Akut fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • go
    • June 2004
    • 32

    Akut fråga

    jag har fått 2 guldfiskar en röd/silver och en röd/svart/silver och jag undrar om det finns guldfisk som inte blir större än 15cm??? och om det finns möjlighet att ha dem tillsammans med t.ex tetror har hört att de äter allt från neontetror och nedåt i storlek!?!?!
    120l 8 metallpansarmal, 20 vinkel-, 20 grön neon- och 16 kardinaltetror

    212l 10 metallpansarmal, 2 siamensis, 30 svart neontetra, 5 platy, 4 marmorerade scalare, 13 kejsare
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De äter allt som de får in i munnen om de får ifatt "bytet".
    Det finns de som inte blir större än 15 cm beroende på anlag foder och utrymme.
    Jag har en Guldfisk som är 40 cm +
    Jag tycker man bara ska ha Guldfisk med andra "kallvattenfiskar".
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej:-)
      Jag har slöjstjärtar och platy och det går bra(så länge det är stora platy:-).
      Slöjstjärtar äter alla fiskar som är mindre.
      Neontetror är "kvicka" så det kan fungera!!
      Akvarietemperatur ca 20-22grader.
      MVH Marita
      Senast redigerad av martal; 27 August 2005, 00:41.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • go
        • June 2004
        • 32

        #4
        tack för era svar jag har ju haft lite ångest för att jag inte direkt vetat hur man skall göra med dessa fiskar, det är väl högst osannolikt att affären köper tillbaka dom...
        Varför jag frågat om detta beror på att kvinnan som sålde de här guldfiskarna (till min syrra sen fick jag dem som present) har sagt att dom inte blir större att dom är fullvuxna, och de är ca 12 och 14 cm just nu
        120l 8 metallpansarmal, 20 vinkel-, 20 grön neon- och 16 kardinaltetror

        212l 10 metallpansarmal, 2 siamensis, 30 svart neontetra, 5 platy, 4 marmorerade scalare, 13 kejsare

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det är tillgång till föda, anlag, stress, vattenkvalite, (i ett "dåligt" vatten andvänder fisken sin energi för att överleva och det blir inget kvar till tillväxten).

          Enkelt förklarat avger fiskana också ett hormon som när halten av hormonet blir hög pga. överbefolkning avstannar tillväxten, sök på tex feromoner på nätet så hittar du mer.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...