Vad är det för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Vad är det för fisk?

    Har sett en mminiatyr som kallas golfbollar i butikerna. Denna fisk liknar slöstjärtar men blir endast 4-7cm Någon som känner till dem? Ska kolla mer noga när jag går dit nästa gång. De är runda som golfbollar med.
  • Bettan
    • September 2005
    • 2

    #2
    Slöjstjärt golfboll

    Hejsan.

    Jag har två "golfbollar". Jättemysiga, och snälla mot andra fiskar. Dom är inte på botten och äter sten som dom stora slöjisarna. Lite glupska man blir nästan rädd att dom ska explodera när dom är så runda och goa.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är bara ytterligare en framavlad form av guldfisk/slöjstjärt och skall skötas på samma sätt som dessa.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hejsan,

        Lite känsligare än vanlig guldfisk och Oranda men annars liknande slöjstjärtar. De flesta har en myckert kort stjärt ("fantail" och inte "veiltail=slöjstjärt") och mina tycker inte om för stark pump. De simmar mycket dåligt. Crown Pearlscale med en Wen har en sjärt som Orandan och simmar bättre.

        Rekommenderas även att inte använda nät utan händer att fånga på grund utav att fjällen lätt skadas utav näten.

        Pearlscales började visas vid 1900 och har till största delen avlats fram i England efter denna referans: http://www.journalism.ryerson.ca/onl.../nfeenstra.htm

        Mer att läsa:

        Mvh, cri

        Kommentar

        Arbetssätt...