kopparbarb rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jane
    • August 2004
    • 26

    kopparbarb rom?

    Jag har nu gjort ett försök att föröka mina kopparbarber.
    Jag flyttade igår kväll över 2 honor och 1 hane till ett 60-liters akvarium. Jag flyttade gyppiesarna och 2 praktbarber därifrån och lämnade en algätare.
    Nu är det små "bubblor" runt hela överkanten på akvariet och några på växterna och på doppvärmaren. Är detta rom? När i så fall ska jag plocka föräldrarna därifrån? Det är ju omöjligt att veta när dom är klara. Jag är inte helt 100% säker på att det är rom heller ju...
    Ska jag låta algätaren vara kvar?
    Det är första gången jag gör det här försöket så jag har ingen aning om vad jag gör....
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    kika in på min zoon,guldbarb och kopparbarb har ungefär samma lekbeteende.
    // Uffe

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Rommen skall ligga på bottnen, inte i ytan. Jag skulle gissa ett det du ser är luftblåsor. Romkornen är nästan helt genomskinliga, drygt en halv mm i diameter och lägger sig på bottnen eller växterna. Väldigt svåra att se faktiskt.

      Du måste nog ta bort algätaren också om du vill ha några yngel som klarar sig.

      Kopparbarber leker helst "under" något, t.ex. under innerfiltret om det är plats, under ett stort blad, under värmaren etc.

      Om du är inte tycker att honan/honorna blivit märkbart smalare kan du göra så här: Ta även bort hanen ur akvariet och låt honan vara ensam kvar. Vänta en vecka eller två medan du matar henner ordentligt, gör ett stort vattenbyte hos honan en kväll och flytta in hanen till henne i samband med det. Nästa dag leker de ganska säkert och du kan flytta bort båda på eftermiddagen-kvällen.

      Att göra så ger flera fördelar, filtret blir inkört, leken kommer när du bestämt, du kan passa på att slamsuga lite innan leken, du behöver inte mata föräldrarna i lekakvariet efter att du städat lite. Dessutom hinner en viss balans komma i akvariet så att ynglen hittar rätt mycket naturlig mat första dagarna.

      Kopparbarbsyngel är väldigt tåliga, jag fick väldigt många som klarade sig till vuxen ålder. Lycka till!

      Kommentar

      • jane
        • August 2004
        • 26

        #4
        Tack! Då ska jag prova att göra så i stället. Jag trodde verkligen att det skulle bli nåt idag. Har aldrig sett dom leka på det viset innan.
        Det är inte lite synd om honan att vara helt ensam i ett akvarie så länge? Fast det kanske är det som är vitsen med det. Att hon blir så sällskapsjuk så hon automatiskt leker med en hane när han kommer.
        Jag har tre honor. Blir det för mycket om jag låter alla yngla av sej? Kanske jag ska prova med bara en till en början? Jag har två tjocka honor och en som är smal. Spelar det någon roll?

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ursprungligen postat av jane
          ...synd om honan att vara helt ensam i ett akvarie så länge... Fast det kanske är det som är vitsen med det. Att hon blir så sällskapsjuk så hon automatiskt leker med en hane när han kommer...
          Just precis!

          Men det är inte omöjligt att de lekt idag eller gör det i morgon. Jag hade nog chansat och håvat ut alla, väntat ett par dagar och sedan kollat ytterst noga på glasrutorna efter 5 mm långa genomskinliga streck med två svarta ögon som hänger där (om du har växter och sand i akvariet och ser några yngel som hänger kan du multiplicera med 10 så får du en uppskattning av antalet som verkligen är där.)

          Jag skulle nöjt mig med en hona och en hane annars. Gissar att tjock hona full med rom är bäst, öven om smal hona kan betyda att det är en som leker lätt.

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #6
            Tar och *bumpar* upp den här tråden.
            Jag har gjort som föreslogs, och idag kan jag se små små yngel simma omkring!!
            Nu undrar jag hur man ska sköta dessa yngel??

            Fortsättning pliiis!!
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Grattis, grattis!

              Fråga i din akvarieaffären vad de har för yngelfoder. Det fungerar med pulver till kopparbarber, annars är artemia bäst och mikromask alldeles utmärkt. Eventuellt kan du fånga lite levandefoder och sila fram de minsta men förmodligen finns det bara vita mygglarver nu.

