botior som gömmer sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    botior som gömmer sig

    har fyra pakistanbotior i ett 450L kar. Sedan ca ett dygn ligger alla fyra och trycker antingen bakom innerfiltret(ej igång) eller bakom strilröret. Dom har mått kalas tills nu. Inga övriga fiskar i karet beter sig såhär. Är botiorna känsliga för starkt vattenflöde eller är det något annat, eller ligger dom bara där för dom känner för det?


    Anna
    blondin!
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Har du gjort några förändringar i akvariet? Annars brukar botior ibland gilla att krypa in i trånga utrymmen, men inte hela tiden. De har absolut inget emot starkt vattenflöde, det är ju en bäcklevande fisk.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #3
      Pakistan botiorna är väl nattaktiva. Kan det vara något sådant?
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • dl_4711
        • June 2005
        • 82

        #4
        Ursprungligen postat av svensdotter
        har fyra pakistanbotior i ett 450L kar. Sedan ca ett dygn ligger alla fyra och trycker antingen bakom innerfiltret(ej igång) eller bakom strilröret. Dom har mått kalas tills nu. Inga övriga fiskar i karet beter sig såhär. Är botiorna känsliga för starkt vattenflöde eller är det något annat, eller ligger dom bara där för dom känner för det?

        Anna
        Nu har jag ju bara haft botior i ett par veckor, men mina försvinner många timmar i sträck med jämna mellanrum. Sen kommer de tillbaka och beter sig precis som vanligt. Så jag tror det är som det ska.

        Däremot undrar jag om du saknar gömställen i karet? Bakom filtret verkar som ett onaturligt ställe att gömma sig.
        ///
        Dan L

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          minna är där också.. märker att dom gillar att "sova" där faktiskt.
          men ska ge dom ett PVC rör eftersom jag känner mig otrygg med dom där har haft några missöden (som att nästan förlora en fin fin boliviansk fjärils hanne).
          ska sätta friggo bakom filtret täcka friggon med silikon och täcka med sand så syns den inte så mkt.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • luxorm
            • April 2005
            • 6

            #6
            Jag har 2 pakistanbotior och 4 praktbotior, alla ganska små än så länge.

            De gillar verkligen att gömma sig, speciellt den största, han ligger på stället gämt. Och det känns som jag har hittat ett ställe som de verkligen tycker om. Jag har en halv tegelsten i mitten på akvariet och när kvällen börjar närma sig, då kan man se nästan alla liggandes i varsin lägenhet i tegelfastigheten. Först trodde jag de dött därinne, men så var det ju givetvis inte

            Nu är de ju så himla små, vet inte vad jag ska hitta på till mitt nya akvarium som liknar det där. Gillar tegelstenen.

            Mvh
            lux

            Kommentar

            • dl_4711
              • June 2005
              • 82

              #7
              Ursprungligen postat av luxorm
              Jag har en halv tegelsten i mitten på akvariet och när kvällen börjar närma sig, då kan man se nästan alla liggandes i varsin lägenhet i tegelfastigheten... ...Gillar tegelstenen.
              Precis så här också. Småttingarna ligger helst där. Jag funderar på om det är så bra i längden, en dag kanske de fastnar på riktigt?
              ///
              Dan L

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                en som råkade ut för det. fastna rejält fick dra ut stackarn våldsamt .
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • dl_4711
                  • June 2005
                  • 82

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tastyfish
                  en som råkade ut för det. fastna rejält fick dra ut stackarn våldsamt .
                  Asch då, tegelstenarna som är så snygga. Får skaffa solid tegel istället. Tack för varningen, nu vet vi att det faktiskt kan hända!
                  ///
                  Dan L

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    finns ju rör du kan lägga 3-4 bredvid varann och några på och så ett gäng anubias fastknutna.
                    kan bli rätt snyggt speciellt när de kommer lite grönalger på rörens
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      jo sen kan man ju bygga runt med sten på rören så att det ser ännu mer naturligt ut!

                      OT: nån som glömt bort min lilla räktråd? jag har fortfarande frågor
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • dl_4711
                        • June 2005
                        • 82

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        finns ju rör du kan lägga 3-4 bredvid varann och några på och så ett gäng anubias fastknutna.
                        kan bli rätt snyggt speciellt när de kommer lite grönalger på rörens
                        Terracotta-rör, menar du? Jo, jag har kikat lite efter såna men inte hittat. Någon som kan tipsa om var man hittar såna? Byggvaruhus, kanske?
                        ///
                        Dan L

                        Kommentar

                        • svensdotter
                          • March 2005
                          • 247

                          #13
                          ok, tack för alla svar.
                          men dom har rätt gott om gömställen och krypin som dom andvänt tidigare. Visserligen inga rör. Kanske borde skaffa sånt
                          Men det är ju fortfarande lite konstigt att alla fyra hux flux, samtidigt kommer på att dom saknar sånt. Dom har ju alltid vitats framme vi rutan och gjort allt annat än gömt sig för dom andra fiskarna..
                          satte igång innerfiltrret som jag hade slagit av.. för cikulationen. Och det fick dom iaf att vakna till... så har det igång och ser om dom blir som vanligt igen snart.
                          blondin!

                          Kommentar

                          • Ola Åhlander
                            • May 2002
                            • 213

                            #14
                            Jag tror inte att risken för att en botia ska fastna i en håla eller liknande är speciellt överhängande. Om dom kan ta sig in så kan dom ta sig ut. Däremot så vill dom nog bestämma själva när de ska lämna sitt skydd. Om man försöker få ut dom med våld så skrämmer man förmodligen dom ganska ordentligt och fisken kommer att göra allt för att hålla sig kvar. Risken är att man istället skadar fisken mer än hjälper den. Det är nog bättre att bara vänta tills den själv beslutar sig för att komma ut igen.

                            Jag har skrivit en artikel om mina praktbotior, bland annat så beskriver jag ett liknande fall.



                            Det mesta om skötsel och beteende i artikeln går nog att överföra på de flesta andra botiorna.

                            /Ola
                            Senast redigerad av Ola Åhlander; 02 September 2005, 10:32. Anledning: stavfel

                            Kommentar

                            • PeterFag
                              • August 2005
                              • 200

                              #15
                              Har hänt mig att en faktiskt fastnade också. Har ett slott stående. Den hade tagit sig in i det och upp i ett av tornen. Där smalnar det av lite på ett ställe.

                              Kunde inte backa för fenorna var precis i avsmalningen. Märkte det då den andra botian var framme många gånger under flera dagar men inte komipsen.
                              Var tvungen att kapa toppen på tornet och har silikonat igen den smalare öppningen så de kan använda slottet för att gömma sig i utan fara.

                              Nu gömmer de sig mer normalt, ser båda av och till.
                              Men de är extremt duktiga på att hitta gömställena.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...