?
    Alla äter och simmar piggt omkring, så det verkar inte vara nåt fel på dem.

    Sedan ska jag ju skaffa ett större akvarium, och då tänkte jag ha minst tio tigerbarber. Vore det lämpligt att ha rasboror och botior med dem, eller har ni några andra förslag?
    Nybliven akvarieentusiast !
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tänk på att tigerbarber är fenätare och vissa tycker tigerbarber är "sadistiska småsvin" då dom äter upp ögonen på en del fiskar.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Premiärakvaristen
      • August 2005
      • 49

      #3
      Va?? Jag visste att de inte ska hållas med fiskar som har stora fenor, men jag visste inte att de käkar ögon på "kompisarna" också!
      Nybliven akvarieentusiast !

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Att en del av tigerbarberna är lite blekare kan vara en dominansfråga. Mina brukar ändra färg när de kaxar upp sig mot varandra.
        Tycker rasboror och botior låter utmärkt. Mina praktbotior simmade mycket ihop med mina tigerbarber när de var mindre, så att de trivs ihop vet jag.
        Jag har heller aldrig sett/upplevt/hört talas om någon som haft tigerbarber som käkat upp ögonen på andra fiskar. I samma akvarium som mina barber är i har jag även guramis, som blir lämnade ifred trots långa spröt. Om tigerbarberna är taskiga mot andra fiskar tror jag att man har för få - taskigast är de annars mot varandra....
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Glömde säga att om fiskarna blir bleka i färgerna kan det bero på dåliga vattenvärden också. testa att byta vatten....
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Premiärakvaristen
            • August 2005
            • 49

            #6
            Nu är de lika starka i färgerna. Men två av dem har vuxit och är större än de andra, och de stora verkar vara riktigt glupska matvrak. En barb har tyvärr dött. Har testat vattnet och det var o.k.

            Tack för svar!
            Nybliven akvarieentusiast !

            Kommentar

            Arbetssätt...