              Närmaste akvarieförening har kanske några tips, t.ex. en startkultur av mikromask.

              Vattenbyten och sådant gör du som vanligt men lite försiktigt. Och filtret får inte äta upp ynglen. Lycka till!

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Som "nödkost" om du har långt till akvarieaffären kan du mosa och lösa upp lite äggula från ett hårdkokt ägg. I "teorin" skall de äta det. Liquifry har jag inte fått att fungera så bra. Riktigt finmosat torrfoder går nog också. Det är bara att försöka och städa bottnen efteråt.

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Ursprungligen postat av dgqlof
                  kollat ytterst noga på glasrutorna efter 5 mm långa genomskinliga streck med två svarta ögon som hänger där (om du har växter och sand i akvariet och ser några yngel som hänger kan du multiplicera med 10 så får du en uppskattning av antalet som verkligen är där.)
                  Ska ynglen hänga på rutan??
                  Det gör inte mina! Dom simmar omkring, och dom är ganska stora ca. 2mm.

                  Dom lekte ju i lördags!
                  Kan dom verkligen växa så fort??

                  Eller är det yngel ifrån andra fiskar som följt med växterna?
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Spännande! Lägger in min odlingsdagbok för kopparbarber så kan du själv räkna ut om det kan vara kopparbarberna. Jag uppskattar att de var ca 5 mm långa som nyss frisimmande, men det är svårt att avgöra. Jag har mätt tetra-yngel till 3,5 mm och kopparbarberna var längre.

                    25/4
                    Håvar över ena kopparbarbshanen till honan i 105:1.

                    26/4
                    Kopparbarbshonan har blivit betydligt smalare. Håvar ur henne och
                    Hanen ur 105:1. Hoppas det kan bli lite yngel.

                    28/4
                    Minst 17 st kopparbarbsyngel hänger på rutorna i hörnet under filtret och värmaren.

                    29/4
                    ...kopparbarberna...De har flyttat sig, ser endast ett yngel när det far iväg tvärs över akvariet.

                    30/4
                    Något av kopparbarbsyngeln är frisimmande på kvällen.

                    1/5
                    Många kopparbarbsyngel kryssar runt akvariet idag och letar efter ätbart. Omöjligt att gissa hur många, kanske 50?

                    3/5
                    Kopparbarbsyngeln visar svagt röd färg.

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Ursprungligen postat av gladys
                      ...Eller är det yngel ifrån andra fiskar som följt med växterna?
                      Det är lätt hänt.

                      Kommentar

                      • gladys
                        • March 2005
                        • 1962

                        #12
                        Här kommer en liten översikt och uppföljning

                        14/10 Sätter ner hanen på kvällen.
                        15/10 Plockar upp hanen och honan.
                        16/10 *väntar* Ser inget.
                        17/10 Ser små (ca 2mm) yngel som simmar på botten. Inget på rutan..? *glad!*
                        18/10 Skymtar en liten stackare, undrar om dom dött.. Smular sönder en tablett åt dom iaf..
                        19/10 Ser inga på morgonen, kollar igen på kvällen och ser flera stycken! Dom är nu ca:5mm och ser pigga ut! Kan tom se lite röd glans på dom mot den blå bakgrunden.

                        Så långt verkar det stämma med dina anteckningar.
                        Jag är så glad att jag ser dom igen!! Det här är ju jätteroligt!!
                        Senast redigerad av gladys; 19 October 2005, 22:37.
                        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Hur har det gått?

                          Kommentar

                          • gladys
                            • March 2005
                            • 1962

                            #14
                            Jodå, det verkar gå bra. Jag har ett otal yngel som överlevt.

                            Skulle tro att det är ca: 30 stycken. Matar dom med Micropan, och dom växer som bara den!!

                            Det är jätteroligt!! Det största frågan är väl vart jag ska göra av dom när dom blir stora.

                            Ni som föder upp fiskar, vart gör ni av dom?? Kan man sälja till djuraffären?

                            Man kan ju inte behålla alla själv..
                            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                            Kommentar

                            Arbetssätt...